2026-09-16, 16:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
"Trovärdigheten raseras: Om domstolen (t.ex. i en vårdnadstvist eller ett mål om LVU) upptäcker att den sakkunnige har fabricerat eller medvetet förvrängt uppgifter, förlorar den sakkunniges utlåtanden helt sitt bevisvärde."
Du skrev nyligen att det inte handlar om bevisvärde överhuvudtaget... Jag har rätt att åberopa andra källor än dina åsikter... hade domstolen skött sitt jobb och granskat uppgifterna i orosanmälan och från vem dom kom kontra den personens avsaknad av kontakt med Victoria och Elsa så ska dom inte besluta om en omedelbar hämtning... sakkunnig eller inte är ointressant det handlar om att man måste ha uppgifter som är relevanta... vilket inte en hypotes är i juridisk mening

Hela det här fallet visar exakt det jag sagt hela tiden. Källkritik från domstolens och nämndens sida saknas helt. Det måste till extremt kunniga föräldrar och journalister för att kunna granska vad som egentligen står i socialtjänstens originalhandlingar.

Hur är det ens möjligt för ett så pass ingripande beslut som LVU är? Det är helt sinnessjukt att detta inte justerats ännu år 2026. Det är rena rama 1800-tals nivån på rättssäkerheten, som föräldrarna måste ordna med själv efter bästa förmåga.
Citera
2026-09-16, 16:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du skrev nyligen att det inte handlar om bevisvärde överhuvudtaget...
Det har jag inte skrivit. När du håller på såhär är det bara trams som jag inte bemöter.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så ditt bevis är ugglans "trust me bro"....

Totius, det är helt totalt befängt.

Är det allt du har som bevis på att de laddat upp en anmälan de fejkat ihop själva?
Beviset är det jag skrivit. Jag kan bara upprepa igen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-09-16, 16:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det har jag inte skrivit. När du håller på såhär är det bara trams som jag inte bemöter.

(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Du fattar att det där inte är ett bevis va?
Citera
2026-09-16, 17:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jo ett cirkelbevis. Det senaste cirkelbeviset är att hänvisa till sin egen text.
Citera
2026-09-16, 17:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo ett cirkelbevis. Det senaste cirkelbeviset är att hänvisa till sin egen text.
Självklart är det ett bevis men eftersom ni två inte förstår skillnaden mellan en intern skrivelse och en Lex Sarah-anmälan så förstår ni inte beviset. Det kan inte jag hjälpa.
Citera
2026-09-16, 17:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Självklart är det ett bevis men eftersom ni två inte förstår skillnaden mellan en intern skrivelse och en Lex Sarah-anmälan så förstår ni inte beviset. Det kan inte jag hjälpa.
Att upprepa saker gör de inte mer korrekta. Ugglans killgissning är inget bevis. Det var inget utom mer av deras lögner. Du är nu desperat över en 'vinst' och kommer bara dubbla upp om att lex sarah är falskt utan att tillföra någon som helst bevisning över det.
Citera
2026-09-16, 17:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Att upprepa saker gör de inte mer korrekta. Ugglans killgissning är inget bevis. Det var inget utom mer av deras lögner. Du är nu desperat över en 'vinst' och kommer bara dubbla upp om att lex sarah är falskt utan att tillföra någon som helst bevisning över det.
Det du håller på med i tråden är inte klokt. Det är helt sjukt och extremt störande.

Läs nu följande text och fråga så snart du stöter på något som du inte förstår: Handlingen från socialsekreterarna är deras interna skrivelse som på något sätt nått familjen. Familjen har sedan gjort montaget med rubrik och IVO-logga och kallat det Lex Sarah-anmälan.

https://www.instagram.com/elsas_ratt/p/DbK1ZZ7DWV3
Citera
2026-09-16, 17:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det du håller på med i tråden är inte klokt. Det är helt sjukt och extremt störande.

Läs nu följande text och fråga så snart du stöter på något som du inte förstår: Handlingen från socialsekreterarna är deras interna skrivelse som på något sätt nått familjen. Familjen har sedan gjort montaget med rubrik och IVO-logga och kallat det Lex Sarah-anmälan.

Ifall du menar det att det står ivo insigniet på första sidan. Nä, jag tror inte att det är en del av lex sarah anmälan eftersom det är titulerat "det här är lex sarah anmälan på 10 sidor." ovanför det. Något säger mig att så ser inte framsidan av en rapport till IVO ut...

