2026-09-16, 13:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Jag tycker den akuta och påtagliga risken fanns där.

Taktiskt tvång har inget med ett omedelbart omhändertagande att göra, då krävs det givetvis en akut och påtaglig risk för barnet hälsa eller utveckling.

Vad skulle den påtagliga risken varir? Håller.du med skrivbordsläkaren att det fanns risk att mamman skulle fört on farliga ämnen via infarterna?
Citera
2026-09-16, 14:01
Medlem
Absolut, helt enig om det. Men du hoppar över sammanhanget.

Citatet kommer från lex Sarah anmälan men jag uppfattar det som ett referat som görs av anmälarna.

Man kan också konstatera att anmälan är förhållandevis tendentiöst författad jämfört med en anmälan som vanligtvis, enligt min uppfattning, brukar vara mer objektiv i sitt språk och förhållningssätt. Slutsatserna som dras är ju väldigt vidlyftiga i vissa delar. Jag känner inte heller till att någon annan än huvudmannen kan upprätta en lex Sarah anmälan. Här verkar det ju vara socialsekreterare som är avsändare? Eller har jag missuppfattat något?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
På vilket sätt? Har du en hammare hemma finns det en hypotetisk risk att du skadar eller dödar någon med den. Och så vidare i oändligheten om hypotetiska risker. Förstår du? Det går att fantisera ihop vad som helst.

Bra, låt oss hålla oss till det omedelbara omhändertagandet tills vidare för diskussionens skull.

Information om olika behandlingsalternativ är en självklar del av vården i enlighet med 3 kap. patientlagen.

Ja, det kommer från sidan 3 i Lex Sarah-anmälan.
Citera
2026-09-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man använder inte stenåldersmetoder mot barn på det sättet som gjorts här, utan en återföreningsplan. Det är rent barbari och ska fördömas å det grövsta.

Vad är det med dig egentligen? Har du läst Elsas brev hon skickat till sin familj? Man trasar sönder barn fullständigt mentalt med en sådan här behandling och det är förstås totalt oförsvarbart det som gjorts.

Ja, jag har läst breven. Och de gör faktiskt inte mig mindre orolig. Självklart ser jag ett barn som saknar sin familj och är förtvivlat över separationen. Men jag ser också ett barn som återkommande tycks försöka lugna de vuxna: försäkra mamma om att hon alltid kommer vara hennes mamma, att hon älskar henne lika mycket som förut, hålla tummarna tillsammans inför ”nästa domstol” och redan resonera om umgänge om hon inte får komma hem.

För mig är det inte självklart ett bevis för att placeringen varit fel. Det väcker också frågan om hur mycket ansvar Elsa känt för de vuxnas känslor och för familjens situation. Ett barn ska kunna vara ledset, argt och sakna sina föräldrar utan att samtidigt behöva bära deras oro eller hålla ihop dem.

Breven visar framför allt att situationen varit oerhört svår för Elsa. De avgör inte varför LVU kom till, om riskbedömningen var riktig eller om den kunde hanteras på något annat sätt.
Citera
2026-09-16, 14:15
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du använder "oro" som.bevis. Men domstolen, polisen och den externa utredaren håller.inte med om denna oro, som de facto var fria fantasier från skrivbordsläkarens sida
.
Oron väcktes pga fria fantasier, eller att någon ville mamman illa.

Vilken oro syftar du till? Syftar du till oro avseende MbP eller oron att man ska ge något infarten?

Ingetdera skulle jag beskriva som fria fantasier. Oron hos vederbörande är underbyggd av det som går att utläsa i journalen och situationen som var gällande då. Även av IS erfarenheter utifrån andra fall och hennes utbildning.

Sen vet vi inte exakt vilken formulering som användes utifrån att vi inte har orosanmälan. Men är den som skrevs i Lex Sarah så håller jag med om att den var mycket skarpt formulerad och sannolikt var till grund för det som skedde vid omhändertagandet.

Oro avseende MbP kunde sedermera förkastas. Men oro för omvårdnaden och brister här kvarstod (vilket LE såvitt jag vet även skrev på i orosanmälan).

