2026-09-16, 09:18
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Därför blir det konstigt att de ska ingå i en totalt vänsterkantrad konstellation. Det är mot deras hjärta och själ? Kan Thand-Ringqvist göra en Modiga Mohamsson och omfamna Sur-inkvisitorn Åkesson?

Förmodligen det absolut sista som kommer hända (tyvärr).

Tror på antingen rödgrönt på något vis (hoppas inte förstås).

Eller en antingen ren M-regering som tolereras av övriga borgerliga och SD el. en M/KD/L/C-regering som tolereras av SD (med tolerera menar jag passivt stöds).

Men det ser mycket svårt ut alltsammans.

Någon får äta upp sin sko?
Citera
2026-09-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja men varför i hela friden ska folk betala höga priser för el?
Det påstås för att sänka förbrukningen.

Exempel
Ja förbrukar 12 000 kWh per år till vårt hus.
Välisolerat med bergvärme. Bra koll på inomhustemperaturen så vi ligger på19-20 grader inne då huset värms.
Det är inte vettigt att försöka sänka mer om man inte vill gå med ytterkläder på inne.
Jag fick nytt elavtal nu som går från 58 öre till 98 öre per kWh
Elräkningen består av 40% skatt. Det är energiskatt och moms på den skatten.
MP kommer säkert vilja lägga på mer skatt.

Dessa prisökningar driver inflation och krav på ökade löner och sänker landets konkurrenskraft.
Dårskap när vi var ett land med billig el för folk och företag.
Men så skulle de jävlarna stänga sex kärnkraftverk som producerade billig energi och där sitter vi nu.
Vi har EU:s högsta energiskatt i Sverige
Subventionera vilket trams plocka bort skatten och producera billig el igen.

Fattar du eller behöver jag förklara mer?

Du behöver inte vara otrevlig 😛

Jag jobbade på ringhals senast förra veckan. Passade på å ställa frågor om just nedstängningen och fick detta svar: När beslutet togs om att stänga reaktorerna r1 och 2 så handlade det om att man stod inför ett vägskäl att antingen mordenisera dem eller lägga ner dem varpå deras livslängd var satt till 2025. Dessutom fanns ett stort hål i kyltanken i r1 som provisoriskt varit lagat 2015. Det togs då beslut att det inte var gångbart rent ekonomiskt att göra dessa renoveringarna eftersom man inte visste om man skulle få tillbaka investeringen pga mp, vilket jag köper. Hade MP inte funnits så hade dessa renoveringar troligen gjorts så givetvis var det ett indirekt politisk beslut som Vattenfall själva gjorde.

Ja mitt hus drar ca 12000 kWh också, men samtidigt vill jag ju inte subventionera folk som håller på att tex bryta bitcoin eller de som vill basta. Då är det ju bättre att man ser till att folk får tillbaka på deklarationen till ett visst belopp som tex vad en normal villa drar. Man kan lösa det på annat vis så att säga, men hela tiden låna, låna och låna är ingen lösning. Jag menar, kolla på järnvägen. Skall vi låna några miljarder till den också? Skall vi verkligen behöva betala en massa ränte-pengar igen bara för att hålla nere el-priset?

Personligen har jag lagt ca 300 000 kr på eleffektiviseringar på mitt hus de sista 5 åren och nästa år blir det nya fönster för ytterligare 150 000 kr. Detta skapar en massa hantverksarbetstillfällen. Jag och min familj har helt valt att inte resa nämnvärt för att få råd med dessa investeringar och hade fler tänkt så, så hade detta inte varit nåt problem. Men det är klart att folk både vill resa och ha billig el. Nånstans får man göra sin matte och ta sin funderare vad som är gångbart för sverige i långa loppet. Min farmor och farfar sparade och betalade av allt. Där fanns inget som hette semester varje år. Man såg till att ha dessa nöjen betalda och inte resa på krita.

