2026-09-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Frågan är ju hur långt borta C kräver att ha SD från makten för att kunna stötta Ulf.

Är det värre med SD som passivt stödparti/halvt oppositionsparti till en Allians-regering än V i regering?

Sd måste ju få igenom någonting, C kommer antagligen att motsätta sig det och så faller det.

Hade det handlat om sakpolitik så hade det gått att kompromissa men för C är det ju en besatthet som blivit personlig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag tror C föredrar V före SD.
Ja, men frågan är med hur mycket. Som sagt om M kan komma med ett paket där man har pressat bort SD så mycket det bara går från makten, så kan det vara svårt för C att säga nej till det och ja till V i REGERING.
Citera
Medlem
Citat:
Frågan är ju hur långt borta C kräver att ha SD från makten för att kunna stötta Ulf.

Är det värre med SD som passivt stödparti/halvt oppositionsparti till en Allians-regering än V i regering?
SD kommer inte ta den rollen och det räcker ändå inte. Det krävs SDs aktiva stöd.
Citera
2026-09-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antagligen oavsett eftersom ingen sida kommer godkänna den andra sidans förslag.

Vem bestämmer omval? Se eller talman?
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, någon måste vika sig men jag tror inte att Nooshi och V kan vika sig. Nooshi och V är de som dragit den hårdaste röda linjen och cementerat den hårdast. Det är en sak att en partiledare svamlar i TV men det är en helt annan sak om ett partis kongress slår fast samma sak vilket V:s kongress gjorde. Kongressen är det högsta partiorganet och partiet har slagit fast att de ska rösta rött till alla regeringsförslag där V inte ingår. Det är extremt tydligt och det går inte att komma runt det. Det politiska priset skulle dessutom bli för högt för både V som part i och Nooshi själv. Många s.k. röda linjer kan suddas ut men inte denna.

Som jag redan skrivit tror jag inte att det finns något mittenalternativ. Det existerar endast i ETR:s våta drömmar där rosa elefanter spa:ar och dricker paraplydrinkar. Som jag skrev stod både Mohamson och Busch i SVT:s valstudio och var extremt tydliga med att de inte kommer ingå i något mittenalternativ. MP vill heller inte ha något med KD att göra och KD vill inte ha något med MP att göra. Jag ser detta som ett icke-alternativ som är lika seriöst som att tro på en S+M+V+SD-regering.

Jag tror inte att V och C kommer att lösa ut några frågor. Det är Maggans uppgift och jag ser framför mig att det kommer bli många samtal mellan Maggan och Nooshi samt mellan Maggan och ETR. Däremot tror jag inte att det kommer bli så många samtal mellan Nooshi och ETR. Om ens några. Det jag skulle kunna tänka mig är att Maggan är så pragmatisk att hon ber om ett 3-partsmöte där hon själv, ETR och Nooshi träffas för att diskutera det parlamentariska läget. Om ett sådant möte skulle bli av så kommer vi vanliga gräsrötter aldrig att få reda på det utan det kommer ske i största hemlighet.

Jag tror att Maggan rätt snabbt kommer att inse att Nooshi menar allvar. Hon har ju tidigare satt upp röda linjer som sossarna ignorerat i tron att Nooshi bluffar men där Nooshi visat att hon inte bluffar. Hon fällde ju en sosseregering ifall du minns. ETR och C har sina röda linjer men de är inte lika hårda. Till skillnad från Nooshi så har dessutom C en historia av att bryta sina röda linjer så det skulle inte heller vara första gången. Min tolkning av ETRs tal på valvakan är att hon mjukade upp sina röda linjer för att göra det enklare att sen bryta mot någon av dem.

Som jag skrivit. Jag tror att C viker sig och att Maggan bildar regering med V och MP. ETR och C kommer få betala dyrt och det är frågan om C får tillräckligt med betalt. Jag tror att ETR kommer vifta med ett papper och hävda att man lyckats förhandla fram mycket C-politik men när vi granskar det närmare kommer vi upptäcka att det mesta är hänvisat till olika utredningar med oklara startdatum. Mao kommer Maggan lura upp ETR på läktaren genom att gå med på en massa saker med förbehållet att det behöver utredas först och så begraver man de obekväma frågorna och ger C något litet halvsymboliskt köttben.

Sedan kan man ju hoppas att Centern faktiskt kan göra en ordentlig valanalys och se att man varit bidragande till alla dessa kaosartade regeringsbildningar som vi sett efter de senaste valen. Genom att envetet hålla fast vid sin dröm om ett mittenalternativ som inte finns samt sätta ut röda linjer både till höger och vänster gör man det hela tiden besvärligt för Sverige och sig själva.

