2026-09-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetalaren23
Jo det fipplas alltid med arbetslösheten. Tysk industris kollaps, högre oljepriseroch det franska lånet gör att vi inte kommer exportera lika mycket. Lite fler skatter ovani så skapar det en domino effekt med verksamheter som konkar etc

Tvivlar på stt tidö någonsin kommer tillbaka, invandrare kommer vara minst en halv miljon mer i nästa val och säkra segern.

Det är onekligen helt efterblivet detta landet, hälften fattar och hälften är totala lufthuvuden. Hur kan man va så jävla oinsatt och ovetande. Partierna aviserar innan valet va de vill ha för politik och de tycker det låter som en bra idé dom är för fan helt pantade i skallen
Citera
2026-09-15, 21:38
Medlem
Jag gillar de som gillar det "vi" jag tillhör. Övriga kan dra dit pepparn växer.
Citera
2026-09-15, 21:39
Medlem
Made.to.suffers avatar
Ökade drivmedelskostnader leder till ökad inflation då hela ekonomin är uppbyggd på det.
Citera
2026-09-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Made.to.suffer
Ökade drivmedelskostnader leder till ökad inflation då hela ekonomin är uppbyggd på det.

Enligt vänsterlogik är detta bara en åsikt och alla kan ha sina egna åsikter.

Fakta kan tydligen bara vara en åsikt. Typ som 1 + 1 = 2 Det är t.ex. bara en åsikt!
Citera
2026-09-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Vad spelar det för roll om vänster eller höger vinner?

Vad ser du för skillnader för just dig?

Dom sänkte brnsinpriset 2kr vilket blir ca 100 kr i månaden. Woooow vilken stor grej!!!!!

Även matmomsen skulle jag tippa är typ 100kr i månaden. Jag har inte ens tänkt på det.

Ser i princip 0 skillnad mellan höger och vänster regering.

Jag kör ca 5000mil per år på jobbet, och vi är 20 pers som gör det. Alla har inte egen bil men vi har iallafall 10-15 bilar.

Sen drar väl en firmabil ca litern milen (en van).

Så ca 4500mil/månad*18kr = 81.000kr/månad.

Om priset höjs till 28kr/l så blir det istället 126.000kr/månad.

Det är rätt stor skillnad för ETT företag, speciellt om man inte kan lägga soppakostnaden på kunden vilket är ganska sällsynt att vi kan göra.

Visst, det drabbar ju inte mig men det drabbar företaget som kanske har samma ramavtal i två-tre års tid innan han kan lägga det på fakturan som merkostnader.

Jag vet att han missade att ta betalt för uppgången innan 2022.
Citera
2026-09-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman

Så nu till själva frågan: Vad tänker du om Sverige om Tidö röstas in igen nästa gång när rödgröna gjort bort sig igen? Och sedan röstas Tidö bort igen? Och sen fortsätter det bara så fram o tillbaka mellan problem och en massiv nedgång av problem, mandat period efter mandatperiod.

Vad tänker du då? Det känns som att det skulle kunna hända och att det är framtiden med tanke på detta valet och hur enormt överlägset Tidö var i sina framgångar, samarbete, politik samt nya riktning för landet.

Hur fasiken gick det såhär??

Det är i första hand ett förljuget folk förgiftat av media. Media har utrotat allt som Sverige en gång var, vem som helst är svensk, det är fult att vara stolt svensk, mångfald är det bästa som finns osv. Detta är djupt ingrott i majoriteten som lyssnar på mestadels mainstream media.

Om man tar 2022 som exempel har det nog aldrig sett värre ut i Sverige. Total kaos mot vad Sverige en gång var och även då var det nästan inte möjligt att vinna. Om inte SD vuxit sig så stora så är jag övertygad om att vi haft extrem invandring.

För att svara på din fråga så tror jag det blir svårare och svårare hela tiden att vinna val för högersidan, SD blev stora för sent. Svensken är redan stor minoritet på många platser och för varje år som går blir svensken mindre andel i landet. Det skulle behövas ett stort uppvaknande och debatt om demografi/etnicitet/återvandring för att ha någon chans att vända detta.

Jag tror SD måste bli mer tuffa och skilja sig från andra partier, tror de tappade en del på stödröster/soffliggare osv men också för att folk ser andra partier tagit deras politik och de inte behövs lika mycket längre. Lite suffering from success.

