Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Man använder inte stenåldersmetoder mot barn på det sättet som gjorts här, utan en återföreningsplan. Det är rent barbari och ska fördömas å det grövsta.
Vad är det med dig egentligen? Har du läst Elsas brev hon skickat till sin familj? Man trasar sönder barn fullständigt mentalt med en sådan här behandling och det är förstås totalt oförsvarbart det som gjorts.
Ja, jag har läst breven. Och de gör faktiskt inte mig mindre orolig. Självklart ser jag ett barn som saknar sin familj och är förtvivlat över separationen. Men jag ser också ett barn som återkommande tycks försöka lugna de vuxna: försäkra mamma om att hon alltid kommer vara hennes mamma, att hon älskar henne lika mycket som förut, hålla tummarna tillsammans inför ”nästa domstol” och redan resonera om umgänge om hon inte får komma hem.
För mig är det inte självklart ett bevis för att placeringen varit fel. Det väcker också frågan om hur mycket ansvar Elsa känt för de vuxnas känslor och för familjens situation. Ett barn ska kunna vara ledset, argt och sakna sina föräldrar utan att samtidigt behöva bära deras oro eller hålla ihop dem.
Breven visar framför allt att situationen varit oerhört svår för Elsa. De avgör inte varför LVU kom till, om riskbedömningen var riktig eller om den kunde hanteras på något annat sätt.