Det är min tolkning också, att det som Expressen skrev om "jag skulle väl åkt hem" kom från ett tidigt förhör.
De tidiga förhören hölls den 6 aug och 10 aug. Häktningsförhandlingen hölls den 7 aug, så en möjlighet är att förhörsuppgifterna har åberopats vid den första häktningsförhandlingen den 7 aug.
@Taxen - förhöret har inte publicerats i sin helhet.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-13 kl. 22:51.
Det är min tolkning också, att det som Expressen skrev om "jag skulle väl åkt hem" kom från ett tidigt förhör.
De tidiga förhören hölls den 6 aug och 10 aug. Häktningsförhandlingen hölls den 7 aug, så en möjlighet är att förhörsuppgifterna har åberopats vid den första häktningsförhandlingen den 7 aug.
Expressen skrev väl "åka hem". Vet inte vad du menar riktigt.
Jag tror jag minns det. Det är väl troligast att man säger dessutom. Om han "skulle åka hem" så var han på väg hem och det var han ju inte.
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Har för mig att det var ett riktigt förhör med förhörsledare men jag kan ha fel. Inte jätteviktigt ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Citat:
Biskopen tror att det här möjligen handlar om skillnaden mellan ”åka hem” och det faktiskt återgivna ”jag skulle väl åka hem”. För Biskopens öra är det en ganska tydlig skillnad. Det lilla ”väl” ger formuleringen en underton av resignation, kanske rentav bitterhet, som icke riktigt finns i ett neutralt ”jag skulle åka hem”.
Just därför tycker Biskopen att ordalydelsen kan vara intressant i sammanhanget. ”Jag skulle väl åka hem” låter åtminstone för honom mer som något man fått finna sig i än något man gemensamt och odramatiskt beslutat.
Men Biskopen reserverar sig naturligtvis för att han kan ha missförstått själva meningsutbytet mellan kamraterna. Det har hänt förr att människor diskuterat samma mening medan Biskopen stått i hörnet och analyserat kommatecknet.
Sidonotering: uttrycket ”jag skulle väl åka hem” är av Biskopens uppfattning den ordalydelse som genomgående presenterats. Ty jag anar att publicisten inte på måfå skulle komma upp med den ordalydelsen om det inte var vad som på bokstaven återfanns i det läckta förhöret.
@To.Ivrig får svara själv, men vad som händer, när det skrivs lite olika versioner av vad som sagts, så luras hjärnan. Det har skrivits några olika versioner av skribenter, då taget från minnet, vilket förvirrar.
Vi får helt enkelt gå på den enda källa vi har fn, Expressen, tills vi har allt på bordet.
Har för mig att det var ett riktigt förhör med förhörsledare men jag kan ha fel. Inte jätteviktigt ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Biskopen tror att det här möjligen handlar om skillnaden mellan ”åka hem” och det faktiskt återgivna ”jag skulle väl åka hem”. För Biskopens öra är det en ganska tydlig skillnad. Det lilla ”väl” ger formuleringen en underton av resignation, kanske rentav bitterhet, som icke riktigt finns i ett neutralt ”jag skulle åka hem”.
Just därför tycker Biskopen att ordalydelsen kan vara intressant i sammanhanget. ”Jag skulle väl åka hem” låter åtminstone för honom mer som något man fått finna sig i än något man gemensamt och odramatiskt beslutat.
Men Biskopen reserverar sig naturligtvis för att han kan ha missförstått själva meningsutbytet mellan kamraterna. Det har hänt förr att människor diskuterat samma mening medan Biskopen stått i hörnet och analyserat kommatecknet.
Sidonotering: uttrycket ”jag skulle väl åka hem” är av Biskopens uppfattning den ordalydelse som genomgående presenterats. Ty jag anar att publicisten inte på måfå skulle komma upp med den ordalydelsen om det inte var vad som på bokstaven återfanns i det läckta förhöret.
Bara det att just denna mening har diskuterats många gånger i tråden, visar på att vi är många som intuitivt känner att här ligger något viktigt (troligen).
TN verkar vara en skicklig ordvrängare och på det viset bli tvetydig, utan att säga något alls exakt. Ändå sipprar precis som Biskopen säger, en viss bitterhet, kanske även besvikelse och irritation.
TN säger själv att de bråkat om just detta; om han skulle åka hem eller inte.
"Den misstänkte skärgårdsmördaren berättar själv för polisen om bråket med flickvännen innan mordet.
Konflikten handlade om han skulle vara kvar på Sollenkroka eller åka tillbaka till fastlandet."