SD behöver föra etnicitet/återvandring/demografifrågan så ofta de kan och bli kallade nazister igen.

En annan sak är att sittande regering ofta tappar även om de lyckas med allt.
Citera
2026-09-15, 21:51
Medlem
Citat:
Bara en nyfiken tankegång, vi tänker likadant du och jag.

Jag tänkte på detta valet, allt, precis allt stod i favör för Tidö. Den rödgröna sidan erbjöd samma gamla politik som leder till massiva allvarliga problem för landet. De hade ingen sammanhållning eller gemensamhet i ekonomisk politiken och ingen vill samarbeta med varandra, plus ultimatum från MP om efterbliven politik som leder till massiv inflation.

Detta valde man framför Tidö som hade samarbete, inga röda linjer, gemensam politik på alla viktiga områden för att ett samhälle skall fungera, en politisk riktning och en plan för Sverige, skattesänkningar, kulturkanoner, en välfungerande skola och allt annat med. Privata alternativ till statliga och mer frihet i vardagen.

Ändå valde en knapp majoritet det andra valet.

Så nu till själva frågan: Vad tänker du om Sverige om Tidö röstas in igen nästa gång när rödgröna gjort bort sig igen? Och sedan röstas Tidö bort igen? Och sen fortsätter det bara så fram o tillbaka mellan problem och en massiv nedgång av problem, mandat period efter mandatperiod.

Vad tänker du då? Det känns som att det skulle kunna hända och att det är framtiden med tanke på detta valet och hur enormt överlägset Tidö var i sina framgångar, samarbete, politik samt nya riktning för landet.

Och ändå valdes det bort

Det brukar ju vara så att den nya regeringen inte ändrar de BRA sakerna som har skett, dvs att brotten får ner, att arbetslösheten går ner, att vi KANSKE måste bygga nåt kärnkraftverk i Södra Sverige, eftersom att ”det har gått för långt” för att stoppa det.

Vi får väl se.
Att några arbetslösa får det lite bättre, ja det kan jag väl leva med.

Det värsta tycker jag är att de rödgröna brukar fucka upp vården (de har ju tex haft vården i Sthlm ett tag nu).

De blågula skulle ha pressat stenhårt för att få till ETT styre över alla regioner. Det hade sparat mkt pengar och många pappersvändare hade fått kicken eller skola om sig.
Citera
2026-09-15, 21:52
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Politiken som styrande statsskick har fallerat medborgaren och nationen överallt idag. Den funkar inte.

Det du beskriver är ungefär på samma sätt vi hatar politiker som namn de bär och vilka de är - men det spelar aldrig någon roll - alla gör det sämre... så byts de ut och vi blir arga på den nya, och efterträdaren, och efterträdaren efter den... Och så fortsätter det.
Citera
2026-09-15, 21:53
Medlem
För att verka vuxna
Citera
2026-09-15, 22:31
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Så det var en mardröm när S ledde landet menar du ?

Det jag säger att MP och V vill sitta i en regering och då kommer Sverige bli ett fattigt land. De är ju inre majoritet av de som kan jobba eller läsa och skriva som röstar vänster för vara snäll.
Citera
2026-09-15, 22:53
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Valet i Sverige var helt ointressant.

Det som händer i Tyskland är viktigare. Europas framtid står på spel.
Citera
2026-09-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Det är i första hand ett förljuget folk förgiftat av media. Media har utrotat allt som Sverige en gång var, vem som helst är svensk, det är fult att vara stolt svensk, mångfald är det bästa som finns osv. Detta är djupt ingrott i majoriteten som lyssnar på mestadels mainstream media.

Om man tar 2022 som exempel har det nog aldrig sett värre ut i Sverige. Total kaos mot vad Sverige en gång var och även då var det nästan inte möjligt att vinna. Om inte SD vuxit sig så stora så är jag övertygad om att vi haft extrem invandring.

För att svara på din fråga så tror jag det blir svårare och svårare hela tiden att vinna val för högersidan, SD blev stora för sent. Svensken är redan stor minoritet på många platser och för varje år som går blir svensken mindre andel i landet. Det skulle behövas ett stort uppvaknande och debatt om demografi/etnicitet/återvandring för att ha någon chans att vända detta.

Jag tror SD måste bli mer tuffa och skilja sig från andra partier, tror de tappade en del på stödröster/soffliggare osv men också för att folk ser andra partier tagit deras politik och de inte behövs lika mycket längre. Lite suffering from success.