EDIT: Det ska ju självklart vara ETR och inte ETL.
Ja Vs linje och Kongress beslut på att sitta i regering väger oerhört tungt.

Jag tror inte C kommer kunna acceptera V i en regering ?

Tror chansen är större att C går tillbaka till alliansen och tar passivt stöd av SD än att låta V får ministerposter. Dom kommer ju få igenom otroligt mycket sakpolitik.
Med V i regering kommer dom då igenom i princip noll av deras ekonomiska politik.
Arma land asså. Förjävligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Sd måste ju få igenom någonting, C kommer antagligen att motsätta sig det och så faller det.

Hade det handlat om sakpolitik så hade det gått att kompromissa men för C är det ju en besatthet som blivit personlig.
SD kanske kräver att man inte tar tillbaka något på migrationspolitiken som är utförd under förra mandatperioden, men kräver inget mer under kommande mandatperiod, typ.
Citera
2026-09-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Nix, de backade på det. De sitter inte i en regering som domineras av ytterkantspartier var det helt nya beskedet. Haggans regering kommer inte domineras av V, så problem solved för C.
Och V vägrar släppa igenom S om dom inte får sitta med i regering.

Det är som att ni missat hela valrörelsen(!)
Citera
2026-09-14, 12:55
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
SD kanske kräver att man inte tar tillbaka något på migrationspolitiken som är utförd under förra mandatperioden, men kräver inget mer under kommande mandatperiod, typ.

Det finns ingen chans att de kan få garantier för ett sådant krav.
Citera
2026-09-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ja, men frågan är med hur mycket. Som sagt om M kan komma med ett paket där man har pressat bort SD så mycket det bara går från makten, så kan det vara svårt för C att säga nej till det och ja till V i REGERING.

Vill S ha V i regering? Det borde väl vara den första frågan.
Citera
2026-09-14, 12:56
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Vill S ha V i regering? Det borde väl vara den första frågan.

S vill ha egen majoritet så klart som de hade på 80 talet men nu har de inte råd att motverka sitt gamla stödparti. Vill S ha med V i regeringen, nej men de måste.
Citera
2026-09-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag reagerade också rätt mycket på hennes sätt att uttrycka sig. Vi har aldrig hört ordet "domineras" förut. På sätt och vis är det ett elegant sätt att särskilja V från SD för det går att hävda att SD dominerar Tidö trots att de inte sitter med i regeringen men V kan ju aldrig dominera en vänsterregering. Det är semantik men jag är inne på din linje att hon mjukat upp retoriken så att hon senare ska kunna överge någon av sina röda linjer. Och som sagt... jag tror att man till slut kommer att överge den röda linjen vänsterut och tolerera V i en regering. Det ska bli mycket intressant att höra vad hon säger de närmaste dagarna för hon kommer säkerligen få direkta frågor.
Hennes egna har dock inte hängt med i svängarna:
Citat:
Centerpartiets ungdomsförbunds ordförande Emelie Rossheim avfärdar en regering där Vänsterpartiet ingår.
– Centerpartiet har inte jättemånga röda linjer. Vi har två och det kommer ju till ytterkanterna. Utöver det är vi extremt pragmatiska, säger hon utanför Centerpartiets partihögkvarter.
Så du avfärdar Vänsterpartiet i en regering?
– Absolut. De är inte regeringsdugliga. Vi ser bara detta året med skandalerna som kommit fram. Väldigt få vill ha dem i en regering, och fler av sosseväljarna vill hellre se Centerpartiet. Så i slutet av dagen hoppas jag att de faktist väljer att tolerera en regering istället för att återigen ge nycklarna till Tidögänget med Sverigedemokraterna, säger Emelie Rossheim.
Och det är inget som kan förändras nu de kommande veckorna?
– Absolut inte. Vi har sagt det över tid och vi håller fast vid det. Det här handlar ju också om det långsiktiga ansvaret för Sverige, och ytterkanterna bidrar inte till balans.
/Från Aftonbladet.

Stackars Emelie kommer behöva äta upp sina karska ord. Kanske med en vänstersko som tilltugg.
Citera
2026-09-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Och V vägrar släppa igenom S om dom inte får sitta med i regering.

Det är som att ni missat hela valrörelsen(!)
Du har missat vad som hände efter valrörelsen. Det är där vi är nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in