2026-09-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Nr.1,
Sist jag drog på en resa till USA var det flera ring som var billigare än hemma hos mig.
När jag rest till Öst-Asien är
Flera ting billigare än hemma

Nr.2 menar du på riktigt att det är en legitim grund till att inte skaffa kreditkort och åka på gratisresor till andra sidan världen för att på några ställen kostar det mer än andra att äta och bo? Har du noll motivering till att berika ditt liv med upplevelser?

Nejdå, men det var ju inte det du byggde din argumentation på utan att det var en nollnostnad jämfört med att stanna hemma.
Citera
2026-09-13, 19:34
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Använder Klarna för direktbetalningar.
Kollade nu på Klarna, och det verkar som att direktbetalningar inte berörs alls.
https://www.klarna.com/se/betalningsalternativ/betala-direkt/

Jag använder oxå Klarna för direktbetalningar, ca 5år nu. Vart står det att kortet fortfarande kommer vara Gratis?
Citera
2026-09-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du att detta skiljer sig från i princip vilket annat kort som helst med kontaktlös funktion?

Funkar de vid internetköp och man anger vilket kort man ska betala med?

Vi pratar nog om olika saker då du nämnde att jag sagt att man slipper pinkoder.

Jag har aldrig använt klarna-kortet, utan enbart Klarna som betaltjänst vid internetköp.
Senast redigerad av Baheera 2026-09-13 kl. 21:30.
Citera
2026-09-13, 21:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Jag använder oxå Klarna för direktbetalningar, ca 5år nu. Vart står det att kortet fortfarande kommer vara Gratis?

Om det inte är ändrat nu, så har länken redan.
Kostar inte något att använda Klarna vid direktbetalning.
Citera
2026-09-14, 10:04
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:

Tack
Citera
2026-09-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Jag betalar ingen extra kortavgift för att jag betalar med Amex. Det får man inte göra.

Jag har rest på 2 gratis resor i år. Rest med sas, bara betalat med poäng och mina kuponger och inte betalat något ”extra” Låter som att folk här tror det är en stor konspiration. Jesus, lägg ägg.

Finns hundratals guider på nätet om hur man maximerar amex-kort.

Jag betalar 5000kr mnd. That’s it. Inget extra än det, sluta nu.

Jag handlar för ca 700k /år.
Jag får 20 Eurobonus poäng / 100kronor.
Då får jag ca 140 000 bonuspoäng.
För varje 150 000kr spenderar för jag en 2för1 biljett jag kan använda till att betala businessresa till valfritt land. Biljetter som kan kosta 90 000kr styck. Jag kan ta med mig en person gratis på resan med min 2för1.

Varför låter folk så skeptiska? Det är ju bara att skaffa ett kort och se själva? Varför denna syniska bild?

Du handlar resor,hotell och annat för 700000 per år.

kortköpsavgiften du betalar i höjda priser är med medelavgift online och i världen runt 4% med amex så du betalar kortköpsavgift på cirka 4% av 700k= 28000kr i kortköpsavgift per år.

I verkligheten höjer reseföretag,hotell och andra priset med mer än 4% på de varorna eller/och butikerna de vet att lättlurade herrar som dig handlar på.

många businessclassresor höjs med 10% för att täcka de 4.

Så kortköpsavgiften du betalar är lätt över 35000 kr per år +årsavgiften på 5000kr per år som du har.

Du skulle aldrig köpt dessa extra businessclassbiljetter annars som du betalar 40000kr per år för så du lurar dig själv att du sparat pengar
Citera
2026-09-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
I verkligheten höjer reseföretag,hotell och andra priset med mer än 4% på de varorna eller/och butikerna de vet att lättlurade herrar som dig handlar på.
Och påläggen betalar även du som cashar på Ica.
Citera
2026-09-16, 12:43
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och påläggen betalar även du som cashar på Ica.
Blatteman/lakritsgubben kommer aldrig att förstå detta.

