2026-09-15, 16:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det är rimligt. Min upplevelse är att kattmänniskor i större utsträckning lider av psykisk ohälsa jämfört med hundmänniskor. Det finns säkert forskning på det om någon orkar googla men så är åtminstone min subjektiva upplevelse. Det där med att identifiera sig med och ösa kärlek över något som är lömskt och oförutsägbart istället för något som är lojalt och trofast signalerar att man är knepig i skallen.
Jag är inne på samma spår. Jag hatar katter för att de inte bryr sig om människan, och älskar hundar för att de älskar mig. Vem betalar frivilligt husrum för någon som skiter i dig? Så jag har alltid tänkt att kattälskare är lite knepiga, typ ensamma tjejer i 30-årsåldern är exakt målgruppen. Normala vettiga människor har inga djur eller EN hund.

Så knep-barnen behöver ju inte bero på själva katten. De kan bero på knepiga föräldrar. Som antingen skickar vidare knep via DNA till barnen, eller inte vet hur man tar hand om barn.
Citera
2026-09-15, 16:47
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ja, ungefär som att påstå att barn vars fäder hade en röd bil när dom var i 7-9 års ålder oftare
var sängvätare. So scientific - nobelpris nästa
TS är inte ett påstående utan bevisade fakta via statistik (förutsätter jag).
Citera
2026-09-15, 16:50
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Snarare du som har skeva anknytningsmönster och inte vet vad kärlek är, som så många andra anti-kattmänniskor. Ni tror att kärlek är underkastelse och tvång, att någon kommer för att ni befaller det. Valmöjlighet finns inte, därför klarar ni inte av kattens självständighet.

En katts kärlek gör man sig förtjänt av, precis som med en människa. Ett djur som kommer till en för att det faktiskt vill: det är en rush som ni basic ass loser hundmänniskor aldrig kommer få uppleva
Stämmer det att alla kattägare är lite rädda för att plötsligt bli riven av sin katt? Beskriv varför.

Stämmer det att man inte kan lära en katt göra någonting? Hundar är i motsats det djur som är enklast att träna.

En hund bits inte och en hundägare är aldrig någonsin rädd för sin hund. För hunden älskar och försvarar sin ägare. (under förutsättning att den sköts bra så den mår bra).
Citera
2026-09-15, 16:53
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En studie visar att barn som växer upp med katt när barnen är 4-5 år får mer psykiska störningar än andra barn. Vad jag förstår så har en uppväxt med andra husdjur en positiv inverkan på barnens psykiska hälsa. Men den som växer upp med katter riskerar att drabbas av diverse störningar.

https://illvet.se/naturen/forskare-har-undersokt-om-husdjur-gynnar-barns-mentala-halsa-ett-djur-stack-tydligt-ut

Så det är klart att den som vill sina barn väl låter dem växa upp med en Golden, Lab, Boxer etc och inte med en katt. Eller hur?

Kattägare är också intelligentare än hundägare och intelligens har en negativ inverkan på psykisk hälsa.
Citera
2026-09-15, 16:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
En studie visar att barn som växer upp med katt när barnen är 4-5 år får mer psykiska störningar än andra barn. Vad jag förstår så har en uppväxt med andra husdjur en positiv inverkan på barnens psykiska hälsa. Men den som växer upp med katter riskerar att drabbas av diverse störningar.

https://illvet.se/naturen/forskare-har-undersokt-om-husdjur-gynnar-barns-mentala-halsa-ett-djur-stack-tydligt-ut

Så det är klart att den som vill sina barn väl låter dem växa upp med en Golden, Lab, Boxer etc och inte med en katt. Eller hur?
Vet inte hur seriös man ska ta en sån här studie men jag skulle tippa att det snarare handlar om föräldrarnas "välmående" och att folk som inte mår så bra är mera benägna att skaffa just katt än andra husdjur. Crazy cat lady i Simpsons är inte påhittad ur tomma luften.
Citera
2026-09-15, 17:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

En hund kräver mer än en katt. En katt klarar sig själv på ett helt annat sätt. Och den måste inte uppfostras eller vallas i koppel tre gånger om dagen.
Citera
2026-09-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det är rimligt. Min upplevelse är att kattmänniskor i större utsträckning lider av psykisk ohälsa jämfört med hundmänniskor. Det finns säkert forskning på det om någon orkar googla men så är åtminstone min subjektiva upplevelse. Det där med att identifiera sig med och ösa kärlek över något som är lömskt och oförutsägbart istället för något som är lojalt och trofast signalerar att man är knepig i skallen.

Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Det stämmer med min upplevelse också, det blir alltid lukt, hår mm som helt säkert inte är lämpligt för barn att växa upp i, sen är det naturligtvis skillnad på att ha innekatt i en sunkig liten lägenhet och att ha en katt som kan gå ut och revirmarkera och göra annat som är sunt och naturligt för en katt, innekatt är dessutom djurplågeri.

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det finns oerhört mycket dålig vetenskap. Och det finns ännu fler idioter som går på den. Som den här tråden med all önskvärd tydlighet visar.

Läs studien själva:
https://link.springer.com/article/10.1007/s12519-025-00942-2

Studien undersöker 1893 barn av vilka 2,3%, alltså 43 stycken hade katt enbart vid 4-5-års ålder. Ur denna lilla grupp hade en oproportionerligt andel av föräldrarna fyllt i en enkät på ett sådant sätt att det tolkades som att deras barn hade psykosociala problem.

Det är inte ens en riktig studie i bemärkelsen att forskarna har gjort något eget fältarbete utan de har bara tagit data från en större spansk kohortstudie, en studie där man följt ett antal barn under ett antal år och regelbundet skickat ut enkäter till dem där man frågat diverse saker. Några av dessa saker var vilka husdjur som fanns i familjen och vilken sorts psykosociala problem barnen hade. Ur detta har sedan artikelförfattarna sugit ut den data de var intresserade av och gjort lite statistiska analyser på och kommit fram till, med 95% konfidensintervall, slutsatserna som presenteras i trådstarten. Naturligtvis är alltihop nys. Vilket alla, inklusive rimligtvis artikelförfattarna, är fullt medvetna om.

Det är ändå bra att vara uppmärksam. Studien är ganska liten - men ändå bra att vara uppmärksam.

Jag har märkt att valet av husdjur påverkar - till ex. 'häst-människor' behandlar sin omgivning på samma sätt som de förhåller sig till sin häst.
Likadant med 'hund-människor' - de kan få hundlikt beteende. (typ: Sådan herre, sådan hund).
Katter är inte särskilt sociala - De håller sig för sig själva, i större utsträckning.
Och naturligtvis måste man se till vem som väljer husdjuret , och varför. Förr var det ju nyttan som övervägde.
Jag har sett att par som har hund - använder hunden ungefär som om de haft ett barn.
Men så fungerar det inte med katter.
Djur har olika betydelse.
Så även om jag inte drar några slutsatser på grund av denna studien, så tycker jag det är bra att vara medveten om olika djurs inverkan.
I den här studien sägs ju också att vissa djur inte påverkar psykiska hälsan. Och de nämner gnagare kräldjur och amfibier. (antagligen möss hamstrar ormar sköldpaddor grodor) Dessa djur erbjuder ju inte så mycket social interaktion.
Citera
2026-09-15, 17:22
Medlem
Citat:

Fast nu läser du ju in något i studien som forskarna själva uttryckligen säger att den inte visar.

Det står att barn som haft katt vid 4–5 års ålder oftare hade vissa psykiska och beteendemässiga problem senare. Det står inte att katten orsakade dem. Tvärtom nämner forskarna själva att det kan vara så att familjer där barnet redan har vissa svårigheter oftare väljer katt, eftersom katt är enklare att ha än hund.

Det är en ganska viktig detalj.
Men ja, om man hoppar över den delen kan man förstås komma fram till att en golden retriever är förebyggande barnpsykiatri och att katten sitter hemma i soffan och orsakar depression.

Själv tycker jag katter är fantastiska djur. Smarta, roliga, sociala på sitt eget sätt och betydligt mer personliga än många verkar tro.

