2026-09-14, 09:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Bra inlägg.
Centerpartiet är nog där man vill vara. Möjligheterna till inflytande på politiken är stort.
Man kan nog till och med kräva en ren S regering utan MP.

Helt klart är att Sverige kommer klara sig från de ekonomiskt mest skadliga förslagen eftersom C aldrig kommer gå med på det.

Det har du rätt i. Vad tror du om migrationen då?
Citera
2026-09-14, 09:46
Medlem
Vad tror vi om det här då: Ren M-regering med alla andra borgerliga partier + SD som stöd. 9 av 10 frågor är relativt lätta att lösa ut för den här konstellationen. C lovas några mindre framgångar på migrationsområdet (exempelvis: marginellt något sänkt golv för månadsinkomst för arbetskraftsinvandrare + stopp för ”kompetensutvisningar” + får hävda att de ”förhandlat fram” att ”ungdomsutvisningarna” upphör). Bränslepriserna rörs inte: C kan leva med det, SD kan ta åt sig äran. SD kan hävda att de fortsatt är den främsta garanten för en mycket stram invandringspolitik och kan ges stort inflytande i kriminalpolitiken, välfärden etc. Kärnkraft som klimatåtgärd tycker båda partierna är bra.
Citera
2026-09-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Tror det slutar med att S själva bildar regering efter mycket tjafs med övriga partier.
Sedan en svag minoritetsregering fram till 2030.
Varför ska den bli svag?
S är inget vänsterparti längre. Göran gjorde det partiet till ett mittenparti och politik handlar om förhandling.
Bara som ett exempel på en riktigt stor grej så var det S som skickade in ansökan till NATO efter förhandling med M. Där säkrade man processen även vid ett eventuellt regeringsbyte.
Alla pratar om Sossarnas långa regeringsperiod som tog slut 1976. De flesta av dessa mandatperioder hade de i minoritet.
Till skillnad mot dig tror jag att en minoritetsregering med bara S skulle bli riktigt stark.
Citera
2026-09-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jo, men V och C verkar hålla benhårt på att inte sitta i regering med varandra. MA däremot gjorde processen kort med MP när Löfvén hoppade av.
När jag röstade gjorde jag det för att tvinga fram just en enpartiregering. Jag är Sosse och röstade för en mer vänsterpolitik av Sossarna. Det gjorde jag genom att rösta på V.
I sakfrågor är jag för deras tandvårdsreform och borttagandet av vinster i välfärden vilket är två frågor V inte kommer släppa i en förhandling.

Vi har många gånger testat fyrpartiregeringar och de funkar om partierna ligger tillräckligt nära varandra. L och KD fick många stödröster. Vad väljarna egentligen vill ha såg vi vid årsskiftet.
Tidö är ett exempel på hur det blir med partier som inte drar jämnt.
Med fyra partier åt vänster får vi samma röra igen.
Detta vet alla partiledare/strateger.
Står sig det nuvarande resultatet borde de övriga tre rösta fram Magdalena för att hålla upp en fasad av enighet. Sedan kan S förhandla brett även med KD/L i sakfrågorna.

Jag pratade med Ygeman på Skenninge Marknad där jag nämnde det dumma med låst blockpolitik och han sa uttryckligen att S vill få bort det för Sveriges bästa.
Det var vad Maggan gjorde när hon slängde ut MP.
Vad såg vi vad väljarna vill vid årskiftet?
Citera
2026-09-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertines
Vad tror vi om det här då: Ren M-regering med alla andra borgerliga partier + SD som stöd. 9 av 10 frågor är relativt lätta att lösa ut för den här konstellationen. C lovas några mindre framgångar på migrationsområdet (exempelvis: marginellt något sänkt golv för månadsinkomst för arbetskraftsinvandrare + stopp för ”kompetensutvisningar” + får hävda att de ”förhandlat fram” att ”ungdomsutvisningarna” upphör). Bränslepriserna rörs inte: C kan leva med det, SD kan ta åt sig äran. SD kan hävda att de fortsatt är den främsta garanten för en mycket stram invandringspolitik och kan ges stort inflytande i kriminalpolitiken, välfärden etc. Kärnkraft som klimatåtgärd tycker båda partierna är bra.
Ett extremt tydligt resultat från valet är ju att det inte är en vänstermajoritet i ekonomiska frågor.

