2026-09-15, 09:54
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns två andra lösningar. Det bildas

1 Soc dem + C + Kd + L + MP bildar en regering (Det är vad C vill)

2 En annan variant är att C+Kd+L bildar en minoritetsregering ( Se Ullstens minoritets regering)

Ja, det finns många olika tekniska lösningar. T.ex. följande:
M+V bildar en minoritetsregering.
S+M+SD bildar en majoritetsregering.
V+MP+S+C+L+KD+M+SD bildar en regering som har 349 mandat!

Är någon av dessa olika tekniska lösningar rimliga? Naturligtvis inte. Det är inte dina varianter heller. De kanske känns rimliga. För dig och mig, men det är inte du och jag som bildar någon regering och ser man regeringsbildandet utifrån våra 8 riksdagspartiers synvinkel så är ingen av dina och mina här nämnda varianter rimliga och/eller troliga.
Citera
2026-09-15, 09:54
Medlem
Sunimods avatar
"V:s inbjudan till C: Kom på kaffe"

"– Vi har ju nästan samma vallöften som Socialdemokraterna så att det är ingen fara. Kom på en kaffekopp och så ser vi hur det går. Vad är det värsta som kan hända?"

I AB nu
Hahaha
Citera
2026-09-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Det lutar mot nyval

Nej det lutar inte mot extraval. Varför?

1 Sverige har ingen tradition av extraval

2 Det är dyrt. KD, L, MP och V har inte råd. Ett Caveat C är de som verkligen har råd. Men jag tror de kommer straffas i ett extraval och C är medvetna om det. L är vill inte ha ett extraval av andra skäl.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Jag har väldigt svårt att se hur Haggan ,förlåt Maggan, ska kunna reda ut det här. Jag har också väldigt svårt att se henne som statsmannamässig när hon ska ut i världen och representera Sverige.

Jag tror att det kommer att sluta med att hon gråter sig till sömns om kvällarna. Eller utlyser nyval och/eller lämnar över sossestyret till någon annan
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Jag hoppas du läser här Nooshi, eller någon av dina judehatare inom (V) som står dig nära. Rötterna går aldrig ur, (V) kommer som alltid att backa, lägga sig som en pundarhora och släppa fram (S)+ (Mp) och (C) utan att själva få ministerposter. (V) har inte ballarna i detta läge att fälla Magdalena, jävla fegisar!
Knappast! Det blir SD som får släppa fram en borgerlig regering.

C + Tidö kommer att rösta för en borgerlig budget vem som än släpps fram som statsminister.

Att stänga ute SD ger fler ministerposter till regeringspartierna än att stänga ute V.

C är i allt ett borgerligt parti som profilerar sig genom att inte samverka med SD för att dra till dig vänsterröster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
C och V lämnar sina önskemål till S.

V måste kalla kongress för att ändra tidigare beslut.
Hinner de göra detta innan årskiftet?
Citera
2026-09-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, det finns många olika tekniska lösningar. T.ex. följande:
M+V bildar en minoritetsregering.
S+M+SD bildar en majoritetsregering.
V+MP+S+C+L+KD+M+SD bildar en regering som har 349 mandat!

Är någon av dessa olika tekniska lösningar rimliga? Naturligtvis inte. Det är inte dina varianter heller. De kanske känns rimliga. För dig och mig, men det är inte du och jag som bildar någon regering och ser man regeringsbildandet utifrån våra 8 riksdagspartiers synvinkel så är ingen av dina och mina här nämnda varianter rimliga och/eller troliga.

Skillnad mellan dina hitta på och mina är att mina är rimliga. Alt 1 från mig är något C vill. Och de andra partierna inte vill ha ett extraval. Alt 2 vi har haft centrum ämbetsministärer tidigare. Ditt sista alternativ får vi vid WWIII
Citera
2026-09-15, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
V måste kalla kongress för att ändra tidigare beslut.
Hinner de göra detta innan årskiftet?
Ingen aning. Men det kanske blir ett nytt januariavtal. Det kan säkert dröja som det gjorde 2018.
Citera
2026-09-15, 09:58
Medlem
solstrålars avatar
Jag ser faktiskt inte hur C och V ens sitter tillsammans i samma rum, ett gäng antisemitiska planekonomer och ett gäng judeälskare med företagsamhet som sitt främsta mål för Sverige.

Det ENDA de har gemensamt är deras hat av SD.
Citera
2026-09-15, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Dilemmat är väl att V och kanske även S kommer att ägna de fyra kommande åren åt att rekrytera ännu mer islamister och allehanda grupper som bor i ytterområden och går till moskéer, vilket ytterligare kommer att försvåra ett regeringsskifte. Tidögänget måste vara på tårna och mycket tydligare med att de inte vill skrämma bort välfungerande människor som vill bidra. Den informationen behöver komma ut till Rinkeby och Rosengård mm, om det inte redan är försent.

Oh ja, där har du ödesfrågor, som har misshandlats i åratal: hur ska högern tala till "orten" och ointegrerade muslimska invandrare? Hur ska man förhindra att allihop hamnar i vänsterns kravlösa bidragsträsk? Hur förhindrar man muslimsk och kriminell radikalisering?

Om den kommande regeringsperioden blir det kaos jag tror, skulle högern kunna utnyttja kaoset, för att splittra vänsterns invandrade väljarbas och sno väljare från "orten".

On topic tror jag att S kommer att samla en regering snabbt. Det är bråttom att visa pondus och ledarskapsförmåga (skit samma om det är på låtsas) men det blir en skör regering.

Ulf och Jimmie kommer att ge sig på denna regering som hyenor på amfetamin. En given måltavla är Dagdostar, som svårligen kan förvalta sin valseger. Hon är en mkt begränsad politiker, som mår bäst runt 5%. Jag gillar inte Ulf och Jimmie men de käkar upp henne till frukost, det erkänner jag.
Citera
2026-09-15, 10:02
Medlem
Grevelesevis avatar
VPK gör inbjudan till C via media. Med en raljant klappa på huvudet ton. Tror inte detta är bästa sätt att få C på rätt humör.
https://efn.se/v-bjuder-in-c-till-samtal-nu-far-vi-bli-vuxna
Citera
2026-09-15, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Dom Rödgröna kommer inte få ihop nån regering tror jag pga budgeten. Men Tidö har ju redan sin budget klar.

Jo fast en övergångsregering förväntas rensa ut det mesta kontroversiella från budgeten och lägga fram en "opolitisk".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in