2026-09-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Tänk om nån från en annan skola skulle kliva in i ert klassrum och avgöra hur klasskassan ska fördelas, och att dom ska åka med gratis till vart man nu samlat att åka till
fast dom inte ens har varit med och bidragit, och dessutom är fientligt inställda mot er skolaa

hade ju varit skrattretande

Detta tillåter svenskar.

Vilket larvigt exempel. Du är själv väldigt ung va? Hela din inställning och förståelse för samhället skriker om det nämligen. Så du tyckte detta var en bra jämförelse.
Senast redigerad av Katki 2026-09-15 kl. 09:28.
Citera
2026-09-15, 09:45
Medlem
AlanGarners avatar
Nej, de kommuner med högst andel utrikesfödda är alla storstadskommuner.

Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Problemet är att ni röstar för att dumpa MENA i andra städer för att känna er goda.
Citera
2026-09-15, 23:02
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Kommunal och regional rösträtt som åsyftas regleras i kommunallagen som inte är en grundlag.

Nä jag tänkte faktiskt bara på riksdagsnivå, kommuner och region tänkte jag inte på alls. Men alltid bra att veta, tack 🙏🏼
Citera
2026-09-15, 23:40
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Här har vi det gott folk, en typisk naiv svensk.

Demokratin har blivit så helig i västvärlden, att även om nationalstater försvinner och ursprungsbefolkningen i den, så har det varit värt det för man har ju trots allt kämpat för demokratin.

Det är bara att konstatera svensken förtjänar all olycka och smärta dom kommer få uppleva i framtiden.

Det du kallar naiv kallar jag insikt och erfarenhet. Jag har vistats mycket och länge i mitt vuxna liv på olika platser i världen.

Visst finns det rötägg och farliga människor, men de är överallt. Det kryllar ju av folk här på FB som garanterat skulle bli envåldshärskare om det gavs möjlughet. Jag hade ju gärna röstat för att utvisa hela den gruppen oavsett om de låg på höger eller vänsterkanten eller mitt i för den delen.

Min insikt är av allt mitt resande är att människor i det stora hela är likare varann än många tror. Eller vill tro är det ju också i många fall.

Det klart inte ursprungsbefolkning försvinner blixtsnabbt, inte som på Kanarieöarna eller i Karibien efter Europernas intåg för 500 år sen.
Vi kommer bara långsamt blandas upp. Det är dessutom bra för generna. Skaffa barn med en Kines, minskar risken för ärftliga sjukdomar. 😅🤗😉
Citera
2026-09-16, 11:01
Medlem
Låt mig gissa, du har inga barn. Eller så är du bosatt utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av Snylt
Det du kallar naiv kallar jag insikt och erfarenhet. Jag har vistats mycket och länge i mitt vuxna liv på olika platser i världen.

Visst finns det rötägg och farliga människor, men de är överallt. Det kryllar ju av folk här på FB som garanterat skulle bli envåldshärskare om det gavs möjlughet. Jag hade ju gärna röstat för att utvisa hela den gruppen oavsett om de låg på höger eller vänsterkanten eller mitt i för den delen.

Min insikt är av allt mitt resande är att människor i det stora hela är likare varann än många tror. Eller vill tro är det ju också i många fall.

Det klart inte ursprungsbefolkning försvinner blixtsnabbt, inte som på Kanarieöarna eller i Karibien efter Europernas intåg för 500 år sen.
Vi kommer bara långsamt blandas upp. Det är dessutom bra för generna. Skaffa barn med en Kines, minskar risken för ärftliga sjukdomar. 😅🤗😉
Citera
2026-09-16, 11:20
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Jag har också vistas utomlands mycket. Min tagning är att det knappt finns något land som lyckats lika bra med välfärd, att bygga land, att bygga samhälle i kombination med god bostadsstandard och god arbetsstandard med jämlikhet socialt, ekonomiskt. När jag reser utomlands även då i rika europeiska länder osv så ser jag inga länder som imponerar i förhållande till Sverige. Det beror ju på någonting såklart och här finns naturligtvis en mängd olika orsaker från en mängd olika områden.

Någonting som man ända inte kan runda är självklart den svenska kulturen och mentaliteten. Att svenskar är konflikträdda, samarbetsorienterade, den höga samhällstilliten, att svenskar går mot konsensus, jantelagen, drivet att "göra rätt för sig", öppenheten, nyfikenheten, sekularismen, individualismen, solidariteten med de som har det sämre osv. Det här är egenskaper som är väldigt utpräglade bland svenskar men som jag upplever att folk som bor i andra länder har mindre av. Om du tar bort dessa egenskaper så är den svenska välfärden borta, då är Sverige som vilket land som helst ute i världen fast med sämre klimat, sämre mat, högre skatt och dyrare priser. Blott Sverige svenska socialbidrag har faktiskt.

Så slutsatsen blir ju att om du då får en majoritet i Sverige som har rötterna i mellanöstern så blir det svenska samhället mer som mellanöstern. Deras kultur är äldre och starkare och mer auktoritär. Den vinner över den svenska av lätt insedda skäl, se vad jag skriver om ovan om den svenska kulturen och mentaliteten. Jämför länder i mellanöstern med Sverige:

Vilka länder i mellanöstern fungerar bättre än Sverige på en samhällelig nivå? Som land, samhälle, för befolkningen, ekonomiskt, socialt, kulturellt? Och då blandar jag inte in garnityren som många vill göra, alltså prydnaderna i kulturen. Jag kan naturligtvis tycka det är mycket trevligt att röka vattenpipa, kolla på magdans, äta god kebab eller baklava men det är inte sånt som bygger ett land. Det är ovidkommande bagateller i sammanhanget.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2026-09-16 kl. 11:41.
Citera
2026-09-16, 20:04
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Låt mig gissa, du har inga barn. Eller så är du bosatt utomlands.

