Citat:
Ursprungligen postat av
Stiert-Munning
Det är rimligt. Min upplevelse är att kattmänniskor i större utsträckning lider av psykisk ohälsa jämfört med hundmänniskor. Det finns säkert forskning på det om någon orkar googla men så är åtminstone min subjektiva upplevelse. Det där med att identifiera sig med och ösa kärlek över något som är lömskt och oförutsägbart istället för något som är lojalt och trofast signalerar att man är knepig i skallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
stpungen
Det stämmer med min upplevelse också, det blir alltid lukt, hår mm som helt säkert inte är lämpligt för barn att växa upp i, sen är det naturligtvis skillnad på att ha innekatt i en sunkig liten lägenhet och att ha en katt som kan gå ut och revirmarkera och göra annat som är sunt och naturligt för en katt, innekatt är dessutom djurplågeri.
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Det finns oerhört mycket dålig vetenskap. Och det finns ännu fler idioter som går på den. Som den här tråden med all önskvärd tydlighet visar.
Läs studien själva:
https://link.springer.com/article/10.1007/s12519-025-00942-2
Studien undersöker 1893 barn av vilka 2,3%, alltså 43 stycken hade katt enbart vid 4-5-års ålder. Ur denna lilla grupp hade en oproportionerligt andel av föräldrarna fyllt i en enkät på ett sådant sätt att det tolkades som att deras barn hade psykosociala problem.
Det är inte ens en riktig studie i bemärkelsen att forskarna har gjort något eget fältarbete utan de har bara tagit data från en större spansk kohortstudie, en studie där man följt ett antal barn under ett antal år och regelbundet skickat ut enkäter till dem där man frågat diverse saker. Några av dessa saker var vilka husdjur som fanns i familjen och vilken sorts psykosociala problem barnen hade. Ur detta har sedan artikelförfattarna sugit ut den data de var intresserade av och gjort lite statistiska analyser på och kommit fram till, med 95% konfidensintervall, slutsatserna som presenteras i trådstarten. Naturligtvis är alltihop nys. Vilket alla, inklusive rimligtvis artikelförfattarna, är fullt medvetna om.
Det är ändå bra att vara uppmärksam. Studien är ganska liten - men ändå bra att vara uppmärksam.
Jag har märkt att valet av husdjur påverkar - till ex. 'häst-människor' behandlar sin omgivning på samma sätt som de förhåller sig till sin häst.
Likadant med 'hund-människor' - de kan få hundlikt beteende. (typ: Sådan herre, sådan hund).
Katter är inte särskilt sociala - De håller sig för sig själva, i större utsträckning.
Och naturligtvis måste man se till vem som väljer husdjuret , och varför. Förr var det ju nyttan som övervägde.
Jag har sett att par som har hund - använder hunden ungefär som om de haft ett barn.
Men så fungerar det inte med katter.
Djur har olika betydelse.
Så även om jag inte drar några slutsatser på grund av denna studien, så tycker jag det är bra att vara medveten om olika djurs inverkan.
I den här studien sägs ju också att vissa djur inte påverkar psykiska hälsan. Och de nämner gnagare kräldjur och amfibier. (antagligen möss hamstrar ormar sköldpaddor grodor) Dessa djur erbjuder ju inte så mycket social interaktion.