Citat:
Ursprungligen postat av
lakritsgubben
Du handlar resor,hotell och annat för 700000 per år.
kortköpsavgiften du betalar i höjda priser är med medelavgift online och i världen runt 4% med amex så du betalar kortköpsavgift på cirka 4% av 700k= 28000kr i kortköpsavgift per år.
I verkligheten höjer reseföretag,hotell och andra priset med mer än 4% på de varorna eller/och butikerna de vet att lättlurade herrar som dig handlar på.
många businessclassresor höjs med 10% för att täcka de 4.
Så kortköpsavgiften du betalar är lätt över 35000 kr per år +årsavgiften på 5000kr per år som du har.
Du skulle aldrig köpt dessa extra businessclassbiljetter annars som du betalar 40000kr per år för så du lurar dig själv att du sparat pengar
Jag tror inte att du förstår hur betalning med EuroBonuspoäng fungerar när man använder dem för att betala en flygresa.
Det kostar mig ingenting extra i kronor. Det är EuroBonuspoäng som jag får när jag handlar med mitt Amexkort.
Jag betalar för mat, nöjen, produkter och annat som jag oavsett skulle ha köpt. Skillnaden är bara vilket kort jag använder. Det är ingen extra kostnad på Elgiganten om jag betalar med mitt Nordeakort jämfört med mitt Amexkort.
När jag står i en vanlig matbutik och köper en kasse mat för 100 kronor kostar den mig 100 kronor oavsett vilket kort jag använder. Skillnaden är att jag får 20 EuroBonuspoäng om jag använder mitt Amexkort. Inget annat.
Mina Businessbiljetter är GRATIS. Jag betalar dem med EuroBonuspoäng. Det är POÄNG, inte kronor.
Jag betalar alltså ingen extra avgift på 4 procent på de saker jag köper.
Om jag bokar ett hotell och ser att de inte tar Amex kan jag helt enkelt betala med ett annat kort. På samma sätt kontrollerar jag självklart om hotellet tar ut någon extra avgift för att betala med Amex.
Jag har en sexsiffrig lön, en masterexamen i statistik och arbetar inom finans, så jag tror inte direkt att jag är helt bakom flötet när det gäller pengar och privatekonomi.