2026-09-16, 16:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Och du tar det som ett samtycke.

Jag tror att den största skillnaden mellan ditt o mitt tänk ligger just där att du inte ser på den åtalades situation och om denna faktiskt kan ha uppfattat det som frivilligt.

Jag kan ta ett exempel och svara istället för att skriva något löjligt som att du kan ju inte jämföra .......Jag har inget Playstation o.s.v.

Om jag är hemma hos dig och kör igång ditt Playstation och börjar spela utan att fråga dig. Du sitter bredvid i soffan och säger ingenting eller tar inte kontrollen ifrån mig.
Är det rimligt att jag uppfattar det som att du frivilligt låter mig spela på ditt Playstation?
Citera
2026-09-16, 16:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Tja, om det är frivillighet som lagen syftar på så räcker det inte med ett samtycke.

Samtycke kan vara framtvingat eller framtjatat.

Hur ska DU säkra så att en tjej har frivilligt sex med dig och inte bara samtyckt sex?

Bra fråga Cinmik. Du kanske kan svara på det?

Anta att ett ja och tjejens aktiva del i sexet beror på att hon varit i tillståndet fawning?

Hur ser du på det då? Är det frivilligt då? Eller är det en våldtäkt fastän killen inte varit våldsam, inte har hotat eller att det varit någon utsatt situation. ?

Tjatsex är inte olagligt. Är det sant eller falskt? (Oavsett vad man tycke rom det)

Var går gränsen för när tjatsex ska bli olagligt enligt dig? När blir det framtvingat? Är det ytterligare en sådan där sak som man inte kan svara på utan det måste bedömas från fall till fall?
Citera
2026-09-16, 16:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Han våldtog henne inte inför en publik.

Vad innebär frivillighet för dig?

Han bestämmer sig enligt er att våldta henne på en krog där det finns mycket folk runtomkring som kan göra iakttagelser när han med våld måste fösa in tjejen på toaletten. Det hade räckt med att hon skrikit hjälp, knuffat till honom eller något så hade det uppmärksammats av de andra. Eller så hade hon helt enkelt bara kunnat gått därifrån.
Citera
2026-09-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Han bestämmer sig enligt er att våldta henne på en krog där det finns mycket folk runtomkring som kan göra iakttagelser när han med våld måste fösa in tjejen på toaletten. Det hade räckt med att hon skrikit hjälp, knuffat till honom eller något så hade det uppmärksammats av de andra. Eller så hade hon helt enkelt bara kunnat gått därifrån.

Hon var ung och naiv och hon hade uttömt alla sina utvägar, hon visste inte bättre, hon gav upp. Tonåringar må se vuxna ut men när man pratar med dem upptäcker man att de fortfarande är till hälften barn. Omogna och naiva, det märks att de inte har så mycket livserfarenhet. Ibland tar de beslut som får en att gråta och skratta samtidigt.

Han valde att våldta och skada henne. Han visste exakt vad han ville och visste exakt vad han gjorde. Han VALDE att våldta henne. Han var kåt och sket fullständigt i vad hon ville eller inte ville. Han sket i att där var fullt med folk på krogen för han var kåt och våldtog en ung människa med berått mod. Varför valde han inte att göra annorlunda? Varför gick han inte bara därifrån och lämnade henne ifred? Varför var hans behov av tillfredsställelse viktigare än hennes hälsa och välbefinnande?
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-16 kl. 17:11.
Citera
2026-09-16, 17:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nu har du väl ändå mer otur än vanligt när du försöker tänka. Hur blandar du ihop frivillighet till sexuella aktiviteter med bedrägligt betende?

Dessutom framgår i princip inget alls utöver ingressen.

Det du inte begriper är att ett styrkande av kvinnans berättelse när ord står mot ord också öppnar dörren för falskanmälningar, utpressning och försäkringsberägerier. Samtycke är i princip omöjligt att bevisa för en åklagare på ett trovärdigt sätt, när två utsagor står emot varandra. Det är därför domar måste stödjas på objektivt verifierbara fakta, inte skvaller mellan väninnor, eller omvänd bevisbörda. Jag läste i ett rättsfall som kommenterats av Lambertz att samma anmälerska och samma stödvittne (hennes väninna) figurerat i två olika fall. Att sådant inte kommer till domstolens kännedom är skandalöst och ett rättshaveri. Lambertz slutsats var att detta var väldigt misstänksamt.
Citera
2026-09-16, 17:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har ju flera gånger sagt att det inte finns någon tydlig förklaring och det blir ju ännu krångligare när man ska bedöma om en annan person som är inblandad skulle ha kunnat uppfattat att frivillighet fanns.

