Citat:
Ursprungligen postat av
Snylt
Det du kallar naiv kallar jag insikt och erfarenhet. Jag har vistats mycket och länge i mitt vuxna liv på olika platser i världen.
Visst finns det rötägg och farliga människor, men de är överallt. Det kryllar ju av folk här på FB som garanterat skulle bli envåldshärskare om det gavs möjlughet. Jag hade ju gärna röstat för att utvisa hela den gruppen oavsett om de låg på höger eller vänsterkanten eller mitt i för den delen.
Min insikt är av allt mitt resande är att människor i det stora hela är likare varann än många tror. Eller vill tro är det ju också i många fall.
Det klart inte ursprungsbefolkning försvinner blixtsnabbt, inte som på Kanarieöarna eller i Karibien efter Europernas intåg för 500 år sen.
Vi kommer bara långsamt blandas upp. Det är dessutom bra för generna. Skaffa barn med en Kines, minskar risken för ärftliga sjukdomar. 😅🤗😉
Jag har också vistas utomlands mycket. Min tagning är att det knappt finns något land som lyckats lika bra med välfärd, att bygga land, att bygga samhälle i kombination med god bostadsstandard och god arbetsstandard med jämlikhet socialt, ekonomiskt. När jag reser utomlands även då i rika europeiska länder osv så ser jag inga länder som imponerar i förhållande till Sverige. Det beror ju på någonting såklart och här finns naturligtvis en mängd olika orsaker från en mängd olika områden.
Någonting som man ända inte kan runda är självklart den svenska kulturen och mentaliteten. Att svenskar är konflikträdda, samarbetsorienterade, den höga samhällstilliten, att svenskar går mot konsensus, jantelagen, drivet att "göra rätt för sig", öppenheten, nyfikenheten, sekularismen, individualismen, solidariteten med de som har det sämre osv. Det här är egenskaper som är väldigt utpräglade bland svenskar men som jag upplever att folk som bor i andra länder har mindre av. Om du tar bort dessa egenskaper så är den svenska välfärden borta, då är Sverige som vilket land som helst ute i världen fast med sämre klimat, sämre mat, högre skatt och dyrare priser. Blott Sverige svenska socialbidrag har faktiskt.
Så slutsatsen blir ju att om du då får en majoritet i Sverige som har rötterna i mellanöstern så blir det svenska samhället mer som mellanöstern. Deras kultur är äldre och starkare och mer auktoritär. Den vinner över den svenska av lätt insedda skäl, se vad jag skriver om ovan om den svenska kulturen och mentaliteten. Jämför länder i mellanöstern med Sverige:
Vilka länder i mellanöstern fungerar bättre än Sverige på en samhällelig nivå? Som land, samhälle, för befolkningen, ekonomiskt, socialt, kulturellt? Och då blandar jag inte in garnityren som många vill göra, alltså prydnaderna i kulturen. Jag kan naturligtvis tycka det är mycket trevligt att röka vattenpipa, kolla på magdans, äta god kebab eller baklava men det är inte sånt som bygger ett land. Det är ovidkommande bagateller i sammanhanget.