2026-09-16, 17:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du kan kontakta SVT och säga åt dem att de har fel uppgifter då. Att detta inte är någon anmälan.
Nej, jag har lärt mig att inte tro på allt som SVT säger. Du borde göra detsamma.
Citera
2026-09-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Läs svaret du fick tidigare:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Det enda vi är överens om är att vi inte är överens..
Citera
2026-09-16, 18:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart är det ett bevis men eftersom ni två inte förstår skillnaden mellan en intern skrivelse och en Lex Sarah-anmälan så förstår ni inte beviset. Det kan inte jag hjälpa.
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Det är Lex Sarah-anmälan detta smartass. Vad skulle det annars vara?
Citera
2026-09-16, 18:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det du håller på med i tråden är inte klokt. Det är helt sjukt och extremt störande.

Läs nu följande text och fråga så snart du stöter på något som du inte förstår: Handlingen från socialsekreterarna är deras interna skrivelse som på något sätt nått familjen. Familjen har sedan gjort montaget med rubrik och IVO-logga och kallat det Lex Sarah-anmälan.

https://www.instagram.com/elsas_ratt/p/DbK1ZZ7DWV3

Lex.Sarah är en intern utredning. Vad skulle det annars vara för text?
Citera
2026-09-16, 18:36
Medlem
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ivo.se%2Fvard-omsorgsgivare%2Fanmal-lex-maria-lex-sarah%2Flex-sarah%2F
Citera
2026-09-16, 19:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är Lex Sarah-anmälan detta smartass. Vad skulle det annars vara?
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lex.Sarah är en intern utredning. Vad skulle det annars vara för text?
Det är bra att du så tydligt visar att du egentligen inte förstår någonting om hur systemet fungerar, från sannolikhetskravet och skyddsprincipen vid akut fara till rutinerna för Lex Sarah-anmälningar.

Du gormar och skriker om ”systemfel” hos ett system som du inte förstår. Du angriper alla som inte håller med dig med osakligheter, beskyllningar och personangrepp. Du upprepar samma saker om och om igen.

Åter till tråden så vet vi nu att elsas_ratt lagt ut ren desinformation om Lex Sarah-anmälan. Det är givetvis förödande för trovärdigheten.
Citera
2026-09-16, 19:21
Medlem
Korrekt, jag har inte orkat/hunnit skriva det ännu här, men jag har faktiskt varit i kontakt med IVO för att begära ut anmälan i sin helhet, och det existerar ingen Lex Sarah-anmälan. Vad detta dokument med den inklippta IVO-loggan är eller kommer ifrån vet jag inte, men en Lex Sarah-anmälan är det inte (bekräftat av IVO själva alltså).

Citat:
Bra synat! Jag gick själv rakt i fällan. Den här bildsnurran som familjen lagt ut på Instagram är ett montage. Det är INTE en formell Lex Sarah-anmälan. Jag har slarvat med källkritiken och bara tagit familjens montage och felaktiga information för given.

Handlingen från socialsekreterarna är deras interna skrivelse som på något sätt nått familjen. Familjen har sedan gjort montaget med rubrik och IVO-logga och kallat det Lex Sarah-anmälan.
Senast redigerad av Lilla.My. 2026-09-16 kl. 19:27.
Citera
2026-09-16, 19:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Korrekt, jag har inte orkat/hunnit skriva det ännu här, men jag har faktiskt varit i kontakt med IVO för att begära ut anmälan i sin helhet, och det existerar ingen Lex Sarah-anmälan. Vad detta dokument med den inklippta IVO-loggan är eller kommer ifrån vet jag inte, men en Lex Sarah-anmälan är det inte (bekräftat av IVO själva alltså).
Ja, de har lagt ut ett dokument helt utan spårbarhet. Det finns inte ens ett diarienummer.
Citera
2026-09-16, 19:53
Medlem
Ajogens avatar
Flera utredningar igång om Elsa-fallet

Lex Sarah-anmälningarna om Elsa-fallet ska utredas. Det görs av samma konsultbolag som just nu utreder de två uppmärksammade LVU-ärendena i Örebro.

– Vi kan inte uttala oss förrän utredningarna är klara, säger Stefan Nilsson, tf förvaltningsdirektör. [...]

Utredningen ska vara klar någon gång efter sommaren. Är det samma tidsplan för lex Sarah-anmälningarna?
– Lex Sarah-anmälningarna ska utredas skyndsamt, så förhoppningsvis kan de bli klara tidigare, säger Stefan Nilsson.

Anmälningarna är riktiga, de existerar.

Det bekräftar förvaltningsdirektören själv.

Så, då är det slut på lögnerna om lex Sarah då.
Citera
2026-09-16, 20:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart är det ett bevis men eftersom ni två inte förstår skillnaden mellan en intern skrivelse och en Lex Sarah-anmälan så förstår ni inte beviset. Det kan inte jag hjälpa.

Så detta är inte Lex Sarah-anmälan menar du? Skämtar du?
Citera
2026-09-16, 20:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.

Men nu får ni ge er och läsa på om vad Lex Sarah faktiskt är. Det är kommunens interna kvalitetsgranskning. Det vi vet är att det lämnats in två stycken Lex Sarah-anmälningar. Nu utreds de och sedan får framtiden utvisa om kommunen ska anmäla sig själva till IVO eller inte.

Det är klart att det inte finns någon Lex Sarah hos IVO, då vi inte hört mer om detta ännu, då fallet fortfarande utreds. Sedan är det inte så lätt att begära ut Lex Sarah-anmälningar heller eftersom man måste veta exakt vad man letar efter när man gör det och det tror jag knappast att du vet.

Varför sitter du och ljuger öppet i denna tråd om föräldrarna? Du om någon borde hålla klaffen så mycket fel som du haft hittills.
Citera
2026-09-16, 20:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är bra att du så tydligt visar att du egentligen inte förstår någonting om hur systemet fungerar, från sannolikhetskravet och skyddsprincipen vid akut fara till rutinerna för Lex Sarah-anmälningar.

Du gormar och skriker om ”systemfel” hos ett system som du inte förstår. Du angriper alla som inte håller med dig med osakligheter, beskyllningar och personangrepp. Du upprepar samma saker om och om igen.

Åter till tråden så vet vi nu att elsas_ratt lagt ut ren desinformation om Lex Sarah-anmälan. Det är givetvis förödande för trovärdigheten.

Din nivå är på en absolut bottenivå just nu Totius. Det är du som sitter och sprider renodlad desinformation om föräldrarna. Lex Sarah-anmälningarna är äkta och stämmer överens om det media rapporterat i fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in