En M-regering med stöd av C, L, KD och SD är nog därför mer sannolikt än en S-regering med stöd av V, MP och C.

Gäller bara för Busch att acceptera ingen ministerpost. Kan nog bli svårt just för henne. Eller så får hon bli minister. Och stöd av övriga. Kanske kan funka. Jag tror Busch går hem bland partiledarna själva. Alla sidor kan ju tänka sig ett samarbete med henne. Hon har blivit pragmatiskt lagd föregående mandatperiod, blivit mer ödmjuk.
Citera
2026-09-14, 09:52
Medlem
Citat:

Jag kan de det i framtiden men C och SD går inte ihop i dagsläget. Om de lyckas få över C till högerblocken är valen säkrade för lång tid framöver. KD rör sig väldigt lite från val till val och C är väl ganska stabila också. SDs väljarbas får väl sägas ha etablerat sig och lär ligga runt där de är nu. Flippar Sverige ut så höjs det igen för SD gissar jag.
Citera
2026-09-14, 09:53
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp

Både S och M står bakom i princip alla förändringar senaste åren.
Det är möjligen de sk "ungdomsutvisningarna" som lättas lite på. Men det är ingen förutom MP och V som vill gå tillbaka till den destruktiva politiken för 10 år sen.

Citat:

Mycket möjligt och det jag hoppas på. Särskilt eftersom M ser ut att bli klart större än SD.
C kan hävda att man håller SD borta från regeringen.
SD ger passivt stöd så länge M inte går tillbaka till någon migrationspolitik liknande Reinfeldt.
Citera
2026-09-14, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Menar du migrationen eller reduceringen?
Tidö har inte haft någon migration/integration utan allt vi haft har varit Jomshof som berättat hur fel allt är.
S, till skillnad mot Borgarna har alltid jobbat bra med integration. Det var bara Löfven som misslyckades och det kan förklaras med att han fick Reinfeldts politik i knät samtidigt som han behövde Centerns stöd och en Lööf som hade plats för miljoner.
Våra problem härrör till Reinfeldts sista år och Löfvéns första. Det var då vi hade massinvandring.
Om vi ror fan i land och integrerar invandrarna igen så kanske våra problemmuslimer blir samma tillgång som muslimerna vi fick in från bla Iran för länge sedan.
Citera
2026-09-14, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vad såg vi vad väljarna vill vid årskiftet?
Har du glömt att både L och KD låg långt under 4%-spärren?
De räddades inte av egen politik utan av blockväljare. Jag betvivlar att KD/Ls kärnväljare var så mycket som 4% tillsammans.
Lever man på stödröster får man inte igenom sin politik.
Citera
2026-09-14, 09:58
Medlem
Citat:
Tidö har inte haft någon migration/integration utan allt vi haft har varit Jomshof som berättat hur fel allt är.
S, till skillnad mot Borgarna har alltid jobbat bra med integration. Det var bara Löfven som misslyckades och det kan förklaras med att han fick Reinfeldts politik i knät samtidigt som han behövde Centerns stöd och en Lööf som hade plats för miljoner.
Våra problem härrör till Reinfeldts sista år och Löfvéns första. Det var då vi hade massinvandring.
Om vi ror fan i land och integrerar invandrarna igen så kanske våra problemmuslimer blir samma tillgång som muslimerna vi fick in från bla Iran för länge sedan.
2011 stod Annie Lööf (C) i SVT och sa 30 miljoner invandrare till Sverige. Så nej, invandringsproblematiken var ett problem långt innan Reinfeldts sista år
Citera
2026-09-14, 09:59
Medlem
Citat:
Har du glömt att både L och KD låg långt under 4%-spärren?
De räddades inte av egen politik utan av blockväljare. Jag betvivlar att KD/Ls kärnväljare var så mycket som 4% tillsammans.
Lever man på stödröster får man inte igenom sin politik.
Vad väljarna vill ser vi på valdagen (vilket var igår). Inte i några opinionsmätningar. KD och L klarade båda spärren och har därför mandat i Riksdagen.
Citera
2026-09-14, 10:04
Medlem
Citat:
Sluta fittpissa så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in