" förhör nämner den misstänkte ”bråk” i perioder som lett till att han sagt saker han inte menat, men vill i övrigt inte gå in närmare på vad upprinnelsen till mordet kan vara."
Såg att du skrev "ej ordagrant" om "jag borde kanske ha åkt hem", dvs om TNs uppgift i ett tidigt förhör.
Petigt, men han sa "Jag skulle väl åka hem".
20:23:
Citat:
Var det första förhöret som läckte kanske. Var hittar man det?
22:48:
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Citat:
Ah, jag råkade felaktigt skriva 'åkt' i ett av mina inlägg igår. Ber om ursäkt. Inte min avsikt att skapa rörighet
I Expressen stod det:
"Jag skulle väl åka hem"
Det andra jag skrev var ett svar på frågan om var man kan hitta det läckta förhöret. Dvs förhöret i sin helhet har jag inte sett publicerat någonstans. Bara utdrag hos t ex TV4 och Expressen.
Trodde jag kunde multitaska och skriva här samtidigt som jag kollade på valvakan
Tillägg:
Gillar analyserna av små små saker, här om formuleringarna och betydelserna.
Värt att tänka på kanske: En förhörs-utskrift kan vara en skriftlig "tolkning" gjord av förhörsledaren - måste inte vara en ordagrann transkribering från ljudinspelningen av förhöret.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-14 kl. 18:13.
Biskopen jag skriver om skillnaden i åka eller åkt. Lat och förkortade bara i senare inlägg. Om han sa "åkt" så tyder det på ett ställningstagande från honom och om det var "åka" så känns det mer ett ställningstagande från henne.
Bara det att just denna mening har diskuterats många gånger i tråden, visar på att vi är många som intuitivt känner att här ligger något viktigt (troligen).
TN verkar vara en skicklig ordvrängare och på det viset bli tvetydig, utan att säga något alls exakt. Ändå sipprar precis som Biskopen säger, en viss bitterhet, kanske även besvikelse och irritation.
TN säger själv att de bråkat om just detta; om han skulle åka hem eller inte.
"Den misstänkte skärgårdsmördaren berättar själv för polisen om bråket med flickvännen innan mordet.
Konflikten handlade om han skulle vara kvar på Sollenkroka eller åka tillbaka till fastlandet."
" förhör nämner den misstänkte ”bråk” i perioder som lett till att han sagt saker han inte menat, men vill i övrigt inte gå in närmare på vad upprinnelsen till mordet kan vara."
Biskopen jag skriver om skillnaden i åka eller åkt. Lat och förkortade bara i senare inlägg. Om han sa "åkt" så tyder det på ett ställningstagande från honom och om det var "åka" så känns det mer ett ställningstagande från henne.
Biskopen ursäktar den förhastade tolkningen, svårt att hålla jämna steg med alla turer och formuleringar. Nu förstår han synpunkten och vad som menades med skillnaden mellan ”åka” och ”åkt”. Det är dessutom en fullt rimlig invändning, och Biskopen tror därmed att vi nu äntligen har uppnått samsyn i tråden kring just detta! Tack för förtydligandet.
Jag tror att nyckeln till mordet ligger här, och därför känner vi instinktivt att ordalydelsen är viktig.
I denna mening "Jag skulle väl åka hem" uppfattar man att det är något som bestämts (av ÅÅ förodligen).
Att säga "jag skulle ha åkt hem", "jag borde ha åkt hem" lägger beslutet mer på TN eller i varje fall något som han är delaktig i att besluta.
Det har väl gått ganska långt i ett bråk, när någon i princip ber en att åka hem. Jag tror att det är en väldig viktig pusselbit i vaför mordet sker.
Ja sannolikt handlar problematiken med konflikten som resulterade i mordet, att ÅÅ ville att TN skulle åka hem. Mycket talar väl för att det bottnade i att ÅÅ helt enkelt tröttnat på TN. Fått nog för att hon troligen upptäckt nya sidor hos honom som hon inte uppskattade.
Att önska att den nya kärleken ska lämna skärgårdsstället där de båda tillsammans tillbringat två troligen sköna semesterveckor, när båda fortfarande är mitt i sina respektive semesterledigheter, tyder onekligen på stora relationsproblem, mer än bara en fnurra på tråden.
Alldeles särskilt om de initialt talat om att tillbringa mer tid där tillsammans.
Mycket troligt att hon inte ville vara med honom mer, möjligen aldrig mer, och han inte kunde acceptera att på nytt bli dumpad. TN tappade konceptet, hans inre frustration och ilska kokade över, hans fördämningar brast under den inre tryckkokaren som han nu inte längre kunde hålla i schack.