Jag har både barn och är bossatt här. Vill du gissa på något annat?
Citera
2026-09-16, 20:28
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag har också vistas utomlands mycket. Min tagning är att det knappt finns något land som lyckats lika bra med välfärd, att bygga land, att bygga samhälle i kombination med god bostadsstandard och god arbetsstandard med jämlikhet socialt, ekonomiskt. När jag reser utomlands även då i rika europeiska länder osv så ser jag inga länder som imponerar i förhållande till Sverige. Det beror ju på någonting såklart och här finns naturligtvis en mängd olika orsaker från en mängd olika områden.

Någonting som man ända inte kan runda är självklart den svenska kulturen och mentaliteten. Att svenskar är konflikträdda, samarbetsorienterade, den höga samhällstilliten, att svenskar går mot konsensus, jantelagen, drivet att "göra rätt för sig", öppenheten, nyfikenheten, sekularismen, individualismen, solidariteten med de som har det sämre osv. Det här är egenskaper som är väldigt utpräglade bland svenskar men som jag upplever att folk som bor i andra länder har mindre av. Om du tar bort dessa egenskaper så är den svenska välfärden borta, då är Sverige som vilket land som helst ute i världen fast med sämre klimat, sämre mat, högre skatt och dyrare priser. Blott Sverige svenska socialbidrag har faktiskt.

Så slutsatsen blir ju att om du då får en majoritet i Sverige som har rötterna i mellanöstern så blir det svenska samhället mer som mellanöstern. Deras kultur är äldre och starkare och mer auktoritär. Den vinner över den svenska av lätt insedda skäl, se vad jag skriver om ovan om den svenska kulturen och mentaliteten. Jämför länder i mellanöstern med Sverige:

Vilka länder i mellanöstern fungerar bättre än Sverige på en samhällelig nivå? Som land, samhälle, för befolkningen, ekonomiskt, socialt, kulturellt? Och då blandar jag inte in garnityren som många vill göra, alltså prydnaderna i kulturen. Jag kan naturligtvis tycka det är mycket trevligt att röka vattenpipa, kolla på magdans, äta god kebab eller baklava men det är inte sånt som bygger ett land. Det är ovidkommande bagateller i sammanhanget.

Jag pratade om mänskliga beteenden, behov och känslor. Som samhällssystem finns det ju inte jättemånga som kommer upp i vår funktionalitet, det tycker inte jag heller.

Att vara konflikträdd kan ju vara vara både bra och dåligt, beror på kontexten. Hög samhällstilit kommer kanske från att det funkar bra, den ändras ju för de flesta när de kommer till en plats om de behandlas bättre, samma sak med samarbetsorienteringen. Lite jantelag är ju positivt men svenskar kan o andra sidan vat oaccepterande mot avvikande beteende som till viss grad inte är bra längre. Individualismen har ju delvis gått för långt enligt mig och motverkar ju att man ställer upp lika mycket för andra. Så solidariteten är ju till och från lite sviktande. Öppenhet skulle jag inte säga, vi är ju ganska socialt instängda. Nyfikenhet, ja kanske i den lilla bubblan men inte lika många i ett större perspektiv. Vi hade haft bättre integration om vi varit mer öppna och nyfikna. Vi kan även behöva jobba på gästvänligheten (menar inte nu mest på ett personligt plan). Sen är vi ju ganska oflexibla att hjälpa till när systemet är nere, eller reglerna säger ifrån, även när det känns moraliskt fel, eller folk gömmer sig bakom det för att slippa engagera sig. Så visst har vi en väg att vandra också. Jag tycker att invandringen har förbättrat oss på vissa av de här punkterna.

Jag har just i Mellanöstern varit ganska lite, men skulle just dem bara sticka ut negativt mot alla andra?
Citera
2026-09-16, 20:33
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Du är naiv. Och okunnig.
Citera
2026-09-16, 20:47
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Är ju därför vänstern vill ha hit bidragsberoende babbar. Allt för makten. Men snart kommer baksmällan. Snart har vi ett muslimskt parti och då får de rösterna.

Snarare tog vänstern över de muslimska rösterna och stal dem från Nyans. Nyans partiledare avgick pga detta bla. Det blir en slags pervers merge. Vänster tar muslimrösterna men det nya vänstern kommer mer och mer bli ett etnifierat muslimparti.

När tv-kameran visade upp V's valvaka såg det ut som ett filmklipp från Kabul. Det är tydligt att V är partiet för mörke petter...
Senast redigerad av RomernasKung 2026-09-16 kl. 20:49.
Citera
2026-09-16, 22:05
Medlem
Snylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du är naiv. Och okunnig.

Vad har du själv för erfarenhet annat än alla trollbilagor som har ängslat upp dig då om jag får fråga. Och likaså annan kundkap?
Citera
2026-09-17, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Snarare tog vänstern över de muslimska rösterna och stal dem från Nyans. Nyans partiledare avgick pga detta bla. Det blir en slags pervers merge. Vänster tar muslimrösterna men det nya vänstern kommer mer och mer bli ett etnifierat muslimparti.

När tv-kameran visade upp V's valvaka såg det ut som ett filmklipp från Kabul. Det är tydligt att V är partiet för mörke petter...
Ja det kanske blir V som är muslimpartiet. Inget som gör en lugnare precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in