Kortavgifter (kontanthanteringsavgifter likaså) betalar vi alla indirekt, oavsett om vi betalar med kort eller kontanter. Det är svårt att komma åt problemet på individuell nivå eftersom det krävs att en majoritet väljer att agera mot sitt egna ekonomiska intresse i hopp om att längre fram skörda någon sorts diffus framgång, men bara ifall en majoritet väljer denna väg. En typ av fångarnas dilemma. Han försöker övertala oss främst genom förolämpningar vilket knappast gör saken bättre.

På EU-nivå har kortavgifterna pressats ner. Det är där sånt här bör skötas tycker jag; spelreglerna bör justeras. Men lakritsgubben/blatteman vill inte gå den vägen, troligen för att det snarare handlar om ego än om förändring. Blatteman/lakritsgubben går igång på att han väljer den rätta vägen och att vi är idioter som gör fel.
Citera
2026-09-16, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Du handlar resor,hotell och annat för 700000 per år.

kortköpsavgiften du betalar i höjda priser är med medelavgift online och i världen runt 4% med amex så du betalar kortköpsavgift på cirka 4% av 700k= 28000kr i kortköpsavgift per år.

många businessclassresor höjs med 10% för att täcka de 4.

Så kortköpsavgiften du betalar är lätt över 35000 kr per år +årsavgiften på 5000kr per år som du har.

Du skulle aldrig köpt dessa extra businessclassbiljetter annars som du betalar 40000kr per år för så du lurar dig själv att du sparat pengar
Jag tror inte att du förstår hur betalning med EuroBonuspoäng fungerar när man använder dem för att betala en flygresa.
Det kostar mig ingenting extra i kronor. Det är EuroBonuspoäng som jag får när jag handlar med mitt Amexkort.

Jag betalar för mat, nöjen, produkter och annat som jag oavsett skulle ha köpt. Skillnaden är bara vilket kort jag använder. Det är ingen extra kostnad på Elgiganten om jag betalar med mitt Nordeakort jämfört med mitt Amexkort.

När jag står i en vanlig matbutik och köper en kasse mat för 100 kronor kostar den mig 100 kronor oavsett vilket kort jag använder. Skillnaden är att jag får 20 EuroBonuspoäng om jag använder mitt Amexkort. Inget annat.

Mina Businessbiljetter är GRATIS. Jag betalar dem med EuroBonuspoäng. Det är POÄNG, inte kronor.
Jag betalar alltså ingen extra avgift på 4 procent på de saker jag köper.

Om jag bokar ett hotell och ser att de inte tar Amex kan jag helt enkelt betala med ett annat kort. På samma sätt kontrollerar jag självklart om hotellet tar ut någon extra avgift för att betala med Amex.

Jag har en sexsiffrig lön, en masterexamen i statistik och arbetar inom finans, så jag tror inte direkt att jag är helt bakom flötet när det gäller pengar och privatekonomi.
Citera
2026-09-16, 15:06
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:

Fick meddelande idag att det gäller alla deras kort. 49kr från 15nov.

Jaja, 6år gratis är inte fy skam. Nu blir det att säga upp kortet och fixa något annat kreditkort
Citera
2026-09-16, 20:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jaja, 6år gratis är inte fy skam. Nu blir det att säga upp kortet och fixa något annat kreditkort

OK.
Har alltså har inte Klarna alls, men när jag betalar online så klickar jag på "Klarna" som dras mer eller mindre från min bank. Undrar vad butikerna ställer sig till det..

-Får väl använda mitt VISA/MC som förr, det är inga problem alls.
(Klarna betyder inget för mig ändå när jag tänker efter lite. Har aldrig använt deras så kallade "bonus", så det är skit samma..)
Citera
2026-09-16, 20:21
Medlem
Citat:
Har inte fått något mess...

Har för mig jag fick något för kanske ett halvår sedan, men att mitt kort då inte ingick. Mitt fungerar ungefär som bnpl men att jag även kan använda det på Ica. Och Visa-anslutet.

Citat:
OK.
Har alltså har inte Klarna alls, men när jag betalar online så klickar jag på "Klarna" som dras mer eller mindre från min bank. Undrar vad butikerna ställer sig till det..
Deras köp först, betala senare på köpsajter kommer inte att omfattas. Det hade i så fall blivit deras död.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-16 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in