2026-09-13, 14:07
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det kan vara så, som du spekulerar, att det var frid och fröjd (annars hade han inte blivit utbjuden till den lilla ön). Eller kanske att det hade gnisslat en del, men TN försäkrade att om paret fick mer kvalitetstid tillsammans (på ön) så kunde någon knut lösas.

Eller tvärtom. Den som inte är bosatt i krimtrådar kanske väger in vissa aspekter av en relation i större utsträckning. Dessutom, det är bra med olika perspektiv, de som är kunniga om krim-frågor och de som kommer med andra inputs.

Kanske. Kanske inte. Säg att paret hade haft en allvarlig diskussion om deras relation på måndagskvällen Ett vittne som vid midnatt (?) såg paret promenera ska ha sagt:
"det där är inte ett par som är sams".
Om TN redan den natten slängde ur sig saker (som han i förhör förklarat att han i efterhand kan ångra) så kanske det passerades någon gräns, där ÅÅ inte ville ha honom i samma hus. Men min spekulation om detta har inte någon särskild grund att stå på, förutom att verandadörren stod öppen till även det lilla huset och jag började fundera på varför. Han behöver verkligen inte ha sovit där.
Tänkte annars att en sådan sak ("Jag vill att du sover i lilla huset inatt") kanske kunde ha upplevts som provocerande för en person som förefaller ha nära till upplevelse av kränkthet.
Jag skrev igår så är det, angående öppna dörrar mm, mer intressant med den krossade fönsterrutan

Såg att du skrev "ej ordagrant" om "jag borde kanske ha åkt hem", dvs om TNs uppgift i ett tidigt förhör.
Petigt, men han sa "Jag skulle väl åka hem".

Passar ändå på att ta upp frågan. Det har tidigare i tråden föreslagits olika tolkningar av den uppgiften.

Min tolkning är att TN i svaret redogjorde för vad som var beslutat av parterna (BO/MGM), där det var meningen att han skulle lämna ön (i samband med sonens besök).

Dvs inte något ångrande "åh, varför stannade jag, jag borde åkt hem" (då hade detta inte hänt).

Skulle det, kanske mot förmodan, bli en häktningsförhandling på fredag den 18/9, så kanske det framkommer något mer om utredningsläget. Annars sitter vi här och spekulerar vidare
Tack för detta! Ja men visst, som du skriver: gnissel, sent på kvällen, går ingen båt, måste sova nånstans och därför blev det ”gäststugan”.

Tack för att du korrigerade mig ang TNs egna ord. Lätt att nån annan, trots min brasklapp, spinner vidare på felaktigt uttalande.

Så här stor det i Expressen

Citat:
Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.

– Jag skulle väl åka hem, säger han
https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/
Citera
2026-09-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Så här stor det i Expressen
Citat:
Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.

– Jag skulle väl åka hem, säger han

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Bra att du lade in länken till artikeln samt även meningen innan "jag skulle väl åka hem..".

Man kan anta att han inte ville åka hem. Men "hemåkt" blev det, fast kanske inte på det sättet han hade tänkt sig. Smyga, inbrott i hus (enligt uppgift i podd), stjäla en kanot, gömma stulna kanoten på annan ö, befinna sig i en båt, hoppa i vattnet och simma, skjuts i polisbil.... mellanlanda i en arrest innan häktesplaceringen med restriktioner.
(Har jag missat något färdmedel?)
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-13 kl. 14:27.
Citera
2026-09-13, 15:24
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Bra att du lade in länken till artikeln samt även meningen innan "jag skulle väl åka hem..".

Man kan anta att han inte ville åka hem. Men "hemåkt" blev det, fast kanske inte på det sättet han hade tänkt sig. Smyga, inbrott i hus (enligt uppgift i podd), stjäla en kanot, gömma stulna kanoten på annan ö, befinna sig i en båt, hoppa i vattnet och simma, skjuts i polisbil.... mellanlanda i en arrest innan häktesplaceringen med restriktioner.
(Har jag missat något färdmedel?)
Jag för någon med misstänkt kontrollbehov blev det ju minst sagt ändrade planer.

Ska bli väldigt intressant att få veta hur MGM ställer sig till anklagelserna och han gör det enda rätta. Framförallt hoppas jag att det inte råder några tvivel när utredningen är klar. Det måste vara lättare för båda parternas barn att gå vidare då.

Vad det än innebär för MGM måste hans barn vilja att han är uppriktig med vad som hänt.
Citera
2026-09-13, 19:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det kan vara så, som du spekulerar, att det var frid och fröjd (annars hade han inte blivit utbjuden till den lilla ön). Eller kanske att det hade gnisslat en del, men TN försäkrade att om paret fick mer kvalitetstid tillsammans (på ön) så kunde någon knut lösas.

