Citat:
Eftersom vi fortsatt lever i resterna av ett patriarkalt samhälle där sexuell agens för kvinnor anses som lite fult....dvs det är fortsatt inte helt accepterat att kvinnor raggar på män eller tar initiativet till sex eller "för" i en sexakt.
utan man förvänta sig detta av männen enbart, så skulle jag hävda att DET är den stora nackdelen för killar när de möter lagstiftning, de är nästan uteslutande alltid den initierade parten ( eller betraktas som det av samhället)
Hade det varit lite mer 50/50...så hade andelen av anmälningar riktat mot kvinnor nog varit större än vad den är idag.
Och ja om killar lär sig och tar efter porr så är det rejält skadligt inte bara för tjejerna utan även för killarna själva.
men jag tycker nog riskerna att bli utsatt för kränkningar mot ens personliga integritet, eller sex som i många fall är kasst, smärtsamt eller tom farligt för en, eller bara leder till att man känner sig utnyttjad och förstör ens sexuella lust och tillit... är betydligt värre konsekvenser än risken av att bli anmäld i ett samhälle där enkom 5% av anmälningar leder vidare.
utan man förvänta sig detta av männen enbart, så skulle jag hävda att DET är den stora nackdelen för killar när de möter lagstiftning, de är nästan uteslutande alltid den initierade parten ( eller betraktas som det av samhället)
Hade det varit lite mer 50/50...så hade andelen av anmälningar riktat mot kvinnor nog varit större än vad den är idag.
Och ja om killar lär sig och tar efter porr så är det rejält skadligt inte bara för tjejerna utan även för killarna själva.
men jag tycker nog riskerna att bli utsatt för kränkningar mot ens personliga integritet, eller sex som i många fall är kasst, smärtsamt eller tom farligt för en, eller bara leder till att man känner sig utnyttjad och förstör ens sexuella lust och tillit... är betydligt värre konsekvenser än risken av att bli anmäld i ett samhälle där enkom 5% av anmälningar leder vidare.
Här är en tyvärr låst artikel men rubriken och en del av ingressen säger det mesta.
https://www.na.se/familj/lea-17-karleksfullt-sex-ses-som-tontigt/
Det är i alla fall intressant och bra att du håller med om att när normerna/förväntningarna i samhället ser ut som de gör och porren som ungdomar tittar på både killar/och tjejer ser ut som den gör så är det till en nackdel för killarna när det kommer till lagstiftningen.
Det du skriver visar ju på att lagen är en "fälla" för kilar då det nästan bara är killar som anses vara de som ska ta initiativen. Unga killar anses ju även generellt ligga efter tjejer i utvecklingen i ungdomen.
Naturligtvis finns det killar som tar sig friheter och kör över tjejers vilja men åtminstone jag tror inte det är den korrekta bilden för majoriteten av de killar som blir anmälda för "våldtäkt" enligt den "nya" typen av fall.
Antar att testosteron även är en nackdel för killarna.