Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Knappast utan att förklara hur den skulle kunna vara genuin och ändå ha de uppenbara fel som jag påpekat och som du
tror att du har besvarat med korrekta invändningar till när du egentligen bara skickat en massa länkar som du inte själv förstår säger något helt annat.
Sedan är det en helt annan sak att det kan finnas verkligt blod på svepningen och att infärgningen är högst ytlig, men glöm inte att det även har påvisats förekomma pigment.
Samma kan sägas om denna:
https://medium.com/@tzsmsbpqy/our-lady-of-guadalupe-e001f72f9ed7
Där finns det också många studier som gjorts som hävdar "okänt ursprung", "inga penseldrag", "inga kända pigment" med mera, så du skulle säkert tro samma om denna mantel utan att ifrågasätta ett dugg.
Däremot så finns det källor som har genomfört kemiska och mikroskopiska analyser av manteln (bland annat Mexikos nationella antropologiska institut, INAH). Där identifierade konstexperter och konservatorer helt vanliga pigment från 1500-talet (bland annat sot, ockra och cochinillrött) uppblandade med bindemedel.
Men, fascinerande är den.
Jag har undersökt tilma of guadaloupe också, men det finns ganska stora skillnader i bevisunderlaget mellan den och turinsvepningen. Tilman har i princip inga peer reviewade studier gjorda på den och den är mer baserad på vissa forskares muntliga påståenden än riktig peer reviewad vetenskap som kan undersökas av utomstående. Med det sagt så kan jag ändå säga att jag tror att tilman är genuin, men i det fallet så finns det en mycket högre grad av tro och en mindre grad av verifierbarhet.
Turinsvepningen är en helt annan sak, där finns det jag vet inte hur många peer reviewade studier, jag gissar tusentals, om inte tiotusentals. Det finns påståenden om att det är det mest vetenskapligt undersökta objektet i mänsklighetens historia. Jag har inte verifierat det påståendet men att det är den mest vetenskapligt undersökta historiska artifakten är jag ganska säker på.
Turinsvepningen och tilman ligger på helt olika vetenskapliga nivåer, jag tror lite att när många tänker på turinsvepningen så får dom en bild i huvudet av 'religiösa artifakter' och så tänker dom att vetenskapen inte är så bra, peer reviewad, trovärdig eller bara gjort av religiösa tokar och sådant vilket faktiskt delvis stämmer med tilman och så tror dom att turinsvepningen är samma situation.
I fallet med turinsvepningen så är det inte så mycket tro inblandat, det är riktig, hård, verifierbar, professionell, oberoende ingående extensiv vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Däremot så finns det källor som har genomfört kemiska och mikroskopiska analyser av manteln (bland annat Mexikos nationella antropologiska institut, INAH). Där identifierade konstexperter och konservatorer helt vanliga pigment från 1500-talet (bland annat sot, ockra och cochinillrött) uppblandade med bindemedel.
Detta har jag också undersökt och det är inte riktigt så som du skriver här. Tilmans material, hur den skapades, färgpigment och liknande är öppna frågor, inte avgjort. Det finns lika lite vetenskap emot den som för den i princip. Den är inte verifierad men inte debunkad heller, den enkla slutsatsen är ett enkelt "mer vetenskap behövs".
Tilman är alltså någonting som man kan tro på, men inget som jag skulle använda som bevis, åtminstone inte starkt bevis.