Eller tvärtom. Den som inte är bosatt i krimtrådar kanske väger in vissa aspekter av en relation i större utsträckning. Dessutom, det är bra med olika perspektiv, de som är kunniga om krim-frågor och de som kommer med andra inputs.

Kanske. Kanske inte. Säg att paret hade haft en allvarlig diskussion om deras relation på måndagskvällen Ett vittne som vid midnatt (?) såg paret promenera ska ha sagt:
"det där är inte ett par som är sams".
Om TN redan den natten slängde ur sig saker (som han i förhör förklarat att han i efterhand kan ångra) så kanske det passerades någon gräns, där ÅÅ inte ville ha honom i samma hus. Men min spekulation om detta har inte någon särskild grund att stå på, förutom att verandadörren stod öppen till även det lilla huset och jag började fundera på varför. Han behöver verkligen inte ha sovit där.
Tänkte annars att en sådan sak ("Jag vill att du sover i lilla huset inatt") kanske kunde ha upplevts som provocerande för en person som förefaller ha nära till upplevelse av kränkthet.
Jag skrev igår så är det, angående öppna dörrar mm, mer intressant med den krossade fönsterrutan

Såg att du skrev "ej ordagrant" om "jag borde kanske ha åkt hem", dvs om TNs uppgift i ett tidigt förhör.
Petigt, men han sa "Jag skulle väl åka hem".

Passar ändå på att ta upp frågan. Det har tidigare i tråden föreslagits olika tolkningar av den uppgiften.

Min tolkning är att TN i svaret redogjorde för vad som var beslutat av parterna (BO/MGM), där det var meningen att han skulle lämna ön (i samband med sonens besök).

Dvs inte något ångrande "åh, varför stannade jag, jag borde åkt hem" (då hade detta inte hänt).

Skulle det, kanske mot förmodan, bli en häktningsförhandling på fredag den 18/9, så kanske det framkommer något mer om utredningsläget. Annars sitter vi här och spekulerar vidare
Ännu petigare, sa han inte "jag skulle väl åkt hem"?
Citera
2026-09-13, 19:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag har personligen låst mig vid att detta var något som blossade upp från ingenting alls och att det därför blir svårt att hitta tecken på motiv i tidigare korrespondens mellan de två.

Jag kanske glorifierar BO en aning, men tänker att nog var väldigt skärpt och om MGM tex textat märkliga saker, som sedan visar sig förklara motiv, så hade hon inte bjudit ut honom till ön. Vet av egen erfarenhet att man är väldigt varse att man är på en ö i skärgården, hela omgivningen blir lite som ett vardagsrum, personligt/privat. Därför utgår iaf jag ifrån att allt var ”frid o fröjd” när MGM kom till stället.

Som sagt, de som har mer erfarenhet av att följa krimtrådar tänker säkert större än vad jag gör.

Jag har också väldigt svårt att tro att MGM skulle bo i det jag tror är gäststuga (eller huset som barnen fått ha när de blivit större) pga att det var dålig stämning. Det enda rimliga hade varit att TN hade åkt till fastlandet. Så jag tycker hans uttalande (ej ordagrant) ”jag borde kanske ha åkt hem” är väldigt intressant. Fruktansvärt gränslöst beteende, då man som gäst brukar vara väldigt lyhörd för när det är dags att åka hem.

Jag tror spekulationerna om att MGM har blivit förälskade i BO, hennes livsstil samt sommarställe stämmer bra. När det gick upp för honom att han har gått händelserna i förväg och att de två är i total osynk drar igång konflikten som ledde till detta.

Inget nytt, så verkar ju många i tråden spekulerat.

Jag håller med, att eftersom deras relation var så ny, kanske det inte kommer att dyka upp så mycket som pekar på ett mönster som man ofta ser i våld i nära relation. Samtidigt kan det finnas situtioner, som ÅÅ märkt, kanske berättat för någon.

Jag tänker att ÅÅ kan t ex vara van att leva självständigt, ta obekväma beslut och hantera situationer med olika människor involverade. Det kan leda till gnissel. Samtidigt är vi alla människor, och även personer som utåt sett verkar starka, har sina "svagheter". Det är ju inte säkert att hon stått på sig, gått in i en konflikt eller ifrågasatt om det känts lite jobbigt. Ibland blundar man, fast man egentligen ser, särskilt om man är förälskad.

Uppblossande konflikt känns det som, men man undra lite hur länge det pågått "något" innan. Vittnen säger i tråden (?) att det verkat spänt mellan paret på kvällen innan. Det kan ju pågått ett tag, med mindre konflikter som blivit all större. Särskilt som att TN har en historik av att vara lättkränkt som det verkar.

