2026-09-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arum
Det jag främst ville påpeka är egentligen hur SD själva ser sig. Inte om det är ett regelrätt oppositionsparti. På sikt kanske man skulle kunna utmana S om största partiet i landet men det då krävs nog en nystakad väg. Och tills dess är nog blå regering att föredra före V-inblandad sådan.
Det kan funka att SD säger "vi tycker inte om den här regeringen, här går gränsen för vart vi kommer att fälla dem, men innan de går över den så kommer vi bita i det sura äpplet och lägga ned våra röster för att slippa V och MP" och hoppas att deras väljare köper det.

Då är ju problemet att C måste gå med på att sitta i en regering där SD har punggrepp på dem.
Citera
2026-09-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Varför inte S+Mp+C+V ?

De har majoritet som det ser ut just nu. De kommer motivera det hela med att hålla ute SD har större prioritet över allt. De enda som kommer få spel är sionister för att V kommer med.
För att C vägrar sitta i regering med V. Det har dom gjort väldigt tydligt. Senast igår på valvakan. Hur har du kunnat missa detta?
Citera
2026-09-14, 12:30
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Det hela vadå? Ska C motivera miljardärskatt? Ska V motivera sänkta skatter? Ska S motivera höjda bensinpriser? Ska MP motivera kärnkraft?

Det är lätt att säga att de har majoritet och går ihop för att hålla SD borta, men de ska ju föra en gemensam politik i 4 år utan att rasa i opinionen, det är ju det som är problemet.

Det är makten som är det viktiga. De kommer argumentera sig ur svekdebatten. Väljarna glömmer extremt fort, det har du väl märkt?
Citera
2026-09-14, 12:31
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nån måste vika sig. Jag är övertygad om att V och C kommer lösa det på något sätt.
L kommer inte köra för ett mitten sammarbete. Kanske KD.
Men tror ej det.

Vad tror du?

Ja, någon måste vika sig men jag tror inte att Nooshi och V kan vika sig. Nooshi och V är de som dragit den hårdaste röda linjen och cementerat den hårdast. Det är en sak att en partiledare svamlar i TV men det är en helt annan sak om ett partis kongress slår fast samma sak vilket V:s kongress gjorde. Kongressen är det högsta partiorganet och partiet har slagit fast att de ska rösta rött till alla regeringsförslag där V inte ingår. Det är extremt tydligt och det går inte att komma runt det. Det politiska priset skulle dessutom bli för högt för både V som part i och Nooshi själv. Många s.k. röda linjer kan suddas ut men inte denna.

Som jag redan skrivit tror jag inte att det finns något mittenalternativ. Det existerar endast i ETR:s våta drömmar där rosa elefanter spa:ar och dricker paraplydrinkar. Som jag skrev stod både Mohamson och Busch i SVT:s valstudio och var extremt tydliga med att de inte kommer ingå i något mittenalternativ. MP vill heller inte ha något med KD att göra och KD vill inte ha något med MP att göra. Jag ser detta som ett icke-alternativ som är lika seriöst som att tro på en S+M+V+SD-regering.

Jag tror inte att V och C kommer att lösa ut några frågor. Det är Maggans uppgift och jag ser framför mig att det kommer bli många samtal mellan Maggan och Nooshi samt mellan Maggan och ETR. Däremot tror jag inte att det kommer bli så många samtal mellan Nooshi och ETR. Om ens några. Det jag skulle kunna tänka mig är att Maggan är så pragmatisk att hon ber om ett 3-partsmöte där hon själv, ETR och Nooshi träffas för att diskutera det parlamentariska läget. Om ett sådant möte skulle bli av så kommer vi vanliga gräsrötter aldrig att få reda på det utan det kommer ske i största hemlighet.

Jag tror att Maggan rätt snabbt kommer att inse att Nooshi menar allvar. Hon har ju tidigare satt upp röda linjer som sossarna ignorerat i tron att Nooshi bluffar men där Nooshi visat att hon inte bluffar. Hon fällde ju en sosseregering ifall du minns. ETR och C har sina röda linjer men de är inte lika hårda. Till skillnad från Nooshi så har dessutom C en historia av att bryta sina röda linjer så det skulle inte heller vara första gången. Min tolkning av ETRs tal på valvakan är att hon mjukade upp sina röda linjer för att göra det enklare att sen bryta mot någon av dem.