Precis som Uglo säger så är det lätt att vara efterklok i dessa situationer.
Citera
2026-09-16, 14:20
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Ja, jag har läst breven. Och de gör faktiskt inte mig mindre orolig. Självklart ser jag ett barn som saknar sin familj och är förtvivlat över separationen. Men jag ser också ett barn som återkommande tycks försöka lugna de vuxna: försäkra mamma om att hon alltid kommer vara hennes mamma, att hon älskar henne lika mycket som förut, hålla tummarna tillsammans inför ”nästa domstol” och redan resonera om umgänge om hon inte får komma hem.

För mig är det inte självklart ett bevis för att placeringen varit fel. Det väcker också frågan om hur mycket ansvar Elsa känt för de vuxnas känslor och för familjens situation. Ett barn ska kunna vara ledset, argt och sakna sina föräldrar utan att samtidigt behöva bära deras oro eller hålla ihop dem.

Breven visar framför allt att situationen varit oerhört svår för Elsa. De avgör inte varför LVU kom till, om riskbedömningen var riktig eller om den kunde hanteras på något annat sätt.
Lol det där är brev från ett barn som traumatiserats.

Alltså hahaha vad är det du säger!?
Citera
2026-09-16, 14:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Vilken oro syftar du till? Syftar du till oro avseende MbP eller oron att man ska ge något infarten?

Ingetdera skulle jag beskriva som fria fantasier. Oron hos vederbörande är underbyggd av det som går att utläsa i journalen och situationen som var gällande då. Även av IS erfarenheter utifrån andra fall och hennes utbildning.

Sen vet vi inte exakt vilken formulering som användes utifrån att vi inte har orosanmälan. Men är den som skrevs i Lex Sarah så håller jag med om att den var mycket skarpt formulerad och sannolikt var till grund för det som skedde vid omhändertagandet.

Oro avseende MbP kunde sedermera förkastas. Men oro för omvårdnaden och brister här kvarstod (vilket LE såvitt jag vet även skrev på i orosanmälan).

Vi vet att orosanmälan var grundlös.

Akademiska beväpnade LVU för att tysta Victoria. SoC och CHT har varit medlöpare. Aktiva parter för att fortsätta övergreppet.
Citera
2026-09-16, 14:32
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

Akademiska beväpnade LVU för att tysta Victoria. SoC och CHT har varit medlöpare. Aktiva parter för att fortsätta övergreppet.

En vannsinnig spekulation i mina ögon vilket får stå för dig.
Citera
2026-09-16, 14:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
En vannsinnig spekulation i mina ögon vilket får stå för dig.
ja ja.

Det är vad som hänt. Anklagelserna om barnmisshandel var grundlösa enligt polisen.

Jisses vad man ska te sig lögnaktigt i tråden då.
Citera
2026-09-16, 14:41
Medlem
Sluta skriv ”vi vet” när egentligen ”jag tycker” är korrekt. Du kommer inte bli världsledande i trovärdighet för det, men lite bättre blir det allt.

Citat:

Citera
2026-09-16, 14:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Sluta skriv ”vi vet” när egentligen ”jag tycker” är korrekt. Du kommer inte bli världsledande i trovärdighet för det, men lite bättre blir det allt.
Vi vet att de var grundlösa eftersom polisen utredde det och ingen part uppehåller anklagelserna längre.

Jag saknar för övrigt fortfarande de siffrorna som visar att LVU idag räddar fler barn än vad de fördärvar. Väntar, väntar, väntar...
Citera
2026-09-16, 14:47
Medlem
Men hur många gånger ska vi behöva förklara hur detta fungerar för dig?

Polisens nedläggning av brottsmisstankar saknar i det närmaste helt relevans för frågan ur ett LVU perspektiv och den saknar helt relevans när det gäller omsorgsbristen i allmänhet.

Det är så det fungerar. Att du inte gillar det är en helt annan sak. ”Jag tycker” passar med andra ord bättre.

Citat:
ja ja.

Det är vad som hänt. Anklagelserna om barnmisshandel var grundlösa enligt polisen.

Jisses vad man ska te sig lögnaktigt i tråden då.
Citera
2026-09-16, 14:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Tror du inte polis och domstol läste detta? Det.fanns inget stöd alls för detta i några journaler.sådana bisarra misstankar. Inget alls.

Så sent som i april i år trodde cth att mamman var psykiskt sjuk och motverkade hemflytt av Elsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in