Nånstans tror jag att nyare generationer tappat verklighetsuppfattningen och inte vet hur det är att faktiskt spara till saker innan man springer till affären och shoppar. Vi behöver nyktra till och ta tillbaka den ekonomiska välfärden igen oavsett block som driver sverige.
Citera
2026-09-16, 09:21
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Det lutar allt mer och mer åt extraval. Frågan är vart C-väljarna går? Det behövs inte många som går högerut till det stabila alternativet. Det känns inte sannolikt att L/M/KD/SD-väljare skall byta sida om oppositionen misslyckas bilda regering. Frågan är ju mer hur mobiliseringen blir vid ett extraval.
Precis, det är mer sannolikt att folk vid ett extraval väljer att överge det block som just misslyckats med att bilda regering till förmån för det block som bevisligen klarar av att bilda regering. Här skulle jag personligen tippa på att de som i störst utsträckning kommer göra det är de väljare i V/S/MP/C som står längst till höger. Och de väljarna hittar vi i C. Om just specifikt C skulle förlora massa väljare till L/M/KD/SD vid ett eventuellt extraval, och det dessutom är C som är tungan på vågen som avgör om det blir ett sådant extraval, då... Då tror i alla fall jag att det är något som skulle få dem att fundera på om det verkligen vore så himla illa att nappa på erbjudandet om en M/KD/L-regering med SD som stödparti utan ministerposter.
Citera
Medlem
Grevelesevis avatar
Inte för att jag anser att vänstern är några stora tänkare men, nog måste V och C ha en plan b. De har ju vetat om de röda linjerna ganska länge nu.
Plan b kan de ju inte avslöja så klart. Men nog måste den finnas. De jobbar ju trots allt med detta.
Sossarna har nog både en plan a,b,c och d.

Thand Ringqvist har ju justerat sitt språkbruk långsamt.
1. Vi kan inte acceptera V
2. V ska inte vara med i en regering
3. Ytterkanterna ska inte dominera en regering.
4.?

Ser i tråden diskussioner om extraval. Det blir absolut inget extraval. Släpp den förhoppningen.
Senast redigerad av Grevelesevi 2026-09-16 kl. 09:24.
Citera
Medlem
Citat:
Missade en sak tidigare.
De flesta företag har inga problem att betala MOMS.
Den kvittas från den moms de får in när de säljer saker.

Läs gärna lite företagsekonomi så inser du att ditt förslag är värdelöst.

Ja jag kom på det efteråt, de betalar ju ingen moms. Däremot kan förslag om avdrag per kWh införas. Dvs subventionering av el.
Citera
2026-09-16, 09:22
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Det går inte så lätt den här gången då V har kongressbeslut på att de måste vara med i en regering.
Hur tänkte du det skulle gå till?
Dom har alltid böjt sig . Får väl snabbinkalla en kongress . Eller kalla in Sjöstedt 😉
Citera
2026-09-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Men turismen ökade i sommar och därmed inkomsterna för landet.

Du menar att den endast ökade för att vi hade billigt drivmedel? Möjligt, svårt å bedöma hur mycket den eventuella vinsten blev i förhållande till förlusten i lånet vi tog. Det kommer säkert nån analys av detta längre fram.
Citera
2026-09-16, 09:24
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow99
Du läser mina tankar. SD var dörrmatta förut, liksom V. Nu kommer ingen av dem att gå med på det. Det är ett öppet slagfält!

Vet inte hur ofta man lyckats tvinga sig in i värmen från position av dörrmatta. V har aldrig lyckats, även SD med 20% gick det inte sist. Det krävs nog ett samlat lag innan val om det ska lyckas Så kan tycka regeringenskrsv är lite dödfödd röd gräns. Men är nog där mest för Trump förhandling tvinga fram eftergifter.
Citera
2026-09-16, 09:28
Medlem
Conny63s avatar
Den som viker ner sig av V OCK C kommer inte vara populära i framtida val . Vem kan man lita på ? Vilka knäppskallar vi har som politiker i detta land .
Citera
2026-09-16, 09:30
Medlem
Racquel.Darrians avatar
C kommer vika ner sig, och allt kommer vara glömt nästa val.
Citera
2026-09-16, 09:33
Medlem
När idag får vi det första distriktet färdigräknat?
Citera
2026-09-16, 09:33
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racquel.Darrian
C kommer vika ner sig, och allt kommer vara glömt nästa val.
Visst, men vilken av deras röda linjer är det som de kommer överge? Den mot V, eller den mot SD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in