Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Visst, men vilken av deras röda linjer är det som de kommer överge? Den mot V, eller den mot SD?
Ja, det är just det. Den stora frågan som "allt" kokar ned till tror jag. Men deras val handlar i grunden inte om att välja mellan SD och V. C vill inte stödja en regering där V ingår pga den politik som V vill föra. C vill inte stödja en regering som stöds av SD pga C:s uppfattning om SD:s värderingar. Valet för C står mellan politik och värderingar. I ett sådant val brukar vanligen värderingarna vinna. Det är bl.a. därför jag tror att C till slut kommer att bryta sin röda linje gentemot V även om man inte kommer att presentera det som det.
Det finns en liten intressant sidonotering här. 2019–2021 stödde C Svetsarns S+MP-regering genom JÖK:en. En central del av avtalet var bl.a. bostadsmarknaden. V stod utanför avtalet. 2021 ställde V ultimatum kring fri hyressättning i nyproduktion som var en av JÖK:ens punkter. V medverkade därefter till misstroendeförklaringen som fällde Svetsarns regering. C beskrev då händelsen som ett konkret exempel på varför man inte ville göra en regering beroende av partierna utanför mittensamarbetet. Jag tror att det är viktigt att ha med denna händelse i bakhuvudet när man försöker tolka vad C säger. T.ex. deras formulering för SD dvs att C inte kommer att stödja en regering som är beroende av SD. Det var ju precis det man gjorde med JÖK:en. Man hade visserligen förhandlat fram och skrivit in en klausul i JÖK:en (förnedringsklausulen) att hålla V utanför men man kan inte förhandla bort det parlamentariska läget. Tidö visar också på att det numera inte spelar lika stor roll om man är med i regeringen eller inte ifall man är ett stödparti. C:s val blir alltså i praktiken att man måste bestämma sig om man vill vara ett stödparti till en regering som är beroende av V eller en regering som är beroende av SD. Eller lite mer visuellt... man måste välja vilket bord man vill sitta vid. Det där det sitter med folk från V eller det där det sitter med folk från SD. Vem vill man minst av allt hälsa på? Nooshi eller Jimmie? Pest eller kolera?
Jag tror inte folk riktigt förstår vilken påverkan händelsen från 2021 haft på svensk politik. rätt märkligt egentligen att fulltidspolitiker inte förstår hur parlamentarismen funkar. Det är mandaten som gäller. Inte vad 2 partier skriver i ett avtal. S och C kunde inte avtala bort V:s parlamentariska röster. Konsekvensen av förnedringsklausulen i JÖK:en och misstroendevoteringen 2021 är att skillnaden mellan att vara med i regeringen och att vara i opposition har blivit större. Detta har naturligtvis Maggan också insett och Maggan vill mycket ogärna sätta sig i en liknande position i en minoritetsregeringen igen. Samtidigt gör detta C:s val svårare för det blir mer antingen eller samt svårare att göra något och samtidigt låtsas som att man ändå inte riktigt gjort det.