Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Först och främst så är din förmåga till att låna helt frikopplat från boendekostnad, vilket var det du hävdade skulle vara vinsten i ditt tidigare inlägg.
Oavsett om bostaden som köptes för 100 000 kr värderas till 10 miljoner, 100 miljoner eller 250 triljoner så kommer inte din boendekostnad påverkas avsevärt.
Därefter kan tilläggas att denna dröm om "man kan låna pengar på bostaden" är falsk. Därför har vi många pensionärer som äger en högt värderad bostad men som inte kan få några
lån:
"För den som vill bo kvar kan ett lån verka som en lösning. Pengarna kan användas till renovering, energieffektivisering eller för att anpassa bostaden inför åldrandet.
Men banker tittar inte bara på bostadens värde. De räknar på inkomst, räntor, amorteringar och marginaler. När lönen ersätts av pension kan kalkylen bli svårare, även om säkerheten i bostaden är god."
Köpte du bostad när de var billiga och idag har dålig lön väger din dåliga lön tyngre i kalkylen än bostadens påstådda värde. Har du ett hus "värt" 10 miljoner som du köpte 1985 för 100 000 kr och tjänar 20 000 kr i månaden blir det inga lån på 9 miljoner till dig inte
Du har som sagt ingen koll och du är
the quintessential boomer. Noll kunskap men en orubblig övertygelse om din egen förträfflighet.
Din logik är enkel, om du inte är exceptionellt intelligent hur kunde då din bostad öka i värde? Självklart är det skicklighet och affärskunnighet som avgjort ökningen, det har inget med tur eller systemiska faktorer att göra
Vad du inte ser är det som Vlachos säger.
Bostäder är en värdetransferering från unga till äldre och det är problemet idag.
För oss som är yngre har kostnaden för bostäder ökat ofantligt mycket, du å andra sidan har dragit nytta av detta och kallar det för "värdeökning".
De prisuppgångar vi nu ser på allt är just vad som förhoppningsvis kommer pressa bostadspriserna, folk har inte råd att belåna sig så tungt längre för att pressa upp priserna för att lönen räcker inte till.
"vi" behöver redan betala astronomiska summor för boende, de som bor billigt är boomers som du som köpte när bostäder var snorbilliga och passar vidare kostnaden till oss som kommer efter.
Glöm inte bort att ge exempel på bostadsrätter du kan köpa idag som leder till halva månadskostnaden jämfört med hyresrätt på samma ort.
Du påstod att det finns så vänligen visa exempel
Vänsterpartiet gick till val på att det skulle utredas om en fastighetsskatt skulle införas så jo, det finns.
En fastighetsskatt skulle faktiskt avhjälpa något för det gör det kännbart att hamstra bostäder.
I dagsläget kan boomern dra tillbaka bostaden från marknaden om denne inte är nöjd med priset de får och "vänta på bättre tider". Med en fastighetsskatt finns incitament att istället sänka priset för att undvika att ligga och betala skatt i väntan på att folk skall få råd igen.
En av de saker som, tack och lov, lyser med sin frånvaro nu när flanders är bannad är att påståendena om att hantverkarkostnader är höga har minskat drastiskt.
Det är väldigt udda att personer som påstår att bostäder som kostar flera miljoner är billigt medan anlita en hantverkare för ett par tusen är hutlöst dyrt.
Lösningen är för att pengarna för de dyra bostäderna går till dessa personer medan hantverkares ersättning går från personerna.
Det är väl så man motiverar att en renovering för 100 000 kr är dyrt medan huset för 13 miljoner är billigt, förmodar jag.
Egoistiska människor

Vi börja med vad Valchos har fel, jag berätta klart och tydligt en bostad är som en aktie, ta ex Electrolux,Nibe aktier som även var en folk aktie, dessa har fallit med ca -87% under samma tid jag ägt lägneheten. vad menas med det?
Det menas att folk som är aktiv med sina bostäder realicerar vinsterna, som jag berätta även skatteverket hörde av sig ang "byggmästarsmittan" dvs man vill jag skatta som en företagare.
Valchos sakna alltså denna kunskap, tror en bostad är något man lever i hela sitt liv, men barn som köper o kan sedan växla upp boendet under livetsgång, börja med en 1-2a byter upp sig till en 3a o sedan vidare till hus, hade Valchos kunnat räkna hit hade han haft halvvägs rätt, men sedan finns det folk som mig, jag växlar just nu ner bostaden från hus till lägenhet, ska ev bygga ett sista "litet hus"
Vad menas med det, första 15år kommer jag inte ha fastighetsskatt, det menas jag kommer gå ner i boendekostnad enormt, ska teoretiskt hamna på 3500kr månad i helt nybyggt 90kvm hus. utöver det får jag ta med reavinsten helt gratis, dvs staten låna mig gratis vinsten, för denna bygger jag ett attefallshus som generera skattefri inkomst. men eftesom jag är 55är passa jag på o låna upp 1milj på hela fastigheten, inkl attefallan. dessa läggs på fonder. Just för det är svårt o långa efter 60år.
Sammanfattning menas man har under livets gång växla upp sitt boende, genom det ökat på värdet succesivt, kommit till en punkt nu växlar jag ner o kvitter ut vinsterna denna process genererat under 30år. man kan o ska se det som ett stort pensions sparande, att jag får ut hela min pension utan boendekostnad i slut ändan eller rentav har vinst via mitt boende varje månad, trots jag har belånat upp med 1 milj.
Tar man sedan pension man lever 20år till det menas jag kvitterat ut 2milj genom låga boendekostnader under min pension till döden i ren avkastning på kapital, varför Valchos inte kan räkna vet jag inte? kan tänka mig hans syfte är att folk inte ska spekulera i bostäder.
Om vi fortsätter med Valchos bristande ekonomi kunskaper, vad har boende kostnaden för inverkan på en person som tjänar över 660k per år, spec om man är företagare, det menas man får ut mer pengar varje månad o spara istället för att lägga på hyra. många upp når detta redan efter bara 10år. genom lägre boendekostnader kan man plocka ut pengarna via aktieutdelning osv.
Dvs man skapa en triangel, uthyrning läggs som inkomst av kapital och inte inkomst av tjänst, den påverkar alltså inte inkomsten o är enbart "pengar utöver" inkomst, dvs denna miljon i lån kommer kvitta mot schablomintäkterna från ISK fonden.
Kort placera tillbaka Valchos till skolbänken, nästan pinsamt hur låga ekonomiska kunskper han har.