2026-09-20, 17:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så du har rätt och SVT, SR och NA har fel? Tror du på det själv eller?

Vad skulle vara fel i rapporteringen? ÄR det fel att handläggarna anmält enligt Lex Sarah? Det står så klart och tydligt i alla dessa medier. Och alla har fel enligt dig?
Det är SoL, Socialstyrelsen och IVO som har rätt. Jag är bara budbärare.
Citera
2026-09-20, 17:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Nej du är en notorisk cirkelsnurrare. Inget annat Totius....

Du kunde inte hålla dig från att snurra vidare i din senaste cirkelbevisning.
Citera
2026-09-20, 17:38
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej det är du inte. Du sprider en massa dynga om fallet.
Citera
2026-09-20, 17:39
Medlem
Citat:
Nej du är en notorisk cirkelsnurrare. Inget annat Totius....

Du kunde inte hålla dig från att snurra vidare i din senaste cirkelbevisning.
"Lex Sarah-anmälningarna om Elsa-fallet ska utredas. Det görs av samma konsultbolag som just nu utreder de två uppmärksammade LVU-ärendena i Örebro.

– Vi kan inte uttala oss förrän utredningarna är klara, säger Stefan Nilsson, tf förvaltningsdirektör."
Citera
2026-09-20, 17:42
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Så all media. NA, SR, SVT har "sannolikt rapporterat fel"? Tror du på det själv eller?

Menar du på allvar att det inte finns några Lex Sarah-anmälningar?! Det här har spårat ur totalt.

Självklart har det lämnats in två Lex Sarah-anmälningar, och innehållet i dem stämmer exakt med vad media har rapporterat.

Att du och Totius påstår att de inte finns bara för att de inte ligger i IVO:s diarium än visar bara att han inte fattar skillnaden mellan en intern Lex Sarah-anmälan och ett tillsynsärende hos IVO. Anmälningarna existerar, fakta ligger på bordet och ni förnekar ren verklighet!

Det finns inget som heter "intern Lex Sarah anmälan".

Nämner man order anmälan i samma mening som Lex Sarah så betyder det att den MÅSTE skickas till IVO. Snarast möjligt.

Läs länkarna som har lagts upp.
Citera
2026-09-20, 17:44
Medlem
Citat:

En del av mig undrar om Kurt Sune slåss mot väderkvarnar bara för att bevisa att det som står på IG-inlägget är korrekt.

För det är ju omöjligt att inte kunna läsa och förstå vad en Lex Sarah anmälan innebär definitionsmässigt.

Själv skiter jag i om de har gjort fel. Det spelar ingen roll. Men tidningarna borde inte rapportera fel.
Citera
2026-09-20, 17:49
Medlem
Citat:
Så all media. NA, SR, SVT har "sannolikt rapporterat fel"? Tror du på det själv eller?

Menar du på allvar att det inte finns några Lex Sarah-anmälningar?! Det här har spårat ur totalt.

Självklart har det lämnats in två Lex Sarah-anmälningar, och innehållet i dem stämmer exakt med vad media har rapporterat.

Att du och Totius påstår att de inte finns bara för att de inte ligger i IVO:s diarium än visar bara att han inte fattar skillnaden mellan en intern Lex Sarah-anmälan och ett tillsynsärende hos IVO. Anmälningarna existerar, fakta ligger på bordet och ni förnekar ren verklighet!
Så fort anmälning skickas in får den ett diarienummer oavsett om det blir något av anmälan eller inte , finns det inget diarienummer finns det ingen anmälan utan möjligtvis ett utkast till anmälan
Citera
2026-09-20, 17:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
En del av mig undrar om Kurt Sune slåss mot väderkvarnar bara för att bevisa att det som står på IG-inlägget är korrekt.

För det är ju omöjligt att inte kunna läsa och förstå vad en Lex Sarah anmälan innebär definitionsmässigt.

Själv skiter jag i om de har gjort fel. Det spelar ingen roll. Men tidningarna borde inte rapportera fel.
Tidningarna har inte rapporterat fel.

Du är uppenbar. Du vill förvränga.
Citera
2026-09-20, 17:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Journalister har inte koll på detta men det är slarvigt att inte faktakolla något så enkelt. Att elsas_ratt monterar ihop en fejkad IVO-anmälan säger en del om deras metoder.
Citera
2026-09-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Tidningarna har inte rapporterat fel.

Du är uppenbar. Du vill förvränga.

Ingen försöker förvränga. Här är det rena faktafel och missförstånd som ligger till grund för inläggen som jag kommenterar på.
Citera
2026-09-20, 17:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ingen försöker förvränga. Här är det rena faktafel och missförstånd som ligger till grund för inläggen som jag kommenterar på.
Ja ja ja.

Du vet att det du säger inte är korrekt.
Citera
2026-09-20, 17:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns inget som heter "intern Lex Sarah anmälan".

Nämner man order anmälan i samma mening som Lex Sarah så betyder det att den MÅSTE skickas till IVO. Snarast möjligt.

Läs länkarna som har lagts upp.
Nej, nej och åter nej doktorn! Ring vilken jävla kommun du vill i hela Sverige och fråga: det går INTE till på det sättet som du påstår!

Vem som helst av den anställda personalen i en kommun har både rätt och skyldighet att göra en Lex Sarah-anmälan när de upptäcker brister eller missförhållanden! Och nej, det anmäls inte automatiskt vidare till IVO!

En anmälan till IVO sker enbart vid ALLVARLIGA missförhållanden! Om du överhuvudtaget hade bemödat dig med att faktiskt läsa reglerna på den IVO-sida Totius länkade till, så står det ju där helt klart och tydligt: det är bara vid allvarliga missförhållanden som det ska skickas vidare till IVO!

Det är ju precis detta jag har försökt banka in i huvudet på dig hela tiden: Kommunen avgör själva om deras interna utredning uppfyller kraven för att klassas som ett "allvarligt missförhållande"!

Att ett missförhållande har skett räcker inte för att kommunen ska kasta sig på telefonen och anmäla sig själv till IVO. De gör sin egen bedömning internt!

Att du sitter och påstår att inga Lex Sarah-anmälningar har gjorts bara för att du inte hittar dem hos IVO visar ju bara att du vägrar förstå hur kommunal avvikelsehantering fungerar i verkligheten.

Sluta uppfinna egna regler och läs vad det faktiskt står i lagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in