Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Svara på frågan här nere nu.
Jag har ju flera gånger sagt att det inte finns någon tydlig förklaring och det blir ju ännu krångligare när man ska bedöma om en annan person som är inblandad skulle ha kunnat uppfattat att frivillighet fanns.
Jag tror att den största skillnaden mellan ditt o mitt tänk ligger just där att du inte ser på den åtalades situation och om denna faktiskt kan ha uppfattat det som frivilligt.
Jag kan ta ett exempel och svara istället för att skriva något löjligt som att du kan ju inte jämföra .......Jag har inget Playstation o.s.v.
Om jag är hemma hos dig och kör igång ditt Playstation och börjar spela utan att fråga dig. Du sitter bredvid i soffan och säger ingenting eller tar inte kontrollen ifrån mig.
Är det rimligt att jag uppfattar det som att du frivilligt låter mig spela på ditt Playstation?
Du ser alltså en likhet att spela på någons PS5 utan att fråga först som lika allvarligt att sätta på någon utan att fråga?
Så om någon upprepat med olika svar säger att de inte vill följa med dig hem och ha sex så tycker du det är väldigt svårt att uppfatta att personen inte vill ha sex med dig?
Om det nu är så ofattbart svårt att förstå frivillighet, varför är det inte specielt många som misslyckas med att förstå just frivillghet?
2025 änmäldes 10014 våldtäkter i Sverige, varav 3802 utgjorde våldtäkt mot barn.
Enligt SCB finns det 8,86 miljoner människor i Sverige över 15 år.
Det rör sig således om 0,11% som missuppfattat frivillighet så till den milda grad att det resulterat i en anmälan om våldtäkt.