2026-09-16, 10:47
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Givet detta valresultatet så är ju den logiska regeringen en klassisk alliansregering, dvs centern, Moderaterna, kristdemokraterna och liberalerna. Politiken skulle vara ekonomiskt sett en högerpolitik, men med centerns, miljöpolitik och invandringspolitik. Det vill säga slut med den idiotiska miljöförstörelsen och främlingsfientligheten. Liberalerna kommer att få väldigt svårt att vara med på de här två punkterna, det vill säga, en radikal, miljöpolitik och en humanistisk integrationspolitik.
Det blir en minoritetsregering men den ska egentligen inte ha några problem om det vore en skicklig statsminister att regera med hoppande majoriteter. Tyvärr tror jag Kristersson inte är en tillräckligt skicklig statsminister.
Och du tror att SD lägger sig platt för en budget där Cs liberala invandringspolitik får styra...?
Citera
2026-09-16, 10:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Tror inte Centerväljare känner sig hemma med V. Läs här:

https://www.facebook.com/fredrik.segerfeldt

Det är en person och den personen borde ha tänkt efter före. Det är ju uppenbart att han röstat på fel parti. Det C i första hand vill är att samarbeta med S. C-väljare som inte uppmärksammat det måste leva i en bubbla.
Citera
2026-09-16, 10:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Givet detta valresultatet så är ju den logiska regeringen en klassisk alliansregering, dvs centern, Moderaterna, kristdemokraterna och liberalerna. Politiken skulle vara ekonomiskt sett en högerpolitik, men med centerns, miljöpolitik och invandringspolitik. Det vill säga slut med den idiotiska miljöförstörelsen och främlingsfientligheten. Liberalerna kommer att få väldigt svårt att vara med på de här två punkterna, det vill säga, en radikal, miljöpolitik och en humanistisk integrationspolitik.
Det blir en minoritetsregering men den ska egentligen inte ha några problem om det vore en skicklig statsminister att regera med hoppande majoriteter. Tyvärr tror jag Kristersson inte är en tillräckligt skicklig statsminister.
Så enligt din mening är man "främlingsfientlig" om man inte vill ha den typ av massinvandring som tidigare regeringar bedrivit? Och detta i ett land som är bland de länder som tagit emot mest invandrare per capita i västvärlden.
Citera
2026-09-16, 10:51
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet med Förnedringsklausulen var att den fungerade.

Jag skulle säga att problemet med förnedringsklausulen var att den INTE fungerade! 2 partier försökte avtala bort den parlamentariska delen för ett 3:e parti och se på fan... man kan inte göra det! What a shocker!
Citera
2026-09-16, 10:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
För att lösa den knuten kommer SD inte att agera annat än inofficiellt som ett oppositionsparti , med löften om att M inte kommer att röra lagda förändringar inom invandring och brott och straff.
Det kan C köpa utan att tappa "ansiktet" för vilket är alternativet att C skulle accepterar V i en regering.

Jag tror inte att C sätter sig i en regering med V, men det är uppenbart att antipatin mot SD är extremt mycket större. SD har ju heller ingen anledning att vara dörrmatta för att få ihop en regeringsbildning med ett parti som hyser sådana negativa tankar om SD.
Citera
2026-09-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Vet inte hur ofta man lyckats tvinga sig in i värmen från position av dörrmatta. V har aldrig lyckats, även SD med 20% gick det inte sist. Det krävs nog ett samlat lag innan val om det ska lyckas Så kan tycka regeringenskrsv är lite dödfödd röd gräns. Men är nog där mest för Trump förhandling tvinga fram eftergifter.

Skillnaden är att (SD) har inte varit dörrmatta till regeringen. Tror att Åkesson upplever att de blivit ärligt behandlade av Kristersson regeringen; med seriösa förhandlingar och ärliga försök att implementera det hela i lagstiftning.

Det är skillnad med (V) som förra gången faktiskt fick se en Förnedringsklausul....
Citera
2026-09-16, 10:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Nej det är inte så det fungerar kan jag upplysa dig om.

Vi får se. Det är i alla fall så det BÖR fungera.
Citera
2026-09-16, 10:59
Medlem
Conny63s avatar
Jag är orolig över Sverige med rödgrön röra nu . 3 knäppartiet passar inte in i regeringar V-C-MP
Citera
2026-09-16, 11:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, det är just det. Den stora frågan som "allt" kokar ned till tror jag. Men deras val handlar i grunden inte om att välja mellan SD och V. C vill inte stödja en regering där V ingår pga den politik som V vill föra. C vill inte stödja en regering som stöds av SD pga C:s uppfattning om SD:s värderingar. Valet för C står mellan politik och värderingar. I ett sådant val brukar vanligen värderingarna vinna. Det är bl.a. därför jag tror att C till slut kommer att bryta sin röda linje gentemot V även om man inte kommer att presentera det som det.

