2026-09-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om alla partier står fast vi samtliga sina röda linjer, då blir det garanterat ett extra val. För att undvika ett extra val måste åtminstone ett parti ge vika. Om det är V, C, SD, eller flera av dem, det återstår att se.
Jag förutspår att C viker ner sig i tredje eller fjärde talmansrundan (beroende på vilken som går till Andersson). De blir försäkrade om att slippa de värsta vänsterförslagen om miljardärsskatt etc. och blir utlovade att få genom några av sina egna menlösa politiska frågor. Sen säger de att de gör det för att ta ansvar för Sverige i ett svårt politiskt läge och undvika nyval bla, bla, bla. Så lika bra att talmannen snabbspolar förbi de två första talmansrundorna för innan dess kommer inte pressen vara tillräckligt stor, även om C troligen redan vet hur det kommer att bli.

I jämförelse med det interna upproret i L när de accepterade att SD skulle kunna sitta i en regering så tror jag C kommer möta betydligt mindre motstånd internt mot att acceptera V. När de valde Maggan som statsministerkandidat så låg det också i korten att de skulle bli beroende av V på ett eller annat sätt och det har inte varit några högljudda protester kring det. Dessutom är C i en "lose lose"-situation. De kommer tappa sina sista högerväljare på detta, men tar de det till nyval så kommer de tappa väljare både till höger och till vänster eftersom väljarna kommer ha insett att en röst på C då är samma sak som att kasta röstsedeln i papperskorgen.

Citera
2026-09-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Vad tror du kommer hända de närmaste fyra åren? AfS bildar regering med ÖP?

Realism på din nivå?

Nej SD har spelat ut hela registret och blivit utvisade. Fr o m nu kommer SD vara stödhjul åt Alliansen 2.0, det finns inga andra möjligheter.

Det finns möjligheter.
Precis med det Tidösamarbete som varit, men då måste man locka väljare från C - vilket inte är omöjligt alls. Det finns en brutal andel C väljare som står långt mer till höger än till vänster.
Men det blir en balansgång. Antingen att satsa på det, eller locka hela C som parti och återgå till den gamla Alliansen. Då med inofficiellt SD som stödhjul.
Frågan är hur sugna SD är på det.

Men det är fyra år till dess. Eller 3 i alla fall. När man måste bestämma hur man stagar ut valet 2030.
Citera
2026-09-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Det gör de men V skiter i att lägga sig, de kommer inte ge sig. Resultatet blir att Magdalena Andersson inte kommer bli statsminister.
Magda tror att röda linjer mjukas upp efter valet. Så tror även jag vad gäller V.

Men, osvuret är bäst. Vi får vänta och se.
Senast redigerad av lont 2026-09-18 kl. 11:08.
Citera
2026-09-18, 11:06
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det finns möjligheter.
Precis med det Tidösamarbete som varit, men då måste man locka väljare från C - vilket inte är omöjligt alls. Det finns en brutal andel C väljare som står långt mer till höger än till vänster.
Men det blir en balansgång. Antingen att satsa på det, eller locka hela C som parti och återgå till den gamla Alliansen. Då med inofficiellt SD som stödhjul.

Men det är fyra år till dess. Eller 3 i alla fall. När man måste bestämma hur man stagar ut valet 2030.

Tråden handlar om regeringsbildningen efter valet 2026.

Något att säga OnT?
Citera
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Håller med.
Folkomröstningen om vi skulle införa högertrafik fick nej trots att alla bilar redan hade ratten på vänstersida. Kommer ihåg när jag var liten och far behövde köra om en bil och fick fråga mor som satt i passagerarsätet om det var klart för att köra om.
Som tur var struntade man i folkets idiotiska nej och införde högertrafik som våra grannländer redan hade.

Även folkomröstningen om kärnkraft där det endast fanns 3 alternativ och alla var att avveckla kärnkraften.

Folk fattade inte (även politiker) att för att ha stabila elnät så behövs stora generatorer vilket finns i stora vattenkraftverk och i kärnkraftverk. Vindkraft har endast små generatorer och behöver andra stora generatorer för att ge stabila nät.

Så jävla tokigt och nu ökar vi tokeriet igen med en rödgrön sörja som skitet i sådant.
Planer på kärnkraft kommer strykas. MP kommer kräva det och S vill inte ha en regeringskris.
Det är helt FANTASTISKT att Erlander var en så förnuftig politiker att han lät bygga 12 av världens säkraste kärnkraftverk. Och tvingade alla att köra på Höger sida av vägen som övriga Europa, fast vi inte ville.

Den sortens politiker har gjort så mycket gott för Sverige att vi fortfarande lever på deras beslut. Och har råd att ta idiotbeslut då och då.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Vad tror du kommer hända de närmaste fyra åren? AfS bildar regering med ÖP?

Realism på din nivå?

Nej SD har spelat ut hela registret och blivit utvisade. Fr o m nu kommer SD vara stödhjul åt Alliansen 2.0, det finns inga andra möjligheter.
Era drömmar är inte verkligheten, det gäller även ert mångkulturella lyckorike.
Citera
2026-09-18, 11:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det finns möjligheter.

Du kan glömma allt med SD i en vänsterregering.
Ingen av partierna S, V eller C kommer samarbeta med SD
Noll chans.

