Citat:
Ursprungligen postat av
MrTomte
Ja, någon måste vika sig men jag tror inte att Nooshi och V kan vika sig. Nooshi och V är de som dragit den hårdaste röda linjen och cementerat den hårdast. Det är en sak att en partiledare svamlar i TV men det är en helt annan sak om ett partis kongress slår fast samma sak vilket V:s kongress gjorde. Kongressen är det högsta partiorganet och partiet har slagit fast att de ska rösta rött till alla regeringsförslag där V inte ingår. Det är extremt tydligt och det går inte att komma runt det. Det politiska priset skulle dessutom bli för högt för både V som part i och Nooshi själv. Många s.k. röda linjer kan suddas ut men inte denna.
Som jag redan skrivit tror jag inte att det finns något mittenalternativ. Det existerar endast i ETR:s våta drömmar där rosa elefanter spa:ar och dricker paraplydrinkar. Som jag skrev stod både Mohamson och Busch i SVT:s valstudio och var extremt tydliga med att de inte kommer ingå i något mittenalternativ. MP vill heller inte ha något med KD att göra och KD vill inte ha något med MP att göra. Jag ser detta som ett icke-alternativ som är lika seriöst som att tro på en S+M+V+SD-regering.
Jag tror inte att V och C kommer att lösa ut några frågor. Det är Maggans uppgift och jag ser framför mig att det kommer bli många samtal mellan Maggan och Nooshi samt mellan Maggan och ETR. Däremot tror jag inte att det kommer bli så många samtal mellan Nooshi och ETR. Om ens några. Det jag skulle kunna tänka mig är att Maggan är så pragmatisk att hon ber om ett 3-partsmöte där hon själv, ETR och Nooshi träffas för att diskutera det parlamentariska läget. Om ett sådant möte skulle bli av så kommer vi vanliga gräsrötter aldrig att få reda på det utan det kommer ske i största hemlighet.
Jag tror att Maggan rätt snabbt kommer att inse att Nooshi menar allvar. Hon har ju tidigare satt upp röda linjer som sossarna ignorerat i tron att Nooshi bluffar men där Nooshi visat att hon inte bluffar. Hon fällde ju en sosseregering ifall du minns. ETR och C har sina röda linjer men de är inte lika hårda. Till skillnad från Nooshi så har dessutom C en historia av att bryta sina röda linjer så det skulle inte heller vara första gången. Min tolkning av ETRs tal på valvakan är att hon mjukade upp sina röda linjer för att göra det enklare att sen bryta mot någon av dem.
Som jag skrivit. Jag tror att C viker sig och att Maggan bildar regering med V och MP. ETR och C kommer få betala dyrt och det är frågan om C får tillräckligt med betalt. Jag tror att ETR kommer vifta med ett papper och hävda att man lyckats förhandla fram mycket C-politik men när vi granskar det närmare kommer vi upptäcka att det mesta är hänvisat till olika utredningar med oklara startdatum. Mao kommer Maggan lura upp ETR på läktaren genom att gå med på en massa saker med förbehållet att det behöver utredas först och så begraver man de obekväma frågorna och ger C något litet halvsymboliskt köttben.
Sedan kan man ju hoppas att Centern faktiskt kan göra en ordentlig valanalys och se att man varit bidragande till alla dessa kaosartade regeringsbildningar som vi sett efter de senaste valen. Genom att envetet hålla fast vid sin dröm om ett mittenalternativ som inte finns samt sätta ut röda linjer både till höger och vänster gör man det hela tiden besvärligt för Sverige och sig själva.
EDIT: Det ska ju självklart vara ETR och inte ETL.
Ja Vs linje och Kongress beslut på att sitta i regering väger oerhört tungt.
Jag tror inte C kommer kunna acceptera V i en regering ?
Tror chansen är större att C går tillbaka till alliansen och tar passivt stöd av SD än att låta V får ministerposter. Dom kommer ju få igenom otroligt mycket sakpolitik.
Med V i regering kommer dom då igenom i princip noll av deras ekonomiska politik.
Arma land asså. Förjävligt.