2024-12-25, 09:37
Medlem
Hamsterbolls avatar
Tänker på detta fall ibland.

Undrar om polisen förhörde alla hennes släktingar? Tydligen skickade hon julkort till två kusiner. Var de på mammans eller pappans sida? Har man kusiner så har man även mostrar/fastrar/morbror/farbror. Levde de tro? Hade kusinerna barn?

Jag tror definitiv att hon kände mördaren. Kan det ha handlat om arv? Att någon var rädd att hon skulle ärva något som de ville ha? Om hon hade ett barn (med sin pappa) kanske någon var rädd att det skulle avslöjas och att barnet eventuellt skulle få tillgång till något arv?

Jag tror att mördaren var en släkting på ett eller annat sätt.
Citera
2024-12-25, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stort hat från detta ev. barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Tänker på detta fall ibland.

Undrar om polisen förhörde alla hennes släktingar? Tydligen skickade hon julkort till två kusiner. Var de på mammans eller pappans sida? Har man kusiner så har man även mostrar/fastrar/morbror/farbror. Levde de tro? Hade kusinerna barn?

Jag tror definitiv att hon kände mördaren. Kan det ha handlat om arv? Att någon var rädd att hon skulle ärva något som de ville ha? Om hon hade ett barn (med sin pappa) kanske någon var rädd att det skulle avslöjas och att barnet eventuellt skulle få tillgång till något arv?

Jag tror att mördaren var en släkting på ett eller annat sätt.

Kusinen i Stockholm var på hennes fars sida.

Kusinen utanför Grästorp är jag osäker på. Om dessa båda kusiner i sin tur hade släktingar eller egna barn vet jag inte. Det var i a f enbart dessa två som AL hade en viss kontakt med.

Jag tror också att BO kände mördaren. Kusiner ärver ju inte varandra. Detta ev. barn som hon hade tillsammans med sig egen far så fanns det inte mycket att ärva efter AL. Kanske i s f ett arv via ett testamente? Kan ha handlat om ett stort hat från detta barn gentemot sin biologiska mor? Jag tror att orsaken till mordet på henne fanns i BOs bakgrund långt tillbaka i tiden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-12-25 kl. 16:18.
Citera
2026-05-06, 16:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mantalsskrivningsadresser 1940 och 1950.

Enligt SvBef 1940 var Annie Larsson mantalsskriven under adressen Lägenbetå Ek Nils Svensgården, Önum.

1950 återfinns hon under adressen Börsen, Vara. Jag tror att båda dessa olika adresser är en och den samma. Vi vet att Börsen låg i Ek i Önum.
Citera
2026-09-12, 21:51
Medlem
Sixten97s avatar
https://www.nlt.se/grastorp/mysterium-i-55-ar-vem-tog-annies-liv-och-strodde-torkade-blommor-over-hennes-kropp/

Intressant artikel från 26 december 2025.
Citera
2026-09-13, 18:23
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten97
https://www.nlt.se/grastorp/mysterium-i-55-ar-vem-tog-annies-liv-och-strodde-torkade-blommor-over-hennes-kropp/

En sådan lång artikel och ändå inte har med en enda bild på Annie. Det är märkligt.
Citera
2026-09-13, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisman på post.

Citat:

Stort tack den mycket intressanta länken som består av ytterligare två artiklar.

Samma dag detta blev känt, den 23 mars eller dagen efter, körde jag ut till hennes lilla stuga. Bland det första jag då såg var polismannen Sören Arthur stå på post.
Citera
2026-09-13, 18:33
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
En sådan lång artikel och ändå inte har med en enda bild på Annie. Det är märkligt.

Håller med. Har mig veterligen aldrig sett en bild på Annie.
Citera
2026-09-13, 18:41
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack den mycket intressanta länken som består av ytterligare två artiklar.

Samma dag detta blev känt, den 23 mars eller dagen efter, körde jag ut till hennes lilla stuga. Bland det första jag då såg var polismannen Sören Arthur stå på post.

Denna artikel var välskriven och intressant. Hade inte tidigare sett foto på "Lilla börsen."

När jag tänker på Annie så tänker jag varför? får ingen klar motivbild mer än att någon bara ville mörda henne. Pengarna fanns kvar i stugan och det var ju inget sexuellt mord.

