2026-09-10, 12:22
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, det står inte att man måste ha ett fysiskt kort för Standard. Det står "gratis digitalt kort". För fysiskt kort krävs minst nästa nivå Everywhere.

"Endast tillgängligt med Klarnakortet" står det.
Citera
2026-09-10, 12:38
Medlem
kraftfoders avatar
Använder Klarna för direktbetalningar.
Kollade nu på Klarna, och det verkar som att direktbetalningar inte berörs alls.
https://www.klarna.com/se/betalningsalternativ/betala-direkt/
Citera
2026-09-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag förmodar att du inte har något kreditkort själv, så du vet inte riktigt hur det fungerar. Men för kunden är det ingen kostnad alls. I själva verket kan det till och med bli en liten räntevinst, eftersom man kan dröja med betalningen i upp till ett par månader.

Affärerna får ibland betala en avgift för att de tar emot en kortbetalning, det stämmer. Men det gör de gärna, eftersom det är ännu dyrare för dem att hantera kontanter.

Att man kan få rabatt på bensinen om man betal kontant låter trevligt. Men tyvärr har jag aldrig sett det någonstans. Det kanske är något lokalt just där du bor? Där jag bor är det så att på de mackar där man kan betala kontant är bensinen ca en krona dyrare per liter.
Ju fler som betalar med kreditkort desto dyrare priser och mer arbetslöshet som man betalar genom mer skatt.

Leta på liknande trådar så ser du nån som förklarat det hela på ett väldigt bra sätt och varför man aldrig ska använda kreditkort.

Kreditkortsavgiften bruka ligga på runt 2 till 5% beroende på kortmärke och korttyp eller om det är businesscard och utländskt kort som är extra dyra och höjer priserna helt i onödan.

Du betalar kortköpsavgifterna hur du än försöker lura dig själv som en annan trögfattad person som trots förklaring inte verkar fatta det ovan.

Det är i usa du får rabatt på bensinen med kontanter som jag sa innan.

Leta runt lite så hittar du längre inlägg om varför man aldrig ska betala med kreditkort och hålla sig till kontanter så mycket man kan.
Citera
2026-09-10, 19:34
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Ju fler som betalar med kreditkort desto dyrare priser och mer arbetslöshet som man betalar genom mer skatt.

Leta på liknande trådar så ser du nån som förklarat det hela på ett väldigt bra sätt och varför man aldrig ska använda kreditkort.

Kreditkortsavgiften bruka ligga på runt 2 till 5% beroende på kortmärke och korttyp eller om det är businesscard och utländskt kort som är extra dyra och höjer priserna helt i onödan.

Du betalar kortköpsavgifterna hur du än försöker lura dig själv som en annan trögfattad person som trots förklaring inte verkar fatta det ovan.

Leta runt lite så hittar du längre inlägg om varför man aldrig ska betala med kreditkort och hålla sig till kontanter så mycket man kan.

Kontanter är det dyraste betalningssättet för butiker.
The Cost of Cash

Labor time: Employees spend valuable hours counting registers, preparing change floats, and balancing daily sales.

Banking fees: Local banks often charge businesses high fees just to deposit physical coins and paper bills.

Security risks: Stores face expensive insurance policies, armored transport services, and risks tied to theft, robbery, or human counting errors.
Bara Loomis har en omsättning på 30 miljarder. Det är en ren kostnad för butikerna.
Citera
2026-09-10, 20:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har mitt Klarna-kort (Visa) som ett komplement om mitt vanliga MasterCard av någon anledning inte skulle fungera.

Får väl försöka hitta något alternativ nu när de vill ha betalt, kanske något prisvärt kreditkort med Visa.
Som jag skrivit tidigare i tråden är Bank Norweigan gratis och ger cashback.
Citera
2026-09-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Kontanter är det dyraste betalningssättet för butiker.
The Cost of Cash

Labor time: Employees spend valuable hours counting registers, preparing change floats, and balancing daily sales.

Banking fees: Local banks often charge businesses high fees just to deposit physical coins and paper bills.

Security risks: Stores face expensive insurance policies, armored transport services, and risks tied to theft, robbery, or human counting errors.
Bara Loomis har en omsättning på 30 miljarder. Det är en ren kostnad för butikerna.
Han har rätt.

Kontanter är billigast och kreditkort som klarna är dyra både för dig och för landet som helhet.

