2026-09-15, 20:31
Medlem
zombie-nations avatar
Vaddå rädd att bli riven av sin katt? Så sjukt. Jag litar på mina katter, alltid gjort. Klart att de inte attackerar mig. De är snälla. Däremot finns det situationer då man stressar katten och det kan hända något, som att sätta den i transportbur eller är hos veterinär. Men då vet man ju om just ens egen katt stressas av det.

Gillar både hundar och katter, däremot tycker jag inte om hundmänniskor. Sådana som tror att de vet allt. USCH.
Citera
2026-09-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Antingen är föräldrar som skaffar katt mer psykiskt sjuka och nedärver gener samt skapar en miljö som predisponerar för psykisk sjukdom, eller så är det toxoplasma som orsakar korrelationen. Själva katten är nog oskyldig.

Du läste inte ens artikeln?

Citat:
De lägger däremot fram några förslag till en förklaring.

Familjer med barn som redan har psykiska eller beteendemässiga utmaningar kan vara mer benägna att välja en katt eftersom den kräver mindre omsorg.

En annan möjlighet är att katter vanligtvis inte medför samma typ av utomhusaktivitet som exempelvis en hund.
Citera
2026-09-15, 21:05
Medlem
Hundar och hundmänniskor. Hundar gillar ju äta skit. Det säger rätt mycket om dessa korkade djur. Men värst är ändå hundmänniskor. Fula som stryk med WT mentalitet.

Nej, Katt framför hund alla dagar i veckan.
Citera
2026-09-15, 21:17
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Min upplevelse är att kattmänniskor i större utsträckning lider av psykisk ohälsa jämfört med hundmänniskor.

Visst är det så.
Citera
2026-09-15, 21:20
Medlem
Inte kattens fel. Men folk som gillar katter är oftare psykiskt störda. Kattkärringar som Pernilla Wahlgren sade!
Citera
2026-09-15, 21:32
Medlem
Att TS ens nämner Freud får mig att ifrågasätta allt TS skriver....

Särskiljer studien på inne- och utekatter?

Edit: Hur vanligt är det att man delar in folk i grupper beroende på djuren de gillar? Det låter ju stört om något... Men djurvänner brukar vara rätt störda....

Själv gillar jag mina egna djur och brukar ogilla andras. Lantbruksdjur undantaget, då gillar jag andras och hatar mina egna!🙃
Senast redigerad av marcandrew 2026-09-15 kl. 21:37.
Citera
2026-09-15, 21:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det lär inte vara katten som är problemet här.

This.

Det känns rimligt utifrån perspektivet att det är fler galna strålkärringar som har katter än andra, varför även deras ungar drabbas av moderns flum och dumheter. Katterna som sådana har nog ytterst lite med saken att göra.
Citera
2026-09-15, 22:00
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Jag tror katter (leva med) påverkar hjärnan. Du har ju 3x högre risk för Schizophrenia om du har katter. Säger något..
Senast redigerad av Asb3rger1337 2026-09-15 kl. 22:16.
Citera
2026-09-15, 22:05
Medlem
chrizps avatar
Jag tror det är så att kattägare är mindre intellektuellt begåvade inte minst med tanke hur de pratar med sina husdjur. Att äga en reptil till exempel kräver mycket mer omtanke och respekt för djuret.
Citera
2026-09-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Jag tror katter (leva med) påverkar hjärnan. Du har ju 3x högre risk för Alzheimers om du har katter. Säger något..

3x högre risk för Alzheimer av att ha katt? Den studien får du gärna länka.

”Jag tror katter påverkar hjärnan” följt av ”säger något” är inte riktigt den vetenskapliga knockout du verkar tro att det är.

Men jag börjar förstå hur du kom fram till det.
Citera
2026-09-15, 22:13
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanders.lust
3x högre risk för Alzheimer av att ha katt? Den studien får du gärna länka.

”Jag tror katter påverkar hjärnan” följt av ”säger något” är inte riktigt den vetenskapliga knockout du verkar tro att det är.

Men jag börjar förstå hur du kom fram till det.
Googla..
Stog i nyheterna i år.
https://www.psychiatryadvisor.com/news/cat-ownership-increases-schizophrenia-risk/

Ja ändra mitt inlägg för ja skrev fel me.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2026-09-15 kl. 22:18.
Citera
Igår, 01:50
Medlem
wwrs avatar
Google citerar undersökning som säger att även om man räknar bort problem i familjen så kvarstår sambandet mellan katt och barn med mentala besvär.
Citat:
Parental Depression Adjustments: In similar cohort data analyzing pet ownership and child mental health, researchers noted that children in cat-owning homes had higher rates of attention or behavioral issues even after statistically adjusting for factors like parental depression and socioeconomic status
Senast redigerad av wwr Igår kl. 01:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in