Som jag skrivit. Jag tror att C viker sig och att Maggan bildar regering med V och MP. ETR och C kommer få betala dyrt och det är frågan om C får tillräckligt med betalt. Jag tror att ETR kommer vifta med ett papper och hävda att man lyckats förhandla fram mycket C-politik men när vi granskar det närmare kommer vi upptäcka att det mesta är hänvisat till olika utredningar med oklara startdatum. Mao kommer Maggan lura upp ETR på läktaren genom att gå med på en massa saker med förbehållet att det behöver utredas först och så begraver man de obekväma frågorna och ger C något litet halvsymboliskt köttben.

Sedan kan man ju hoppas att Centern faktiskt kan göra en ordentlig valanalys och se att man varit bidragande till alla dessa kaosartade regeringsbildningar som vi sett efter de senaste valen. Genom att envetet hålla fast vid sin dröm om ett mittenalternativ som inte finns samt sätta ut röda linjer både till höger och vänster gör man det hela tiden besvärligt för Sverige och sig själva.

EDIT: Det ska ju självklart vara ETR och inte ETL.
Senast redigerad av MrTomte 2026-09-14 kl. 12:38.
Citera
2026-09-14, 12:31
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Varför skulle SD släppa fram en sån regering och sedan bete sig som ett oppositionsparti? En sån regering får ju inte igenom någon budget. Eller menar du att SD skulle lägga ner rösterna och låta regeringens budget gånugenom? Då är man inte i opposition.

SD kan tolerera en sådan budget eftersom alternativet torde vara värre.

SD bör ödmjukt förstå att de inte är så stora längre.
Citera
2026-09-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
För att C vägrar sitta i regering med V. Det har dom gjort väldigt tydligt. Senast igår på valvakan. Hur har du kunnat missa detta?
Nix, de backade på det. De sitter inte i en regering som domineras av ytterkantspartier var det helt nya beskedet. Haggans regering kommer inte domineras av V, så problem solved för C.
Citera
2026-09-14, 12:33
Medlem
BarryHatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Det hela vadå? Ska C motivera miljardärskatt? Ska V motivera sänkta skatter? Ska S motivera höjda bensinpriser? Ska MP motivera kärnkraft?

Det är lätt att säga att de har majoritet och går ihop för att hålla SD borta, men de ska ju föra en gemensam politik i 4 år utan att rasa i opinionen, det är ju det som är problemet.
Fast riskerar någon av dem, bortsett från C, att egentligen tappa i opinionen av den konstellationen?

•MPs väljare prioriterar klimatpolitik. Det kommer de att få igenom i den konstellationen. Skulle de ändå inte få det så sitter de andra tänkbara alternativen för de väljarna ändå i samma konstellation, så tappet blir inom blocket.

•Vs väljare förstår inte och bryr sig ändå inte. Det är bara att vifta en Palestinaflagga framför dem och hävda orättvisor och bidrag så röstar de V igen.

•S kommer att tappa hur det än är. De har varit på stadig nedgång sen millenieskiftet och kommer tappa mer ju fler av deras kärnväljare som dör undan.
Citera
2026-09-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
SD kan tolerera en sådan budget eftersom alternativet torde vara värre.

SD bör ödmjukt förstå att de inte är så stora längre.
SD är lika stora som C, L och KD tillsammans så nej, SD kommer inte acceptera att stå vid sidan av för att ”alternativet är värre”. De mindre partierna får nog vara beredda på ett sånt offer om någon ska offra sig.
Citera
2026-09-14, 12:35
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Varför inte S+Mp+C+V ?