SD behöver föra etnicitet/återvandring/demografifrågan så ofta de kan och bli kallade nazister igen.

En annan sak är att sittande regering ofta tappar även om de lyckas med allt.

Får hålla med. Hjärntvätten är roten till allt; Extremfeminism, idiotiska beteenden, idioter som lyfts upp som vinnare, social media. Och såklart doktrinen om massinvandring, "nazister" och Pkdoktrinen.

M med Reinfeldt ligger nog kvar också i minnet och hans skitpolitik gentemot sjuka som inte är i stånd till att arbeta. Det gör nog kanske att vissa är rädda för att M skall regera för länge och börja med såna saker igen. Jag tror dom redan gjorde det dock denna mandatperioden.

Väldigt många som stödröstade ja, L ökade med 0,8 % från förra valet. Folk var verkligen rädda för den skit regeringen som tillträder snart. M har ju även suttit i regering därför ser folk mer dom och kopplar framgången till dom samt att M har varit bra med den ekonomiska politiken med. Vilket egentligen är SDs förtjänst, eller ja hälften hälften typ.

Varför tappar alltid sittande makt? Är det bara ett mönster från föregående totalt inkompetenta regeringar som aldrig gjort något åt problemen och har som politik att flytta en krona dit, en krona dit utan egentligen nån förbättring? Känns som det mönstret av styre bröts nu när de fick SD som eldade på i röven, samt att SD kom med sitt hela partiprogram som räddade situationen.

Jag tror SD har rätt politik för att lösa problemen helt o hållet, jag tror inte de kommer tappa så mycket mer, jag tror tappet var naturligt av de två skälen jag beskrev. Helt normalt egentligen. Jag tyckte det var kraftfullt av svenska folket att dra in L i riksdagen igen, folket ville verkligen inte ha den här skit Rödgröna regeringen vid makten.

Jag tror som sagt SD kan lösa problemen, det är bara vissa Tweaks med medborgskapen man behöver göra som krävs grundlagsändringar, t.ex. att ta ifrån medborgskap retroaktivist för kriminella. Det är en mycket bra sak att göra och är inte kontroversiellt. Då kan de hålla sig mest hårdast ett litet tag till.

Men sen finns det en grej att göra och det är Folkpolitik, alltså att man vill att hela landet skall blomstra man borde titta på t.ex. Schweiz för den bästa företagspolitiken, sen utveckla en sådan genomgående grym jordbrukspolitik och slå in mycket småskaligt jordbruk i det hela för att få med sig miljönissarna. Även arbetare skall gynnas. Skattesänkningar som är ordentligt genomtänkte och riktigt gedigna kan man också arbeta med och göra väldigt mycket för företagare som jag nämnde. På det viset kan man ta från Moderaterna.

Sist men inte minst så bör man också göra en helt ny omläggningsplan för Sverige värderingsmässigt, att börja skola in värderingar som nationalism, konservatism, läran om ideologier på ett djupt plan samt religiösa värderingar genom hela skolgången med start från låg ålder. Reformera om social media så psykisk ohälsa inte kan uppstå, ta bort den som inte kan reformeras om, t.ex. TikTok.

Även bildningsideal borde göras starkt i Sverige och man borde förbjuda program som Jersey Shore, Big brother och massa andra looser program och reality serier som alla skiter i och som folk tror de ska leva upp till. Typ "Teenage mom" och sån jävla skit. Totalt ovärdigt hur dessa får utrymme och normaliserar dekadens och dekadenta personer i samhället.

Starkt bildningsideal är väldigt viktigt. Men alla fall, alla dessa värderingar kommer sedan hjälpa SD själva för det kommer göra att människor i framtiden kommer känna att de har nånting tillsammans med SD. Det tror jag. Vilket gör att SD växer naturligt.

Landet blir också starkare med normala värderingar igen och nya partier kan födas som också är av samma värderingar när folket blir annorlunda, det kan ändra hela landet tillslut i grunden till det bättre. Tänk att ha politiker i riksdagen där den största majoriteten håller på Sverige?

Låga politiker löner och tjänstemannaansvar är naturligtvis viktigt också. Och givetvis reformering av SVT och SR.
Senast redigerad av Vintageman 2026-09-15 kl. 23:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in