2026-09-16, 10:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Detta kan endast hända om V blir dörrmata som de har varit i 100 år.
Annars Centern kommer blockera deras inflytande och ministerposter

V har ju 2% mer än C så självklart borde det bli C som blir dörrmatta om det det blir denna konstellation. Det är folkviljan.
Citera
2026-09-16, 10:27
Medlem
Clodiuss avatar
Givet detta valresultatet så är ju den logiska regeringen en klassisk alliansregering, dvs centern, Moderaterna, kristdemokraterna och liberalerna. Politiken skulle vara ekonomiskt sett en högerpolitik, men med centerns, miljöpolitik och invandringspolitik. Det vill säga slut med den idiotiska miljöförstörelsen och främlingsfientligheten. Liberalerna kommer att få väldigt svårt att vara med på de här två punkterna, det vill säga, en radikal, miljöpolitik och en humanistisk integrationspolitik.
Det blir en minoritetsregering men den ska egentligen inte ha några problem om det vore en skicklig statsminister att regera med hoppande majoriteter. Tyvärr tror jag Kristersson inte är en tillräckligt skicklig statsminister.
Citera
2026-09-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
V har ju 2% mer än C så självklart borde det bli C som blir dörrmatta om det det blir denna konstellation. Det är folkviljan.

Endast folkviljan är Tidö+Centern > rödgröna sörjan
Citera
2026-09-16, 10:35
Medlem
Citat:

Folk och folk. Dom ”svenska” muslimernas vilja! C är slut som parti om dom lägger sig som dörrmatta åt en regering där VPM ingår.
Citera
2026-09-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att C själva aktivt tittar åt vänster är ett tecken på att de känner sig mer hemma där.

Tror inte Centerväljare känner sig hemma med V. Läs här:

Citat:
Fredrik Segerfeldt

Jag la min röst i riksdagsvalet på Centerpartiet. Detta av två skäl. Dels ville jag inte ge ministerposter till ett politiskt parti som inte bara är uttalat antiliberalt utan som dessutom behandlar en minoritet som andra klassens medborgare. Dels ville jag ge stöd till riksdagens mest marknadsliberala parti. Som statsministern ofta sagt står C i många frågor till höger om M.
Det var sådana som jag som avgjorde valet. Och jag röstade inte för att Vänsterpartiet skulle få ministerposter. Jag röstade inte ens för en vänsterregering. Nu kräver jag att C omfamnar sin borgerlighet.
Valet för en stor framgång för borgerligheten. Och nu kommer signaler från Sd att de skulle kunna tänka sig att släppa kravet på att få sitta i regeringen. Partiet vet att ur deras perspektiv är en regering med Mp och V värre än en borgerlig regering, som antingen tolereras av C eller där C ingår.
Då borde C kunna släppa sin röda linje om att inte samarbete med en regering som är beroende SD. Ulf Kristersson bör få regera vidare.
Centerpartiet bör utnyttja sin vågmästarställning och pressa fram så många liberala reformer som möjligt. Det var det mandat ni fick av mig. Det är dags att leverera

https://www.facebook.com/fredrik.segerfeldt
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-16 kl. 10:47.
Citera
2026-09-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Den s k "förnedringsklausulen" i januariavtalet 2019 (innebärande att V skulle utestängas från allt politiskt inflytande) tillkom ju som krav från C + L för att de skulle släppa fram en sosseregering. Något liknande går V knappast med på i dag då de ökat massor i valet medan S gått tillbaka. Skulle väl vara politiskt självmord av V. Så V måste stand their ground. Och nu då vi vet att V växt p g a att judehatande islamister, som i förra valet röstade på Nyans, valde V efter uppmaning från moskéer i utsatta förorter, kan knappast C bortse från detta. Deras gräns mot V måste bli ännu skarpare än 2019. Hur i all världen ska detta kunna jämkas ihop? Antingen måste V eller C begå politiskt självmord och riskera kraftigt minskat väljarstöd i händelse av omval. Snacka om Mexican stand-off......

Problemet med Förnedringsklausulen var att den fungerade. Som vår parlamentarism fungerar så är det ibland svårare för en regering att tillträda än att regera. Det är samma läge nu. Efter att en regering tillträtt så kan den göra upp i sakfrågor åt höger och strunta i (VPK).

Nooshi vet att om de inte kommer in i regeringen så är de irrelvanta under resten av mandatperioden. En (S) regering kommer aldrig behöva förhandla med (V). Deras mandat kommer att vara helt meningslösa. Det enda block som kan utmana dem är Högerblocket så (S) kommer alltid vara helt beroende av att (C) är med på tåget och att minst ett annat parti till höger är beredd att lägga ner sina röstar.

Vad (VPK) tycker kommer att vara helt betydelse löst.
Citera
2026-09-16, 10:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Folk och folk. Dom ”svenska” muslimernas vilja! C är slut som parti om dom lägger sig som dörrmatta åt en regering där VPM ingår.

Spelar ingen roll vilka dessa väljare är. I konstellationen V, S, MP och C så har V 2% mer än C och ska därför ha mer inflytande. Det är så demokrati fungerar.
Citera
2026-09-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Givet detta valresultatet så är ju den logiska regeringen en klassisk alliansregering, dvs centern, Moderaterna, kristdemokraterna och liberalerna. Politiken skulle vara ekonomiskt sett en högerpolitik, men med centerns, miljöpolitik och invandringspolitik. Det vill säga slut med den idiotiska miljöförstörelsen och främlingsfientligheten. Liberalerna kommer att få väldigt svårt att vara med på de här två punkterna, det vill säga, en radikal, miljöpolitik och en humanistisk integrationspolitik.
Det blir en minoritetsregering men den ska egentligen inte ha några problem om det vore en skicklig statsminister att regera med hoppande majoriteter. Tyvärr tror jag Kristersson inte är en tillräckligt skicklig statsminister.

