Igår, 12:57
Medlem
wwrs avatar
En studie visar att barn som växer upp med katt när barnen är 4-5 år får mer psykiska störningar än andra barn. Vad jag förstår så har en uppväxt med andra husdjur en positiv inverkan på barnens psykiska hälsa. Men den som växer upp med katter riskerar att drabbas av diverse störningar.
Citat:
Barn som hade haft katt vid 4–5 års ålder löpte tydligen ökad risk för både inåtriktade problem – exempelvis symtom kopplade till ångest och depression – och utåtriktade beteendeproblem.

Barn som hade andra husdjur tycktes däremot löpa lägre risk för båda problemtyperna.

Det gällde framför allt kaniner, gnagare, reptiler och amfibier.

Forskarna betonar emellertid att detta inte betyder att katter gör barn psykiskt sjuka. Studien visar ett samband, men kan inte fastställa vad som orsakar vad.

De lägger däremot fram några förslag till en förklaring.

Familjer med barn som redan har psykiska eller beteendemässiga utmaningar kan vara mer benägna att välja en katt eftersom den kräver mindre omsorg.
https://illvet.se/naturen/forskare-har-undersokt-om-husdjur-gynnar-barns-mentala-halsa-ett-djur-stack-tydligt-ut

Så det är klart att den som vill sina barn väl låter dem växa upp med en Golden, Lab, Boxer etc och inte med en katt. Eller hur?
Senast redigerad av Allaballawalla Igår kl. 20:18. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
Igår, 13:00
Medlem
Straminskys avatar
den som vill vara frisk som barn väljer att växa upp med friska föräldrar.
kanske att växa upp enbart med katt är att föredra, vi får vänta på en studie om det.
Citera
Igår, 13:03
Medlem
cinmiks avatar
Det lär inte vara katten som är problemet här.
Citera
Igår, 13:04
Medlem
Problemet uppstå med andra ord vid 4-5 års åldern.

Man får helt enkelt lämna in kissen till vetrinären när lille olle fyller 4 år
Citera
Igår, 13:07
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Det är rimligt. Min upplevelse är att kattmänniskor i större utsträckning lider av psykisk ohälsa jämfört med hundmänniskor. Det finns säkert forskning på det om någon orkar googla men så är åtminstone min subjektiva upplevelse. Det där med att identifiera sig med och ösa kärlek över något som är lömskt och oförutsägbart istället för något som är lojalt och trofast signalerar att man är knepig i skallen.
Citera
Medlem
Kanske delvis kan ha med detta att göra?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii
Citat:
Vanligtvis ger toxoplasmos inga allvarliga symptom, men den kan leda till dödliga följder för ett foster, om modern smittas av sjukdomen för första gången under graviditeten, och särskilt för människor eller katter med immunbrist.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Problemet uppstå med andra ord vid 4-5 års åldern.

Man får helt enkelt lämna in kissen till vetrinären när lille olle fyller 4 år
Eller så lämnar man in Olle när han fyller 4 år
Citera
Igår, 13:10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Det vore dessutom klimatsmart, win-win!
Citera
Igår, 13:11
Medlem
wwrs avatar
Just att kattens närvaro är avgörande när barnet är 4-5 år talar ju för att kattens asociala beteende skulle kunna prägla barnen i en ålder när Freud ansåg att mycket neuroser kan skapas. Se bara vad Freud säger om denna känsliga ålder 😉
Citat:
Yes, ages 4 to 5 are very sensitive and important according to Sigmund Freud. During this time, a child is in the phallic stage of psychosexual development. [1]

Key Conflict: Children experience the Oedipus complex (for boys) or Electra complex (for girls), where they feel a special, unconscious desire for the parent of the opposite sex and rivalry toward the parent of the same sex.

Personality Impact: Freud believed that how a child resolves these deep feelings shapes their future gender identity, moral development, and adult personality. Problems or fixations during these sensitive years can lead to vanity, pride, or trouble with authority later in life. [1]
Google
Citera
Igår, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Enda stället jag vet att man kan lämna i barn är väl ikea's barn lekrum, men det är väl
bara för en timme ? inte 4-life
Citera
Igår, 13:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Enda stället jag vet att man kan lämna i barn är väl ikea's barn lekrum, men det är väl
bara för en timme ? inte 4-life
Aldrig hört talas om korgbarn? Moses var väl det fösta som dokumenterades i skrift.
Han lämnades för att rädda honom undan Farao Herodes. Översätt Herodes till katt.
Citera
Igår, 13:21
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det är rimligt. Min upplevelse är att kattmänniskor i större utsträckning lider av psykisk ohälsa jämfört med hundmänniskor. Det finns säkert forskning på det om någon orkar googla men så är åtminstone min subjektiva upplevelse. Det där med att identifiera sig med och ösa kärlek över något som är lömskt och oförutsägbart istället för något som är lojalt och trofast signalerar att man är knepig i skallen.
Det stämmer med min upplevelse också, det blir alltid lukt, hår mm som helt säkert inte är lämpligt för barn att växa upp i, sen är det naturligtvis skillnad på att ha innekatt i en sunkig liten lägenhet och att ha en katt som kan gå ut och revirmarkera och göra annat som är sunt och naturligt för en katt, innekatt är dessutom djurplågeri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in