Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
I det ena fallet instämde du att grisar kan flyga utan att diskutera textens tekniska detaljer, den andra texten har du inte bemött.
Intressant att du kan misstolka vad jag faktiskt skrev så totalt.
Har du problem att förstå skriven text, eller har du en förkärlek för att ljuga?
Såhär skrev jag om den första:
Det resonemang som presenterades om faktiskt flygande grisar uppvisar precis samma mönster av metodologiska fel som är så typiskt för sindonologiforskningen.
Så det är inte alls svårt att bemöta texten och visa hur fel den är trots att den använder helt korrekta formler.
Man börjar med att vilja visa att ett orimligt påstående faktiskt kan vara sant ("grisar kan flyga"/"bilden är ett genuint mirakel") genom att tillämpa en teoretisk fysikalisk möjlighet som endast existerar under extremt specifika förhållanden, och hallelujah, det fungerar.
Men vad man inte tänker på är de konsekvenser som dessa extrema förhållandena skulle behöva leda till i övrigt.
Okej, tillbaka till grisen. Korrekt fysik och fysikaliska principer har valts, vilka är helt korrekta i sig själva. Det ger texten en aura av akademisk och vetenskaplig auktoritet, trots att slutsatsen i sig är helt ovetenskaplig och helt absurd.
Man behöver alltså skapa en helt teoretisk modell där allt stämmer för att kunna få en gris att "lyfta" och "segla i luften". Detta är precis vad sindonologer gör när de hävdar att eftersom vi inte exakt kan återskapa bilden med medeltida tekniker under laboratorium, då måste det ha krävts okända, extrema fysikaliska fenomen (t.ex. strålning vid en uppståndelse). På samma sätt hävdar texten att grisens oförmåga att flyga inte beror på grisen, utan på att "atmosfären så sällan tillhandahåller exakt den kraftbalans som krävs".
Jo, och då bryr man sig inte om att man dessutom omdefinierat vad som menas med att "flyga". Normala människor menar med "flyga" att den som flyger kan själv välja startpunkt, kontrollera färdriktning och slutligen göra en kontrollerad landning. Inget av detta tas i beaktande när man hävdar att grisen "flyger".
Jo, att en gris genom kraftiga uppvindar, som vid en tornado, kan bli luftburen, och under vissa extrema vindförhållanden faktiskt kan fortsätta att hållas uppe av vinden betyder inte att grisen flyger eftersom grisen inte kan styra eller välja att landa försiktigt.
Och man säger slutligen inget om att en gris som skulle råka lyftas upp och "glidflyga" under de omständigheterna absolut inte skulle överleva landningen med tanke på att "glidflygning" i de vindhastigheterna skulle göra att den stackars grisen färdas med en enorm rörelseenergi.
Så, ja, det scenariot liknar verkligen sindonologiforskningen. Det låter bra om man bara tittar på formlerna, men sammantaget så håller inte den slutsats som dras.
Där är det tydligt att jag inte alls håller med om att "grisar kan flyga", så det ljuger du om, eller så förstod du inte vad jag skrev.
På den andra texten svarade jag:
"
Det är en uppenbart orimlig text som använder tekniska termer lite här och var men som helt saknar förankring i verkligheten, precis som sindonologer gör med sin strålningshypotes."
Det är all argumentation som krävs för den helt uppenbara påhittade texten, men du är välkommen att argumentera emot det jag skrev och faktiskt försöka visa att texten visst har en förankring i verkligheten.
Det är så argumentation fungerar. Den ena skriver något och den andra ger invändingar, sedan besvarar den förste dessa invändningar med motargument och diskussionen fortsätter möjligen med ytterligare invändningar till motargumenten, osv.
Jag försöker att ge resonemang till mina invändningar så att de ska kunna bemötas, men du försöker aldrig ens bemöta, du skickar bara en vägg av länkar, som i sin tur leder till ytterligare invändningar eftersom det du länkar till inte i sig besvarar den första invändningen eller till och med leder till ytterligare invändningar, invändningar som du bara viftar bort som flugor, men har mage att klaga på hur jag skriver och hävda att jag bara hittar på, som du gjorde med grisen.
Riktigt fult sätt att "argumentera" på.