Har du inte följt med i tiden före och under valet?
Citera
2026-09-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
C vill givetvis återuppväcka alliansen, men knappast genom eftergift till Sd. Cs nuvarande röda linje mot Sd är inte att Sd inte ska ges eftergifter, utan att C inte kommer att stödja ett regeringsalternativ som är beroende av Sd.
Skulle C ge eftergift på den röda linjen innebär det alltså att ge UK stöd mot atr han har ett helt passivt stöd av Sd.

Därför gör Jimpan helt rätt.

Visst, men varje möjlig regeringsbildning jag kan se innehåller "otänkbara" inslag för någon. Jag skulle åtminstone föredra ett extra val framför alternativen:
- (SD) blir passivt stödparti till en regering där (C) ingår tillsammans med övriga borgerliga. Skall (C) ingå så skall även (SD) ingå i regeringen.
- Det blir en (M)+(L)+(KD) regering som har budgetsamarbete i Riksdagen med (C) och (SD) men där (C) och (SD) aldrig sitter i samma rum utan bara pratar via ombud. Det går inte eftersom i det läget skulle inte ens (SD) kunna ha tjänstemän i regeringen och delta i beredningen av lagförslag.
- Det blir en (V)+(S)+(MP) regering som tillträder men i övrigt inte har något formellt samarbete med (C). Då blir det cirkus och regeringen får knappt igneom någon politik alls medans (C) sitter och skyller ifrån sig.
- Det blir en (C)+(MP)+(S) regering. Då behövs bara (V) mandaten vid själva tillträdandet. Sedan är de irrelevanta och regeringen kan förhandla höger ut,
- Både (KD) och (L) byter sida och samarbetar i någon form med (MP), (C) och (S). Problemet med det är att (KD) och (L) är körda i valet efter och ingen litar nog på att en sådan regering skulle bli framgångsrik.

Som jag ser det är samtliga ovanstående helt omöjliga eftersom minst ett parti har tillräckligt starka skäl för att säga NEJ.

Enda rimliga sluten som jag ser det är att
- Ulf Kristersson fortsätter som Övergångsministär hela mandatperioden. Kan funka. Se exempålet Belgien.
- (C) ger upp och byter partiledare till någon ny som kan bilda (C)+(S)+(MP)+(V) regering. Thanden kommer inte att göra detta.
- Ulf Kristersson lyckas tillträda med en (SD)+(M)+(L)+(KD) regering på något sätt. Exempelvis någon enskild (C) ledamot som vägrar rösta NEJ, eller så blir (V) så arga på (S) att de förhandlar om att lägga ner rösterna i utbyta mot någon sakpolitisk triumf. Eller så är Annika Strandhäll bakfull och trycker på fel knapp.

Tror inte all på några andra alternativ.
Citera
2026-09-18, 11:08
Medlem
MrTomtes avatar
Djävulen sitter i detaljerna...

Det ÄR vanskligt att försöka tolka och läsa in de små nyanserna som de olika partiledarna säger men det Maggan enligt Expressen ska ha sagt idag reagerar i alla fall jag på.

– "Oppositionspartierna är valets vinnare, och jag är största partiet.".

Så kan man ju också se på saken...
Citera
2026-09-18, 11:10
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Era drömmar är inte verkligheten, det gäller även ert mångkulturella lyckorike.

Jag frågade vad du tror om regeringsbildandet.

Dvs det som är TOPIC!

Några tankar om detta?
Citera
2026-09-18, 11:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är helt FANTASTISKT att Erlander var en så förnuftig politiker att han lät bygga 12 av världens säkraste kärnkraftverk. Och tvingade alla att köra på Höger sida av vägen som övriga Europa, fast vi inte ville.

Den sortens politiker har gjort så bra för Sverige att vi fortfarande lever på de besluten. Och har råd att ta idiotbeslut då och då.
Ja vi har haft riktiga ledare tidigare. Nu är det mest skräp hos alla partier.
Sist vi hade någon med ledarskap var möjligen Göran Persson
De kärringar som nu ska göra upp är katastrof och då inkluderar jag Daniel Helldén.
Citera
2026-09-18, 11:12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Jag förutspår att C viker ner sig i tredje eller fjärde talmansrundan (beroende på vilken som går till Andersson). De blir försäkrade om att slippa de värsta vänsterförslagen om miljardärsskatt etc. och blir utlovade att få genom några av sina egna menlösa politiska frågor. Sen säger de att de gör det för att ta ansvar för Sverige i ett svårt politiskt läge och undvika nyval bla, bla, bla. Så lika bra att talmannen snabbspolar förbi de två första talmansrundorna för innan dess kommer inte pressen vara tillräckligt stor, även om C troligen redan vet hur det kommer att bli.

I jämförelse med det interna upproret i L när de accepterade att SD skulle kunna sitta i en regering så tror jag C kommer möta betydligt mindre motstånd internt mot att acceptera V. När de valde Maggan som statsministerkandidat så låg det också i korten att de skulle bli beroende av V på ett eller annat sätt och det har inte varit några högljudda protester kring det. Dessutom är C i en "lose lose"-situation. De kommer tappa sina sista högerväljare på detta, men tar de det till nyval så kommer de tappa väljare både till höger och till vänster eftersom väljarna kommer ha insett att en röst på C då är samma sak som att kasta röstsedeln i papperskorgen.

Jag säger inte att du har fel, men om du har rätt att V kommer ha ministerposter i nästa regering, då kan du gå in här och satsa på det så kommer du få fem gånger pengarna tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in