2026-09-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hitta på? Känner du igen nedanstående nej svar? Det är dina svar. Hur kan du då påstå att jag hittar på? Du svarar ju nej på båda frågorna och då är väl en korrekt slutsats att du inte tycker att det finns något beteende från en målsägare som skulle kunna visa på att det som målsägaren berättar inte har hänt på det sätt som denne berättar?

Du svarar också väldigt tydligt att en målsägare inte kan känna sig våldtagen fastän det som hänt inte utgör en våldtäkt. Du svarar glasklart nej.
Det måste ju betyda att du anser att de tjejer som anmält våldtäkt fastän polisen kan slå fast att det som hänt inte var en våldtäkt ljuger. De kan ju inte ha känt sig våldtagna enligt dig.
Då borde de anmälas för falsk anmälan.

Hon förklarar ju specialregeln i youtubeklippet men det förstår du ju inte. Hon har granskat många domar och kommit fram till att målsägarens berättelse + att denne berättat för 2 kompisar (hörsägen)räcker för fällande domar. Detta är inte något som tillåts i andra typer av fall.

På vilket sätt bortförklarar du studien där man jämförde våldtäktsmål och förtalsmål ?
Det visade sig att bevisningen som räckte till fällande domar i våldtäktsmål i 90% av fallen bara räckte till fällande dom i förtalsmål i 18% av fallen. En gigantisk skillnad som du gärna får förklara om det nu inte är så att det finns en specialregel i våldtäktsmål.

Offantligt mycket text med exakt noll relevans och svar.

Vad är det kring målsägandes "beteende" du vill granska?

Vad skulle det vara som gör att en person känner sig våldtagen?

Om du blev påsatt mot din vilja, men åklagare bedömer att det saknas bevis för att väcka åtal, blev du då frivilligt påsatt Jocke?

Du skulle i det fallet alltså inte känna dig våldtagen?
Citera
2026-09-16, 16:18
Medlem
Citat:
Jag frågar dig igen. Om en person säger ja till något och deltar fastän den egentligen inte vill är det frivilligt då?

Nej om du pressar fram ett samtycke genom ord eller handling är det inte frivilligt.

Hur definierar du frivillighet?
Citera
2026-09-16, 16:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Oxh du har fått det flera gånger. Att du inte vill/kan läsa är upp till dig. Redan i första förhöret med BO exempelvis. Jag citerar nedan ur FUP sida 76 samt 77.

"Han bjöd mig på en drink och sa att han såg en framtid mellan oss och då sa jag att jag var
mycket yngre än honom.
Han sa mycket att han tyckte om mig och sånt där. Han tyckte jag skulle följa med honom
hem och då sa jag att jag skulle åka hem med min mamma.
Han sa att han kunde betala taxi hem sen, jag sa att jag skulle åka båten tidigt.
Jag ringde min kompis för att hon skulle säga att jag skulle komma eller nåt sånt men hon jobbade så det gick inte.
Han sa att han hade en idé och att vi går nu
Och jag sa att mamma väntade
Men han sa jo kom och så tog han med mig till toan. Jag sa inte så mycket. Han tog av sig byxorna och vände mig om så jag stod vänd från honom."

Hur tycker du att hon uttryckt frivillighet på något sätt?

Om någon är helt passiv, har noll engagemang och inte på något sätt aktivt deltar och inte på något sätt uttryckt ett intresse för sex, så låt bli. Svårare än så är det inte Jocke.

Du skriver: "Att ditt förstånd inte räcker till för att inse att det är ett problem och att problemet ligger i vagheten i beskrivningen av vad som är brottsligt eller inte och att det blir en subjektiv bedömning från rätten som ska avgöra samt att det är svårigheter med bevisning är inte mitt fel."

Jag citerar nedan direkt från brottsbalkens 6 kapitel, första paragrafen: "1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år."

Vad är så oerhört svårt att förstå i det textstycket?

Antar att du klistrat ihop lite olika delar av hennes svar. Men svaren visar ju att det jag påstått hela tiden är sant. Hon svarar att hon inte har tid. Eller hur?
Att hon säger att hon ringer för att få tag på sin kompis är det något som killen vet och bör tolka som att det måste betyda att hon inte är intresserad? Förklara gärna hur du får ihop det?
Citera
2026-09-16, 16:20
Medlem
Citat:
Så då är det alltså så att bara för att jag har berättat min berättelse för 2 andra personer som sedan hyfsat kunnat återberätta det jag berättat för dem gör att det jag berättat är mer sant än om jag inte hade berättat det för 2 andra personer?

De allra flesta sådana här fall har utspelat sig mellan 2 personer och inga andra vittnen har funnits på plats.
Om det då inte finns någon teknisk bevisning i form av skador, inspelningar eller SMS vad finns det då för mer bevisning än de 2 personernas berättelser om händelsen?

Du är med andra ord inte läskunnig? Läs en gång till. Om du fortfarande inte förstår skillnaden kan du be en advokat/jurist förklara skillnaden mellan muntlig bevisning och stödbevisning.
Citera
2026-09-16, 16:22
Medlem
Citat:
Jag har försökt att förklara för dig massor av gånger och du har nyss fått frågor som kanske kan ge dig samma förklaring igen fast på ett annat sätt.

Vad svamlar du om?

Bemöt inlägget istället.
Citera
2026-09-16, 16:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Offantligt mycket text med exakt noll relevans och svar.

Vad är det kring målsägandes "beteende" du vill granska?

Vad skulle det vara som gör att en person känner sig våldtagen?

