Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Ja men varför i hela friden ska folk betala höga priser för el?
Det påstås för att sänka förbrukningen.
Exempel
Ja förbrukar 12 000 kWh per år till vårt hus.
Välisolerat med bergvärme. Bra koll på inomhustemperaturen så vi ligger på19-20 grader inne då huset värms.
Det är inte vettigt att försöka sänka mer om man inte vill gå med ytterkläder på inne.
Jag fick nytt elavtal nu som går från 58 öre till 98 öre per kWh
Elräkningen består av 40% skatt. Det är energiskatt och moms på den skatten.
MP kommer säkert vilja lägga på mer skatt.
Dessa prisökningar driver inflation och krav på ökade löner och sänker landets konkurrenskraft.
Dårskap när vi var ett land med billig el för folk och företag.
Men så skulle de jävlarna stänga sex kärnkraftverk som producerade billig energi och där sitter vi nu.
Vi har EU:s högsta energiskatt i Sverige
Subventionera vilket trams plocka bort skatten och producera billig el igen.
Fattar du eller behöver jag förklara mer?
Du behöver inte vara otrevlig 😛
Jag jobbade på ringhals senast förra veckan. Passade på å ställa frågor om just nedstängningen och fick detta svar: När beslutet togs om att stänga reaktorerna r1 och 2 så handlade det om att man stod inför ett vägskäl att antingen mordenisera dem eller lägga ner dem varpå deras livslängd var satt till 2025. Dessutom fanns ett stort hål i kyltanken i r1 som provisoriskt varit lagat 2015. Det togs då beslut att det inte var gångbart rent ekonomiskt att göra dessa renoveringarna eftersom man inte visste om man skulle få tillbaka investeringen pga mp, vilket jag köper. Hade MP inte funnits så hade dessa renoveringar troligen gjorts så givetvis var det ett indirekt politisk beslut som Vattenfall själva gjorde.
Ja mitt hus drar ca 12000 kWh också, men samtidigt vill jag ju inte subventionera folk som håller på att tex bryta bitcoin eller de som vill basta. Då är det ju bättre att man ser till att folk får tillbaka på deklarationen till ett visst belopp som tex vad en normal villa drar. Man kan lösa det på annat vis så att säga, men hela tiden låna, låna och låna är ingen lösning. Jag menar, kolla på järnvägen. Skall vi låna några miljarder till den också? Skall vi verkligen behöva betala en massa ränte-pengar igen bara för att hålla nere el-priset?
Personligen har jag lagt ca 300 000 kr på eleffektiviseringar på mitt hus de sista 5 åren och nästa år blir det nya fönster för ytterligare 150 000 kr. Detta skapar en massa hantverksarbetstillfällen. Jag och min familj har helt valt att inte resa nämnvärt för att få råd med dessa investeringar och hade fler tänkt så, så hade detta inte varit nåt problem. Men det är klart att folk både vill resa och ha billig el. Nånstans får man göra sin matte och ta sin funderare vad som är gångbart för sverige i långa loppet. Min farmor och farfar sparade och betalade av allt. Där fanns inget som hette semester varje år. Man såg till att ha dessa nöjen betalda och inte resa på krita.
Nånstans tror jag att nyare generationer tappat verklighetsuppfattningen och inte vet hur det är att faktiskt spara till saker innan man springer till affären och shoppar. Vi behöver nyktra till och ta tillbaka den ekonomiska välfärden igen oavsett block som driver sverige.