Ja all biltrafik skulle upphöra direkt, även transportsektorn och jordbruket! Industrin skulle skalas ner enormt, inget skulle längre produceras i landet och ingen skulle längre förbruka något i hemmen eller på arbetsplatsen, hurra hurra! Alla skulle älska varandra och ha lika värde, muslimer skulle sluta med hedersförtryck på sina egna och personrån mot andra i samma sekund som ditt förslag gick igenom. Alla skulle ta en främling i sin famn och krama dom och tillsammans skulle vi i Sverige hand i hand nå klimatmålen åt hela världen, hurraaaa!
Citera
2026-09-16, 10:46
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll vilka dessa väljare är. I konstellationen V, S, MP och C så har V 2% mer än C och ska därför ha mer inflytande. Det är så demokrati fungerar.

Nej det är inte så det fungerar kan jag upplysa dig om.
Citera
2026-09-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Vad är det som är " idiotisk miljöförstöring" i politiken idag ??
Citera
2026-09-16, 10:47
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Visst, men vilken av deras röda linjer är det som de kommer överge? Den mot V, eller den mot SD?

Ja, det är just det. Den stora frågan som "allt" kokar ned till tror jag. Men deras val handlar i grunden inte om att välja mellan SD och V. C vill inte stödja en regering där V ingår pga den politik som V vill föra. C vill inte stödja en regering som stöds av SD pga C:s uppfattning om SD:s värderingar. Valet för C står mellan politik och värderingar. I ett sådant val brukar vanligen värderingarna vinna. Det är bl.a. därför jag tror att C till slut kommer att bryta sin röda linje gentemot V även om man inte kommer att presentera det som det.

Det finns en liten intressant sidonotering här. 2019–2021 stödde C Svetsarns S+MP-regering genom JÖK:en. En central del av avtalet var bl.a. bostadsmarknaden. V stod utanför avtalet. 2021 ställde V ultimatum kring fri hyressättning i nyproduktion som var en av JÖK:ens punkter. V medverkade därefter till misstroendeförklaringen som fällde Svetsarns regering. C beskrev då händelsen som ett konkret exempel på varför man inte ville göra en regering beroende av partierna utanför mittensamarbetet. Jag tror att det är viktigt att ha med denna händelse i bakhuvudet när man försöker tolka vad C säger. T.ex. deras formulering för SD dvs att C inte kommer att stödja en regering som är beroende av SD. Det var ju precis det man gjorde med JÖK:en. Man hade visserligen förhandlat fram och skrivit in en klausul i JÖK:en (förnedringsklausulen) att hålla V utanför men man kan inte förhandla bort det parlamentariska läget. Tidö visar också på att det numera inte spelar lika stor roll om man är med i regeringen eller inte ifall man är ett stödparti. C:s val blir alltså i praktiken att man måste bestämma sig om man vill vara ett stödparti till en regering som är beroende av V eller en regering som är beroende av SD. Eller lite mer visuellt... man måste välja vilket bord man vill sitta vid. Det där det sitter med folk från V eller det där det sitter med folk från SD. Vem vill man minst av allt hälsa på? Nooshi eller Jimmie? Pest eller kolera?

Jag tror inte folk riktigt förstår vilken påverkan händelsen från 2021 haft på svensk politik. rätt märkligt egentligen att fulltidspolitiker inte förstår hur parlamentarismen funkar. Det är mandaten som gäller. Inte vad 2 partier skriver i ett avtal. S och C kunde inte avtala bort V:s parlamentariska röster. Konsekvensen av förnedringsklausulen i JÖK:en och misstroendevoteringen 2021 är att skillnaden mellan att vara med i regeringen och att vara i opposition har blivit större. Detta har naturligtvis Maggan också insett och Maggan vill mycket ogärna sätta sig i en liknande position i en minoritetsregeringen igen. Samtidigt gör detta C:s val svårare för det blir mer antingen eller samt svårare att göra något och samtidigt låtsas som att man ändå inte riktigt gjort det.
Citera
2026-09-16, 10:47
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
C har ju tre grundläggande utgångspunkter för att medverka i en regering eller till en regeringsbildning:

1. SD i synnerhet, men även V, ska inte ges ministerposter. SD vill de inte ens ha som stödparti.
2. Tillåtande migrationspolitik
3. Är fortfarande mot kärnkraft och i synnerhet M-regeringens initiativ för att snabbt få igång process. C vet att ingen kommersiell aktör vill bygga kärnkraft om de inte får en prisgaranti.

Med dessa tre punkter i ryggsäcken har jag oerhört svårt att se en regering där M, KD och L samverkar med C utan att diskvalificera den egna politiken.

För att lösa den knuten kommer SD inte att agera annat än inofficiellt som ett oppositionsparti , med löften om att M inte kommer att röra lagda förändringar inom invandring och brott och straff.
Det kan C köpa utan att tappa "ansiktet" för vilket är alternativet att C skulle accepterar V i en regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in