Jag tror att den största skillnaden mellan ditt o mitt tänk ligger just där att du inte ser på den åtalades situation och om denna faktiskt kan ha uppfattat det som frivilligt.

Jag kan ta ett exempel och svara istället för att skriva något löjligt som att du kan ju inte jämföra .......Jag har inget Playstation o.s.v.

Om jag är hemma hos dig och kör igång ditt Playstation och börjar spela utan att fråga dig. Du sitter bredvid i soffan och säger ingenting eller tar inte kontrollen ifrån mig.
Är det rimligt att jag uppfattar det som att du frivilligt låter mig spela på ditt Playstation?

Hur kan du jämföra ett PlayStation med en våldtäkt?

Du inbillar dig alltså att en våldtäkt upplevs på samma sätt som att någon spelar olovandes på någons PlayStation?

Nu är jag helt hundra på att du saknar empati och inte förmår att sätta dig in i andras upplevelser/känslor.

Du vet helt enkelt inte vad ömsesidighet, lyhördhet och omtanke innebär.
Citera
2026-09-16, 18:02
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Antar att du klistrat ihop lite olika delar av hennes svar. Men svaren visar ju att det jag påstått hela tiden är sant. Hon svarar att hon inte har tid. Eller hur?
Att hon säger att hon ringer för att få tag på sin kompis är det något som killen vet och bör tolka som att det måste betyda att hon inte är intresserad? Förklara gärna hur du får ihop det?
Hon avvisar honom konsekvent.

Har du hittat något som tyder på samtycke?
Citera
2026-09-16, 18:04
Medlem
Citat:
Hur kan du jämföra ett PlayStation med en våldtäkt?

Du inbillar dig alltså att en våldtäkt upplevs på samma sätt som att någon spelar olovandes på någons PlayStation?

Nu är jag helt hundra på att du saknar empati och inte förmår att sätta dig in i andras upplevelser/känslor.

Du vet helt enkelt inte vad ömsesidighet, lyhördhet och omtanke innebär.

En gång drog han ett scenario med en skål med chips.....
Citera
2026-09-16, 18:08
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Eller mer som att det finns utrymme att tolka att hennes beteende utgör frivillighet.

Jag kan fråga dig också att om en person vet med sig om att denne kommer bli våldtagen inne på en toalett kan man då inte förvänta sig att den personen på något sätt försöker undvika situationen? Säga något, skrika, slåss, gå därifrån, putta undan eller vad som helst istället för att bara följa med och inte göra någonting?
Du har inte förstått att när en person blir handlingsförlamad så finns inte det alternativet.

Det kan upplevas som ännu ett hot mot liv och hälsa att tänka att man ska reagera som du anser är ett alternativ.

Du accepterar fight men inte freeze eller fawn som alternativ när flight inte upplevas som ett alternativ.

Märkligt.
Citera
2026-09-16, 18:11
Medlem
cinmiks avatar
Citat:

Kunde han tolka henne som delaktig i en sexuell akt?

Svar - Nej.

Och han hade fortfarande inte försäkrat sig om att han hade samtycke till att torrknulla och spruta henne i ögat.
Citera
2026-09-16, 18:12
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Bra fråga Cinmik. Du kanske kan svara på det?

Anta att ett ja och tjejens aktiva del i sexet beror på att hon varit i tillståndet fawning?

Hur ser du på det då? Är det frivilligt då? Eller är det en våldtäkt fastän killen inte varit våldsam, inte har hotat eller att det varit någon utsatt situation. ?

Tjatsex är inte olagligt. Är det sant eller falskt? (Oavsett vad man tycke rom det)

Var går gränsen för när tjatsex ska bli olagligt enligt dig? När blir det framtvingat? Är det ytterligare en sådan där sak som man inte kan svara på utan det måste bedömas från fall till fall?
Se till att kvinnan har tydligt samtyckt och att hon inte ligger passiv.
Citera
2026-09-16, 18:13
Medlem
cinmiks avatar
Citat:

Vad innebär frivillighet för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in