Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Lite osäker på hur reglerna är när det gäller att släppas fram. Vill minnas att det avslöjades nya regler 2018 eller snarare mindre kända regler som vi inte var riktigt medvetna om. Tex att man inte behöver +50% utan det räcker att det andra alternativet inte kan bilda regering med högre %. Tex om S släpper V och KD går över så är S, MP, C och KD större än M, SD och L och de släpps de igenom. V kommer aldrig stöda SD eller M. Säger inte att det är så men har för mig att det var något i den linjen. Stämmer det jag skrev ovan får S, MP, C och KD ca 47% och M, SD, L ca 43%.
Negativ parlamentarism gäller för statsministeromröstningen så det krävs att 175 inte röstar rött till förslaget. D.v.s. ska Maggan kunna bilda regering med S+MP+C+KD skulle något av de andra partierna behöva rösta gult (lägga ned rösterna) till henne som statsminister.
Jag ser inte hur det skulle gå till för L lär inte vara villiga till det efter januaravtal-debaclet även om de erbjuds någon form av deal. L kom också in i Riksdagen nu tack vare M/SD-stödröster och inte ens L kan vara så korkade att de direkt skulle svika de väljarna genom att släppa fram Maggan. Än mindre chans är det att någon av de övriga tre partierna (M, SD, V) skulle rösta något annat än rött.