2026-09-15, 17:35
Medlem
Antingen är föräldrar som skaffar katt mer psykiskt sjuka och nedärver gener samt skapar en miljö som predisponerar för psykisk sjukdom, eller så är det toxoplasma som orsakar korrelationen. Själva katten är nog oskyldig.
Citera
2026-09-15, 17:48
Medlem
zombie-nations avatar
Vi skaffade katt för att jag som barn tjatade varje dag om husdjur. Men efter det så slutade alla allergier. Så det kanske är lite positivt? Jag vet inte hur många av oss som är galna eller om det bara är jag. Skulle nog säga att hela familjen är lite störd.
Citera
2026-09-15, 17:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En studie visar att barn som växer upp med katt när barnen är 4-5 år får mer psykiska störningar än andra barn. Vad jag förstår så har en uppväxt med andra husdjur en positiv inverkan på barnens psykiska hälsa. Men den som växer upp med katter riskerar att drabbas av diverse störningar.

https://illvet.se/naturen/forskare-har-undersokt-om-husdjur-gynnar-barns-mentala-halsa-ett-djur-stack-tydligt-ut

Så det är klart att den som vill sina barn väl låter dem växa upp med en Golden, Lab, Boxer etc och inte med en katt. Eller hur?

Citat:
Forskarna betonar emellertid att detta inte betyder att katter gör barn psykiskt sjuka. Studien visar ett samband, men kan inte fastställa vad som orsakar vad.

Verkar som du missade detta...
Citera
2026-09-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det är rimligt. Min upplevelse är att kattmänniskor i större utsträckning lider av psykisk ohälsa jämfört med hundmänniskor. Det finns säkert forskning på det om någon orkar googla men så är åtminstone min subjektiva upplevelse. Det där med att identifiera sig med och ösa kärlek över något som är lömskt och oförutsägbart istället för något som är lojalt och trofast signalerar att man är knepig i skallen.
Det förekommer definitivt kvinnor som har fler än 5 katter där kvinnan har psykiska problem. Min uppfattning är att dessa kvinnor tror att de gör något gott när de tar omhand dessa katter men det handlar i många fall om mer eller mindre djurplågeri. Det bästa är därför att avliva katterna.
Citera
2026-09-15, 17:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanders.lust
Ja du verkar ju vara väldigt ”smart”. Eller inte.

Du var faktiskt nära ett vettigt resonemang där ett tag. Synd att det inte överlevde hela vägen till punkt.

Du konstaterar först helt korrekt att katten kanske inte orsakar problemen. Sedan gör du en imponerande tvärvändning och förklarar att kattägare istället är genetiskt och socialt knepiga.

Det krävs ändå en viss begåvning för att upptäcka felet ”korrelation är inte kausalitet” och sedan omedelbart begå exakt samma tankefel själv.

Nästan rätt tänkt. Otur med sista metern bara.
Låt mig gissa, du älskar katter mer än barn? Vilket är OK får då uppkommer inte problemen i TS.
Citera
2026-09-15, 18:03
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Stämmer ej, Bodil fick katterna att hoppa genom eldringar. Jag blev endast riven när hon var kattunge och inte lärt sig dra in klorna.

Stämmer inte, men katter kan redan det dom behöver kunna så man behöver inte träna dom. Dom tar skadedjur, kan öppna dörrar och sköta sin toalett och hygien själva.
Det är 2 veckors träning av en hund så är den helt rumsren.

Det stämmer kanske att man kan få katter att hoppa genom eldringar, det kan ju tigrar. Men de gör detta under protest och med piska. En hund springer frivilligt efter en boll eller ett byte 100 meter, utan stopp, tills den dör om det behövs.

Själva tanken att polisen skulle ha katter för att få hjälp av katternas makalösa syn eller liknande är absurd. Medans det finns miljoner hundar som hjälper polis, militär, blinda osv.

Men ensamma damer som har hundar (eller hästar) dejtar jag inte. Jag blir aldrig lika mycket värd.
Citera
2026-09-15, 18:14
Medlem
Steinarrs avatar
Om det här skulle stämma så handlar det varken om katter, parasiter etc utan snarare vilka typer av människor det är som älskar katter.

Många kattmänniskor kan faktiskt vara lite konstiga.

Jag gillar katter men jag är inte tokig i katter som en kattmänniska.
Citera
2026-09-15, 18:18
Medlem
guderis avatar
Jag har både katt och hund, de har båda sin charm, men de är båda djur, man kan inte sätta mänskliga egenskaper på dom, de är inte tänkande, reflekterande individer på samma sätt som en människa.
Däremot så har de en typ av personlighet som gör att ingen hund är den andre lik, på samma sätt som att ingen katt är den andre lik.

Den här forskningsrapporten, eller vad det är säger nog mer om vilken typ av människor som dras till vilka djur, om än grovt generaliserande.
Citera
2026-09-15, 18:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur har det hittat 2 000 familjer i Spanien där barn haft katt vid "endast ett års" eller "endast 4-5 års" ålder, är det sommarkatter?

https://link.springer.com/article/10.1007/s12519-025-00942-2 (originalartikeln)
Citera
2026-09-15, 19:02
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Stämmer det att alla kattägare är lite rädda för att plötsligt bli riven av sin katt? Beskriv varför.

Nej. Jag är inte rädd för att min katt ska riva mig. Aldrig varit.

Citat:
Stämmer det att man inte kan lära en katt göra någonting? Hundar är i motsats det djur som är enklast att träna.

Helt fel. Det går att dressera katter, det är dock svårare än hundar och kräver annorlunda tekniker.

Citat:
En hund bits inte och en hundägare är aldrig någonsin rädd för sin hund. För hunden älskar och försvarar sin ägare. (under förutsättning att den sköts bra så den mår bra).

Hunden älskar inte sin ägare. Hunden är ett kuvat flockdjur som står längst ner i hierakin. Den offrar sig för flocken för det är dess instinkt. Det finns ingen "kärlek" att tala om.
Citera
2026-09-15, 19:35
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Hunden älskar inte sin ägare. Hunden är ett kuvat flockdjur som står längst ner i hierakin. Den offrar sig för flocken för det är dess instinkt. Det finns ingen "kärlek" att tala om.

Hur definierar du då kärlek, undrar man. Att osjälviskt offra sig brukar ju sägas vara den mest ädla kärleken (pappan som offrar sig för sitt barn, dvs inte mamman som skiljer sig från pappan pga hon sugit av chefen på firmafesten).

Det är bara kärlek om motparten låter purrpurr och luktar tonfisk från käften? Eller?
Citera
2026-09-15, 20:21
Medlem
Majsmannen2s avatar
Ja ungen vill ha en hund att älska men det blir för mycket ansvar så det blir en gnagare eller katt..?

Ända långsökta förklaringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in