Om du blev påsatt mot din vilja, men åklagare bedömer att det saknas bevis för att väcka åtal, blev du då frivilligt påsatt Jocke?

Du skulle i det fallet alltså inte känna dig våldtagen?

Ni påstår ju att en målsägares beteende när denne berättar för sina kompisar är ett bevis för att det den berättar är sant. Då har jag frågat om det finns något sorts beteende från men målsägare när denne berättar som skulle kunna tyda på att det den berättar inte är sant?

Om en person anmäler att den har våldtagits så hoppas jag att den känner/upplever att den blivit våldtagen. Annars ljuger den ju. Håller du inte med om det?

Att du inte förstår att betydelsen att det som hänt inte är en våldtäkt inte är samma sak som att det saknas bevisning är återigen inte mitt problem utan ditt. Ditt problem Humbug.
Citera
2026-09-16, 16:25
Medlem
Citat:
Antar att du klistrat ihop lite olika delar av hennes svar. Men svaren visar ju att det jag påstått hela tiden är sant. Hon svarar att hon inte har tid. Eller hur?
Att hon säger att hon ringer för att få tag på sin kompis är det något som killen vet och bör tolka som att det måste betyda att hon inte är intresserad? Förklara gärna hur du får ihop det?

Du har med andra ord inte läst FUP.

Nej, det är ett enhetligt ordagrant citat dirket från FUP.

Nej, Jocke, du försöker desperst hitta ett halmstrå att greppa.

Vart i hela det stycket hittar du något som påvisar frivillighet?
Citera
2026-09-16, 16:27
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du är med andra ord inte läskunnig? Läs en gång till. Om du fortfarande inte förstår skillnaden kan du be en advokat/jurist förklara skillnaden mellan muntlig bevisning och stödbevisning.

Jodå jag är väldigt läskunnig. Återigen frågar jag dig i de fall där endast 2 personer varit närvarande vid situationen (det vanligaste scenariot) och inga skador eller annan teknisk bevisning finns, inga vittnen har varit där. Vad finns det då för mer bevisning än de 2 personernas berättelser?
Citera
2026-09-16, 16:30
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Du är faktiskt riktigt jävla ful i ditt sätt att vara. En otäck person åtminstone här bakom tangenterna.

Jag har upprepade gånger bett dig att visa hans upprepade frågor om sex som hon ska ha avvisat vid upprepade tillfällen enligt dig men hittills inte fått något svar från dig.

Det enda hon har sagt nej till var att följa med hem till honom med invändningen att hon inte skulle hinna tillbaka i tid.
Det andra du påstår är inte heller sant för som jag kommer ihåg det så var det tvärtom när hon började verka mer frånvarande som han slutade. Tvärtom mot vad du påstår.
Läs igen för att se om det egentligen inte är det jag har skrivit.

Det är ju intressant att se att ditt sätt att inte svara på frågor gäller även gentemot andra.

Jag ber dig igen att sluta ljuga.
Och du tar det som ett samtycke.
Citera
2026-09-16, 16:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Så nedanstående går att hitta i denna ordning i FUP? Stora luckor i sådana fall. Var är hennes försök att filma? Hennes försök att ringa kompisen? Var framgår det att han föste in henne på toaletten?
Var framgår det att hon säger att det inte fanns några flyktvägar? Var framgår det att hon är så rädd att hon låter det ske? M.m....

Varför svarar du inte på mitt exempel?

Citat:
"Han bjöd mig på en drink och sa att han såg en framtid mellan oss och då sa jag att jag var
mycket yngre än honom.
Han sa mycket att han tyckte om mig och sånt där. Han tyckte jag skulle följa med honom
hem och då sa jag att jag skulle åka hem med min mamma.
Han sa att han kunde betala taxi hem sen, jag sa att jag skulle åka båten tidigt.
Jag ringde min kompis för att hon skulle säga att jag skulle komma eller nåt sånt men hon jobbade så det gick inte.
Han sa att han hade en idé och att vi går nu
Och jag sa att mamma väntade
Men han sa jo kom och så tog han med mig till toan. Jag sa inte så mycket. Han tog av sig byxorna och vände mig om så jag stod vänd från honom."
Citera
2026-09-16, 16:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Och du tar det som ett samtycke.

Eller mer som att det finns utrymme att tolka att hennes beteende utgör frivillighet.

Jag kan fråga dig också att om en person vet med sig om att denne kommer bli våldtagen inne på en toalett kan man då inte förvänta sig att den personen på något sätt försöker undvika situationen? Säga något, skrika, slåss, gå därifrån, putta undan eller vad som helst istället för att bara följa med och inte göra någonting?
Citera
2026-09-16, 16:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Svara på frågan här nere nu.

Jag har ju flera gånger sagt att det inte finns någon tydlig förklaring och det blir ju ännu krångligare när man ska bedöma om en annan person som är inblandad skulle ha kunnat uppfattat att frivillighet fanns.

Jag tror att den största skillnaden mellan ditt o mitt tänk ligger just där att du inte ser på den åtalades situation och om denna faktiskt kan ha uppfattat det som frivilligt.

Jag kan ta ett exempel och svara istället för att skriva något löjligt som att du kan ju inte jämföra .......Jag har inget Playstation o.s.v.

Om jag är hemma hos dig och kör igång ditt Playstation och börjar spela utan att fråga dig. Du sitter bredvid i soffan och säger ingenting eller tar inte kontrollen ifrån mig.
Är det rimligt att jag uppfattar det som att du frivilligt låter mig spela på ditt Playstation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in