Det finns en liten intressant sidonotering här. 2019–2021 stödde C Svetsarns S+MP-regering genom JÖK:en. En central del av avtalet var bl.a. bostadsmarknaden. V stod utanför avtalet. 2021 ställde V ultimatum kring fri hyressättning i nyproduktion som var en av JÖK:ens punkter. V medverkade därefter till misstroendeförklaringen som fällde Svetsarns regering. C beskrev då händelsen som ett konkret exempel på varför man inte ville göra en regering beroende av partierna utanför mittensamarbetet. Jag tror att det är viktigt att ha med denna händelse i bakhuvudet när man försöker tolka vad C säger. T.ex. deras formulering för SD dvs att C inte kommer att stödja en regering som är beroende av SD. Det var ju precis det man gjorde med JÖK:en. Man hade visserligen förhandlat fram och skrivit in en klausul i JÖK:en (förnedringsklausulen) att hålla V utanför men man kan inte förhandla bort det parlamentariska läget. Tidö visar också på att det numera inte spelar lika stor roll om man är med i regeringen eller inte ifall man är ett stödparti. C:s val blir alltså i praktiken att man måste bestämma sig om man vill vara ett stödparti till en regering som är beroende av V eller en regering som är beroende av SD. Eller lite mer visuellt... man måste välja vilket bord man vill sitta vid. Det där det sitter med folk från V eller det där det sitter med folk från SD. Vem vill man minst av allt hälsa på? Nooshi eller Jimmie? Pest eller kolera?

Jag tror inte folk riktigt förstår vilken påverkan händelsen från 2021 haft på svensk politik. rätt märkligt egentligen att fulltidspolitiker inte förstår hur parlamentarismen funkar. Det är mandaten som gäller. Inte vad 2 partier skriver i ett avtal. S och C kunde inte avtala bort V:s parlamentariska röster. Konsekvensen av förnedringsklausulen i JÖK:en och misstroendevoteringen 2021 är att skillnaden mellan att vara med i regeringen och att vara i opposition har blivit större. Detta har naturligtvis Maggan också insett och Maggan vill mycket ogärna sätta sig i en liknande position i en minoritetsregeringen igen. Samtidigt gör detta C:s val svårare för det blir mer antingen eller samt svårare att göra något och samtidigt låtsas som att man ändå inte riktigt gjort det.
Jag tror du resonerar rätt här. C väljer att fimpa det mesta av sin politik, men kommer få igenom några symboliska, men halvt meningslösa vinster, så att de inte tappar ansiktet helt. Egentligen är det ju helt sjukt att ett parti kan offra sin egen politik, för att man hallucinerat fram att SD har så usla värderingar att de inte går att ta i med tång.
Citera
2026-09-16, 11:01
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
majoriteten av väljarna röstade på Tidö och Centern.
I slutändan, lösningen bör följa demokratin.
TR verkar inte hålla med här. Hon hävdar ju att väljarna vill ha Maggan som statsminister, inte Tidö.
Citera
2026-09-16, 11:02
Medlem
Citat:
Tror inte Centerväljare känner sig hemma med V. Läs här:

https://www.facebook.com/fredrik.segerfeldt

Fredrik ska inte gnälla. C gick till val på att stötta vänsterblocket. Hur han inte såg det övergår vanligt förstånd. Han fick vad han önskade när han gick till valurnan, alternativt har han levt under en sten.

Vad är det med centerpartister egentligen? Märkligare parti får man fan leta efter. Partiet verka helt schizofrent. Den ena foten på Stureplan och den andra i gödselstacken. Globalt och lokalt i en enda jävla röra.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-09-16 kl. 11:04.
Citera
2026-09-16, 11:02
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte att C sätter sig i en regering med V, men det är uppenbart att antipatin mot SD är extremt mycket större. SD har ju heller ingen anledning att vara dörrmatta för att få ihop en regeringsbildning med ett parti som hyser sådana negativa tankar om SD.

Någon väg framemot måste det ju bli och C sitter på den lösningen.
SD har ju sagt att man går i opposition om man inte sitter i regeringen och det
kommer att bli lösningen på regeringsbildningen då C inte behöver (officiellt) förhålla sig till
SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in