Jag skulle däremot inte använda en observationsstudie som inte kan visa orsakssamband till att slå fast att katter gör barn psykiskt sjuka. Det blir lite som att konstatera att det finns många sjuka människor på sjukhus och sedan varna folk för sjukhus.

Så nej, studien visar inte att man är en bättre förälder om man köper en labrador istället för katt.

Den visar ett samband som forskarna själva säger kan ha andra förklaringar.

Det är faktiskt inte riktigt samma sak, även om det blir en tråkigare rubrik.
Citera
2026-09-15, 17:25
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Stämmer det att alla kattägare är lite rädda för att plötsligt bli riven av sin katt? Beskriv varför.

Stämmer det att man inte kan lära en katt göra någonting? Hundar är i motsats det djur som är enklast att träna.

En hund bits inte och en hundägare är aldrig någonsin rädd för sin hund. För hunden älskar och försvarar sin ägare. (under förutsättning att den sköts bra så den mår bra).

Stämmer ej, Bodil fick katterna att hoppa genom eldringar. Jag blev endast riven när hon var kattunge och inte lärt sig dra in klorna.

Stämmer inte, men katter kan redan det dom behöver kunna så man behöver inte träna dom. Dom tar skadedjur, kan öppna dörrar och sköta sin toalett och hygien själva.
Citera
2026-09-15, 17:28
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det finns oerhört mycket dålig vetenskap. Och det finns ännu fler idioter som går på den. Som den här tråden med all önskvärd tydlighet visar.

Läs studien själva:
https://link.springer.com/article/10.1007/s12519-025-00942-2

Studien undersöker 1893 barn av vilka 2,3%, alltså 43 stycken hade katt enbart vid 4-5-års ålder. Ur denna lilla grupp hade en oproportionerligt andel av föräldrarna fyllt i en enkät på ett sådant sätt att det tolkades som att deras barn hade psykosociala problem.

Det är inte ens en riktig studie i bemärkelsen att forskarna har gjort något eget fältarbete utan de har bara tagit data från en större spansk kohortstudie, en studie där man följt ett antal barn under ett antal år och regelbundet skickat ut enkäter till dem där man frågat diverse saker. Några av dessa saker var vilka husdjur som fanns i familjen och vilken sorts psykosociala problem barnen hade. Ur detta har sedan artikelförfattarna sugit ut den data de var intresserade av och gjort lite statistiska analyser på och kommit fram till, med 95% konfidensintervall, slutsatserna som presenteras i trådstarten. Naturligtvis är alltihop nys. Vilket alla, inklusive rimligtvis artikelförfattarna, är fullt medvetna om.

Så katter klarar inte av barn från sex år och uppåt med psykosociala problem utan känner sig tvungna att flytta? Stackars katter, men tur att det är bevisat nu i alla fall!
Citera
2026-09-15, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag är inne på samma spår. Jag hatar katter för att de inte bryr sig om människan, och älskar hundar för att de älskar mig. Vem betalar frivilligt husrum för någon som skiter i dig? Så jag har alltid tänkt att kattälskare är lite knepiga, typ ensamma tjejer i 30-årsåldern är exakt målgruppen. Normala vettiga människor har inga djur eller EN hund.

Så knep-barnen behöver ju inte bero på själva katten. De kan bero på knepiga föräldrar. Som antingen skickar vidare knep via DNA till barnen, eller inte vet hur man tar hand om barn.

Ja du verkar ju vara väldigt ”smart”. Eller inte.

Du var faktiskt nära ett vettigt resonemang där ett tag. Synd att det inte överlevde hela vägen till punkt.

Du konstaterar först helt korrekt att katten kanske inte orsakar problemen. Sedan gör du en imponerande tvärvändning och förklarar att kattägare istället är genetiskt och socialt knepiga.

Det krävs ändå en viss begåvning för att upptäcka felet ”korrelation är inte kausalitet” och sedan omedelbart begå exakt samma tankefel själv.

Nästan rätt tänkt. Otur med sista metern bara.
Citera
2026-09-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Eller så lämnar man in Olle när han fyller 4 år

Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto