2026-09-16, 14:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Men hur många gånger ska vi behöva förklara hur detta fungerar för dig?

Polisens nedläggning av brottsmisstankar saknar i det närmaste helt relevans för frågan ur ett LVU perspektiv och den saknar helt relevans när det gäller omsorgsbristen i allmänhet.

Det är så det fungerar. Att du inte gillar det är en helt annan sak. ”Jag tycker” passar med andra ord bättre.
Hur många gånger måste det förklaras för dig att du behöver backa upp det du säger?

Visa oss någonstans där det sägs finnas fog för misshandelsanklagelserna. Allt jag har läst står det att det inte fanns fog för dem öht. Tom Ekstav säger det.

Lol! Alltså mer söta härskartekniker.

Sen har du ju återigen misslyckats med att ge data på att LVU räddar barn.
Citera
2026-09-16, 14:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
En vannsinnig spekulation i mina ögon vilket får stå för dig.

Är inte spekulationen om att mamman kunde föra in farliga ämnen i infarterna vansinnig snarare?

Beskriv hur du kan tycka att det var en rimlig oro givet allt som kommit fram?
Citera
2026-09-16, 14:55
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Sluta skriv ”vi vet” när egentligen ”jag tycker” är korrekt. Du kommer inte bli världsledande i trovärdighet för det, men lite bättre blir det allt.

Det är en så kallad "forumsanning"!
Citera
2026-09-16, 14:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Absolut, helt enig om det. Men du hoppar över sammanhanget.

Citatet kommer från lex Sarah anmälan men jag uppfattar det som ett referat som görs av anmälarna.

Man kan också konstatera att anmälan är förhållandevis tendentiöst författad jämfört med en anmälan som vanligtvis, enligt min uppfattning, brukar vara mer objektiv i sitt språk och förhållningssätt. Slutsatserna som dras är ju väldigt vidlyftiga i vissa delar. Jag känner inte heller till att någon annan än huvudmannen kan upprätta en lex Sarah anmälan. Här verkar det ju vara socialsekreterare som är avsändare? Eller har jag missuppfattat något?
Bra synat! Jag gick själv rakt i fällan. Den här bildsnurran som familjen lagt ut på Instagram är ett montage. Det är INTE en formell Lex Sarah-anmälan. Jag har slarvat med källkritiken och bara tagit familjens montage och felaktiga information för given.

Handlingen från socialsekreterarna är deras interna skrivelse som på något sätt nått familjen. Familjen har sedan gjort montaget med rubrik och IVO-logga och kallat det Lex Sarah-anmälan.
Citera
2026-09-16, 15:01
Medlem
Jaha, du tror att grunden för det slutliga omhändertagandet måste vara samma som den ursprungliga oron grundas i. Så är det inte, googla och återkom gärna med svaret. Jag väntar!

Eller förresten jag kan hjälpa dig:

Måste orosanmälan grundas på samma omständighet som lvu slutligen beslutas om?

Nej, en orosanmälan måste inte grundas på samma omständighet som ett slutligt LVU-beslut baseras på.När en orosanmälan kommer in till socialtjänsten fungerar den som en tändande gnista eller en indikation på att ett barn kan fara illa. Kraven för att göra en orosanmälan är mycket låga; det räcker med en misstanke eller oro.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vi vet att de var grundlösa eftersom polisen utredde det och ingen part uppehåller anklagelserna längre.

Jag saknar för övrigt fortfarande de siffrorna som visar att LVU idag räddar fler barn än vad de fördärvar. Väntar, väntar, väntar...
Citera
2026-09-16, 15:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bra synat! Jag gick själv rakt i fällan. Den här bildsnurran som familjen lagt ut på Instagram är ett montage. Det är INTE en formell Lex Sarah-anmälan. Jag har slarvat med källkritiken och bara tagit familjens montage och felaktiga information för given.

Handlingen från socialsekreterarna är deras interna skrivelse som på något sätt nått familjen. Familjen har sedan gjort montaget med rubrik och IVO-logga och kallat det Lex Sarah-anmälan.

Det är en allmän handling smartass. Bara att begära ut.
Citera
2026-09-16, 15:05
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Misshandelsanklagelserna var grundlösa. E.i. det fanns inget upphov till en orosanmälan om medicinsk misshandel från professionella, i synnerhet inte från ett barnskyddsteam.

Man beväpnade godtyckligenheten i systemet för att straffa och tysta Victoria.

Citat:
Jaha, du tror att grunden för det slutliga omhändertagandet måste vara samma som den ursprungliga oron grundas i. Så är det inte, googla och återkom gärna med svaret. Jag väntar!

Nej, en orosanmälan måste inte grundas på samma omständighet som ett slutligt LVU-beslut baseras på.När en orosanmälan kommer in till socialtjänsten fungerar den som en tändande gnista eller en indikation på att ett barn kan fara illa. Kraven för att göra en orosanmälan är mycket låga; det räcker med en misstanke eller oro.
Och nu gör du det igen.

Drar upp samma jädrans jävla dravel jag redan vart igenom med dig igen. Som om det inte vart en diskussion om det.

Attans sate vilken tölp till lögnare du är.

Jag saknar för övrigt fortfarande datan för att lvu räddar barn. Du som vet allt så bra bör ju ha den.
Citera
2026-09-16, 15:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nej orosanmälan är bara en signal om att något behöver utredas. Syftet är att ett barn ska få rätt hjälp och stöd.. inte nödvändigtvis tvångsplaceras. Det får bara ske under extrema förhållanden.
Citera
2026-09-16, 15:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är en allmän handling smartass. Bara att begära ut.
Det är ingen Lex Sarah-anmälan till IVO. Det är manipulerad och felaktig information på Instagram och jag var korkad nog att svälja det med hull och hår:
https://www.instagram.com/p/DbK1ZZ7DWV3/

Bra att Ugglan uppmärksammade ofoget.
Citera
2026-09-16, 15:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är ingen Lex Sarah-anmälan till IVO. Det är manipulerad och felaktig information på Instagram och jag var korkad nog att svälja det med hull och hår:
https://www.instagram.com/p/DbK1ZZ7DWV3/

Bra att Ugglan uppmärksammade ofoget.
Vad har du som bevis på att den är förfalskad?
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och nu gör du det igen.

Drar upp samma jädrans jävla dravel jag redan vart igenom med dig igen. Som om det inte vart en diskussion om det.

Attans sate vilken tölp till lögnare du är.

Jag saknar för övrigt fortfarande datan för att lvu räddar barn. Du som vet allt så bra bör ju ha den.

LVU är mycket skadligt om soc har fel om den påtagliga risken.

Det är inte vård. Det värsta sortens byråkrati som kan drabba en familj.
Citera
Medlem
Jag har ingen aning, det är möjligt att detta sedan blev det det formella dokumentet som skickats in till IVO men det skulle jag nog säga är rätt osannolikt eftersom IVO ska analysera såväl problembeskrivningen som lösningsförslagen så måste man fatta beslut om det på en rätt hög nivå, förmodligen nämnd. Det finns regler för detta i socialtjänstlagen om man är intresserad.

Undrar dessutom varför socialsekreterarnas namn är maskade…

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in