”Thand Ringqvist: Hellre extraval än V i regering”.
https://www.sverigesradio.se/artikel/c-gar-hellre-till-extraval-an-att-sitta-i-regering-med-v

Elisabeth Thand Ringqvist (ETL) är som du kan se extremt tydlig med att hon inte kan tänka sig att stödja eller tolerera en regering där V ingår. Detta utan att C ens själva är med i regeringen. Sannolikheten att man vill sitta med i samma regering som V är ju inte större om man säger som så.
Citera
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera

Jag skulle ta det med en nypa salt och politiker gör sällan som de säger. Det är frågan om att ha en vänsterregering eller inte och då får man tumma på reglerna.
Citera
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, någon måste vika sig men jag tror inte att Nooshi och V kan vika sig. Nooshi och V är de som dragit den hårdaste röda linjen och cementerat den hårdast. Det är en sak att en partiledare svamlar i TV men det är en helt annan sak om ett partis kongress slår fast samma sak vilket V:s kongress gjorde. Kongressen är det högsta partiorganet och partiet har slagit fast att de ska rösta rött till alla regeringsförslag där V inte ingår. Det är extremt tydligt och det går inte att komma runt det. Det politiska priset skulle dessutom bli för högt för både V som part i och Nooshi själv. Många s.k. röda linjer kan suddas ut men inte denna.

Som jag redan skrivit tror jag inte att det finns något mittenalternativ. Det existerar endast i ETL:s våta drömmar där rosa elefanter spa:ar och dricker paraplydrinkar. Som jag skrev stod både Mohamson och Busch i SVT:s valstudio och var extremt tydliga med att de inte kommer ingå i något mittenalternativ. MP vill heller inte ha något med KD att göra och KD vill inte ha något med MP att göra. Jag ser detta som ett icke-alternativ som är lika seriöst som att tro på en S+M+V+SD-regering.

Jag tror inte att V och C kommer att lösa ut några frågor. Det är Maggans uppgift och jag ser framför mig att det kommer bli många samtal mellan Maggan och Nooshi samt mellan Maggan och ETL. Däremot tror jag inte att det kommer bli så många samtal mellan Nooshi och ETL. Om ens några. Det jag skulle kunna tänka mig är att Maggan är så pragmatisk att hon ber om ett 3-partsmöte där hon själv, ETL och Nooshi träffas för att diskutera det parlamentariska läget. Om ett sådant möte skulle bli av så kommer vi vanliga gräsrötter aldrig att få reda på det utan det kommer ske i största hemlighet.

Jag tror att Maggan rätt snabbt kommer att inse att Nooshi menar allvar. Hon har ju tidigare satt upp röda linjer som sossarna ignorerat i tron att Nooshi bluffar men där Nooshi visat att hon inte bluffar. Hon fällde ju en sosseregering ifall du minns. ETL och C har sina röda linjer men de är inte lika hårda. Till skillnad från Nooshi så har dessutom C en historia av att bryta sina röda linjer så det skulle inte heller vara första gången. Min tolkning av ETLs tal på valvakan är att hon mjukade upp sina röda linjer för att göra det enklare att sen bryta mot någon av dem.

Som jag skrivit. Jag tror att C viker sig och att Maggan bildar regering med V och MP. ETL och C kommer få betala dyrt och det är frågan om C får tillräckligt med betalt. Jag tror att ETL kommer vifta med ett papper och hävda att man lyckats förhandla fram mycket C-politik men när vi granskar det närmare kommer vi upptäcka att det mesta är hänvisat till olika utredningar med oklara startdatum. Mao kommer Maggan lura upp ETL på läktaren genom att gå med på en massa saker med förbehållet att det behöver utredas först och så begraver man de obekväma frågorna och ger C något litet halvsymboliskt köttben.

Sedan kan man ju hoppas att Centern faktiskt kan göra en ordentlig valanalys och se att man varit bidragande till alla dessa kaosartade regeringsbildningar som vi sett efter de senaste valen. Genom att envetet hålla fast vid sin dröm om ett mittenalternativ som inte finns samt sätta ut röda linjer både till höger och vänster gör man det hela tiden besvärligt för Sverige och sig själva.
ETL? Elisabeth Thand Ringqvist heter hon så ETR du menar i så fall.
Citera
2026-09-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är makten som är det viktiga. De kommer argumentera sig ur svekdebatten. Väljarna glömmer extremt fort, det har du väl märkt?
De fyra partierna kommer ju utan tvekan att tillsammans tappa minst 2 mandat till Tidö till nästa val, och då blir det SD-ministrar 2030. Du tror de tycker det är värt att sitta i "makten" 4 år för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in