Citat:
Jag förutspår att C viker ner sig i tredje eller fjärde talmansrundan (beroende på vilken som går till Andersson). De blir försäkrade om att slippa de värsta vänsterförslagen om miljardärsskatt etc. och blir utlovade att få genom några av sina egna menlösa politiska frågor. Sen säger de att de gör det för att ta ansvar för Sverige i ett svårt politiskt läge och undvika nyval bla, bla, bla. Så lika bra att talmannen snabbspolar förbi de två första talmansrundorna för innan dess kommer inte pressen vara tillräckligt stor, även om C troligen redan vet hur det kommer att bli.I jämförelse med det interna upproret i L när de accepterade att SD skulle kunna sitta i en regering så tror jag C kommer möta betydligt mindre motstånd internt mot att acceptera V. När de valde Maggan som statsministerkandidat så låg det också i korten att de skulle bli beroende av V på ett eller annat sätt och det har inte varit några högljudda protester kring det. Dessutom är C i en "lose lose"-situation. De kommer tappa sina sista högerväljare på detta, men tar de det till nyval så kommer de tappa väljare både till höger och till vänster eftersom väljarna kommer ha insett att en röst på C då är samma sak som att kasta röstsedeln i papperskorgen.
Till alla autister i tråden så vet jag att det heter extra val men jag skriver nyval för att reta er.