Resten är lex sarah.
Citera
2026-09-16, 17:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ifall du menar det att det står ivo insigniet på första sidan. Nä, jag tror inte att det är en del av lex sarah anmälan eftersom det är titulerat "det här är lex sarah anmälan på 10 sidor." ovanför det. Något säger mig att så ser inte framsidan av en rapport till IVO ut...

Resten är lex sarah.
Ja, det står ”Det här är Lex Sarah anmälan på 19 sidor.”. I texten i inlägget på elsas_ratt står ”Det här är en av två Lex Sarah‑anmälningar.”:

Men det som visas är INTE en Lex Sarah-anmälan – det är socialsekreterarna interna skrivelse som kommer att leda till en utredning inom kommunen. Om kommunens utredning finner att avvikelserna är tillräckligt allvarliga kommer det att leda till en Lex Sarah-anmälan. Om avvikelserna inte bedöms allvarliga nog läggs ärendet ner internt.

Att du upprepat tjafsar om detta visar bara att du inte har en aning om hur Lex Sarah-processen fungerar. Detsamma gäller allt annat du skriver om i tråden. Du fyller tråden med okunnigt nonsens och grova påhopp och beskyllningar mot andra deltagare som försöker diskutera seriöst.
Citera
2026-09-16, 17:49
Medlem
Citat:

Jag:"Nu svamlar du det var en läkare som uttrycker en hypotes som har noll juridisk bärighet utan att den styrks med faktiskta bevis..*
"Du:Nej, det finns inte sådana krav på ”bevis” som du verkar tro"
1.enbart en hypotes är inte laglig grund för ett akut omhändertagande enligt LVU (Lag om vård av unga).
2.Sannolikhetskrav: Det krävs en hög grad av misstanke. Socialnämnden måste ha konkreta, objektiva och verifierbara omständigheter eller starka indikationer att stödja sig på. En ren gissning, magkänsla eller ogrundad hypotes räcker inte.
Sammanfattning: Myndigheterna kan inleda en utredning baserat på en hypotes eller orosanmälan, men för att faktiskt skilja ett barn från sina föräldrar genom ett akut omhändertagande måste hypotesen ha utvecklats till en sannolik misstanke som stöds av konkreta fakta eller starka bevis.
Citera
2026-09-16, 17:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag:"Nu svamlar du det var en läkare som uttrycker en hypotes som har noll juridisk bärighet utan att den styrks med faktiskta bevis..*
"Du:Nej, det finns inte sådana krav på ”bevis” som du verkar tro"
1.enbart en hypotes är inte laglig grund för ett akut omhändertagande enligt LVU (Lag om vård av unga).
2.Sannolikhetskrav: Det krävs en hög grad av misstanke. Socialnämnden måste ha konkreta, objektiva och verifierbara omständigheter eller starka indikationer att stödja sig på. En ren gissning, magkänsla eller ogrundad hypotes räcker inte.
Sammanfattning: Myndigheterna kan inleda en utredning baserat på en hypotes eller orosanmälan, men för att faktiskt skilja ett barn från sina föräldrar genom ett akut omhändertagande måste hypotesen ha utvecklats till en sannolik misstanke som stöds av konkreta fakta eller starka bevis.
Läs svaret du fick tidigare:
Citera
2026-09-16, 17:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja, det står ”Det här är Lex Sarah anmälan på 19 sidor.”. I texten i inlägget på elsas_ratt står ”Det här är en av två Lex Sarah‑anmälningar.”:

Men det som visas är INTE en Lex Sarah-anmälan – det är socialsekreterarna interna skrivelse som kommer att leda till en utredning inom kommunen. Om kommunens utredning finner att avvikelserna är tillräckligt allvarliga kommer det att leda till en Lex Sarah-anmälan. Om avvikelserna inte bedöms allvarliga nog läggs ärendet ner internt.

Att du upprepat tjafsar om detta visar bara att du inte har en aning om hur Lex Sarah-processen fungerar. Detsamma gäller allt annat du skriver om i tråden. Du fyller tråden med okunnigt nonsens och grova påhopp och beskyllningar mot andra deltagare som försöker diskutera seriöst.
Du kan kontakta SVT och säga åt dem att de har fel uppgifter då. Att detta inte är någon anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in