Jag tänker att det kan ha vart någon sadist som njöt av strypvåldet.
Citera
2026-09-13, 18:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Säkerligen inte många foton på henne.

Citat:
Håller med. Har mig veterligen aldrig sett en bild på Annie.

Jag har en hel del tidningsurklipp sparade från tiden 25/3 - 11/4.

Vi endast två tillfällen visas ett och samma foto när BO står ute troligtvis i sin trädgård. Det var fler foton på polismannen som var på sin post. Kan tänka mig att det inte fanns många foton på henne. Hon var säkerligen inte en person som spenderade pengar på att bli fotad.
Citera
2026-09-13, 18:49
Medlem
Sixten97s avatar
Citat:
Jag har en hel del tidningsurklipp sparade från tiden 25/3 - 11/4.

Vi endast två tillfällen visas ett och samma foto när BO står ute troligtvis i sin trädgård. Det var fler foton på polismannen som var på sin post. Kan tänka mig att det inte fanns många foton på henne. Hon var säkerligen inte en person som spenderade pengar på att bli fotad.

Kan tänka mig att det inte existerar många foton på Annie.

Fotona i ovanstående artikel ser ut att vara hämtade från förundersökningen. B.la fotot på Lilla Börsen och Annies cykel, m.m.

Minns du det paret i artikeln?
Senast redigerad av Sixten97 2026-09-13 kl. 18:52.
Citera
2026-09-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Går väl inte med säkerhet att utesluta att hon blivit förälskad? Inte säkert att hon skulle talat om det för någon mer än mannen själv, och han inte var intresserad och därför gjorde sig av med henne? Nog för att åldern talar emot det, men någonstans måste motivet finnas.

När du skriver att det inte finns släktingar, menar du att det inte ens finns på långt håll? Syskon lär väl inte finnas men finns det inte ens kusiner? Funderar även på de barn som varit elaka mot henne, kan de vara möjliga som gärningsmän? Nog för att det inte är troligt att hon skulle släppt in något barn/tonåring men de kan ju trängt sig in när hon gått ut/in från sitt hem. Att det var mörkt när mordet skedde kan väl inte vara klarlagt då grannar reagerade på att hon inte setts på flera dagar och exakt när under denna tid mordet skedde är väl omöjligt att veta. Eller har det hörts skrik eller liknande som kopplades till mordet?
Om han inte var intresserad var det väl bara att ignorera henne? Varför kretsa kring hennes hus och mörda henne för att hon var förälskad i honom?

Annie hade beklagat sig över att någon hade stått och tittat in genom köksfönstret hos henne. Det verkar inte som att hon kände till personen i fråga för annars skulle hon väl ha nämnt vem det var. Detta gör att jag tror på din teori om att någon har trängt sig in hos henne. En, vad man kan anta, man har spanat på henne och tagit sig in hos henne när hon har varit på väg in eller möjligen ut.

Hur långt bort bodde närmsta granne? Var hennes lilla hus insynsskyddad? Var är smycket som hittades i hennes trädgård? Är smycket manligt eller kvinnligt? Om smycket finns kvar kanske man kan få fram DNA?

Detta får mig att tänka på Inger som brändes ihjäl i sitt eget hem av satungar för några år sen. Vidrigt att inte kunna få vara i fred i sitt eget hem.
Citera
2026-09-13, 19:10
Medlem
Citat:
1. Den 25 mars 1970 hittades Annie Larsson strypt i sin säng.
2. Den 1 mars 1972 rånade en man två ensamstående kvinnor, 73 resp. 76 år, i deras resp. hem på vägen mellan Eling och Vedum. Kvinnorna blir bakbundna, hotade och rånade. En av dem blev också knivskuren i ena handen.
3. Den 14 mars 1973 hittades 74-årige jordbrukaren Karl Andersson misshandlad till döds. Blodspår fanns över hela bostaden.Offrets hustru hade strax innan flyttat till ålderdomshemmet. Den mördade hittades liggande livlös i sin säng badande i sitt eget blod.
Hur troligt var det att åtminstone två mördare gick omkring och mördade/rånade gamlingar i det området? Det lär väl ändå vara en och samma person? Attackerade gamlingar som bodde ensligt och ensamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in