Med avtal kostar det ungefär 1% att banka pengar.
Kreditkort som klarna,norwegian och amex är väldigt dyra.
2 till 5% brukar vara vanliga kortköpsavgifter beronde på vilket kreditkort det är och utländska kort+business kort är också extra dyra.

.
Ica startade egen bank för att få ner sina kortköpsavgifter men de flesta företagare kan inte göra detta.

Du har endast räknat på kortköpsavgiften på kreditkortet och glömt räkna allt annat som du hela tiden får betala efteråt genom mer skatt och onödigt hög arbetslöshet=mer kriminalitet pga kreditkort,swish,kort som skapar nästintill 0jobb jämfört mot kontanter som skapade väldigt mycket olika jobb i samhället.

Men det där kan du läsa mer om här om du är intresserad och diskutera vidare där
(FB) Riktiga män använder kontanter!
Senast redigerad av Blatteman 2026-09-10 kl. 21:14.
Citera
2026-09-10, 23:21
Medlem
DenverAirports avatar
De flesta har redan ett betalkort genom storbankernas paket så förmodligen har de flesta även Klarnakortet som ett extrakort. Vore intressant att få reda på hur många som börjar betala. Tur att man måste acceptera kostnaden och att de inte bara börjar dra pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Han har rätt.

Kontanter är billigast och kreditkort som klarna är dyra både för dig och för landet som helhet.

Med avtal kostar det ungefär 1% att banka pengar.
Kreditkort som klarna,norwegian och amex är väldigt dyra.
2 till 5% brukar vara vanliga kortköpsavgifter beronde på vilket kreditkort det är och utländska kort+business kort är också extra dyra.

.
Ica startade egen bank för att få ner sina kortköpsavgifter men de flesta företagare kan inte göra detta.

Du har endast räknat på kortköpsavgiften på kreditkortet och glömt räkna allt annat som du hela tiden får betala efteråt genom mer skatt och onödigt hög arbetslöshet=mer kriminalitet pga kreditkort,swish,kort som skapar nästintill 0jobb jämfört mot kontanter som skapade väldigt mycket olika jobb i samhället.

Men det där kan du läsa mer om här om du är intresserad och diskutera vidare där
(FB) Riktiga män använder kontanter!

Att banka är som sagt inte enda kostnaden för kontanter.
Senast redigerad av DenverAirport 2026-09-10 kl. 23:24.
Citera
2026-09-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är ganska smidigt att använda, man slipper knappa in kortuppgifter vid varje köp, man kan samla månadsinköp till slutet på månaden osv.

Men det bästa är att det är valfritt att använda.
Jag vet inte hur kortet fungerar, men man behöver alltså inte trycka in en pinkod när man handlar??? Låter livsfarligt om man blir av med sitt kort...
Citera
2026-09-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Tja. Jag skulle ju inte vilja köpa något större från exempelvis Webhallen eller andra firmor med stora skulder och betala i förskott - som väl är alternativet till faktura/kredit.
Så du tycker det blir billigare att göra dina större inköp på kredit???
Citera
2026-09-11, 00:04
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag vet inte hur kortet fungerar, men man behöver alltså inte trycka in en pinkod när man handlar??? Låter livsfarligt om man blir av med sitt kort...

Man bekräftar med bank-id.

Citat:
Så du tycker det blir billigare att göra dina större inköp på kredit???

Det är räntefritt.
Citera
2026-09-11, 09:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben

Så din kunskap i ämnet är inte djupare än att någon måste hjälpa dig att leta efter åsikter som stöder din teori?
Citera
2026-09-11, 10:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Har man behov av ett Klarna-kort så har man stora problem i livet!
Lån tar man BARA till bostad samt ev. bil.
Du tänker att ett kreditkort är något som man bara skaffar i en situation då man inte har några pengar alls och inte har råd att ens köpa mat. Ungefär som ett SMS-lån.

Det finns kanske någon enstaka som har gjort så, men de huvudsakliga skälen för ett kreditkort är bekvämlighet och säkerhet. Jag har kreditkort för att det är praktiskt. Det gäller lika bra utomlands som i Sverige, det är bara att blippa. Man behöver inte ha plånboken full av olika valutor.

Däremot så har jag inte lånat pengar vare sig till huset eller bilarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in