Vad gåller våld i nära relation, är det väldigt vanligt med att en konfliktfylld tid, efterföljs av tvärtom, ånger, ursäkter, att den utsatta överöses med kärlek och värme, bedyrande om att "det kommer aldrig hända igen". Ofta blir det tvärtom; våldet tilltar med tiden. Vi vet inte, men det kan ha funnits perioder med otrevliga sidor från TN, som sedan har förlåtits av ÅÅ.

Vad gäller lillstugan, vet vi inte så mycket om den eller varför verandadörren stod öppen. Det kan ha berott på "vad som helst". Men om det nu skulle varit så att TN sovit i stugan över natten efter ett bråk, kan det berott på att det inte fanns möjlighet att ta sig till fastlandet den tiden på dygnet.

Jag ser på kartan att husen står märkligt placerade i förhållande till varandra. Har man slagit ihop två tomter? Möjligen är de byggda vid olika tidpunkter (se deras numrering), och terängen kan vara kuperad? Jag tänker att om det är möjligt, vill man bygga husen så att det bildar en gård. Och gärna så att man kan ta vara på solen olika tider på dagen.

Det kan förstås vara så att de är byggda på det sätt att den som bor i lillstugan, får litet egen "privacy".

Tror att det är denna tomt:

https://www.eniro.se/kartor/s%C3%B6k/sollenkroka+%C3%B6?t=geos&c=59.377584,18.713571&z= 19.12&som=0BJUSF

Så det kan ju vara så att man haft dörrarna öppna, för att kunna sitta och sola, äta, fika mm under dagen.

Nu säger TN att det hela ska ha hänt (minns jag rätt?) på fm, så solen kan förstås inte flyttat sig enormt mycket under de timmarna.

Vi får säkert se lite mer av TNs personlighet när FUP kommer, men absolut tror jag att han känt att han fått korn på en realtion som "tar honom uppåt".

Du ska absolut inte tro att de som följer trådar om mord och liknande, på något sätt skulle göra att dina tankar och spekulationer inte platsar. Det är stor variation mellan skribenterna, och som helt ny kan man absolut ha många intressanta tankar.
Senast redigerad av notknapparen 2026-09-13 kl. 19:53.
Citera
2026-09-13, 19:44
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jo, det vill jag också minnas var hans ord.

Om vi ändå är igång och spekulerar så kan det ju betyda att @To.Ivrig (tror jag att det var) hade en poäng med att en möjlig anledning till att dörren till den andra byggnaden också stod öppen var för att de påbörjat ett bråk på måndagskvällen och att han sov där istället för att åka hem. Inte helt uteslutet.

Det skulle också kunna vara (men mindre troligt) att han menade att han skulle väl åkt hem istället för att stanna kvar eftersom allt urartade.

Men jag landar ändå i att ÅÅ uttryckt att hon ville att hon skulle åka hem antingen beroende på att stämningen var dålig (och att hon kanske t.o.m avslutat relationen) eller för att hon inte ville att han skulle vara där när besöket av barn med respektive kom. Men det känns ju väldigt drastiskt att det skulle sluta som det gjorde pga att hon inte ville att han skulle vara där under besöket så det känns mer troligt att hon faktiskt velat avsluta relationen. Hans handlingar efter ett sådant besked är såklart oerhört drastiska de också.

Inget nytt.. men det är lätt att fastna i det här fruktansvärda fallet.
Citera
2026-09-13, 19:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Jo, det vill jag också minnas var hans ord.

Om vi ändå är igång och spekulerar så kan det ju betyda att @To.Ivrig (tror jag att det var) hade en poäng med att en möjlig anledning till att dörren till den andra byggnaden också stod öppen var för att de påbörjat ett bråk på måndagskvällen och att han sov där istället för att åka hem. Inte helt uteslutet.

Det skulle också kunna vara (men mindre troligt) att han menade att han skulle väl åkt hem istället för att stanna kvar eftersom allt urartade.

Men jag landar ändå i att ÅÅ uttryckt att hon ville att hon skulle åka hem antingen beroende på att stämningen var dålig (och att hon kanske t.o.m avslutat relationen) eller för att hon inte ville att han skulle vara där när besöket av barn med respektive kom. Men det känns ju väldigt drastiskt att det skulle sluta som det gjorde pga att hon inte ville att han skulle vara där under besöket så det känns mer troligt att hon faktiskt velat avsluta relationen. Hans handlingar efter ett sådant besked är såklart oerhört drastiska de också.

Inget nytt.. men det är lätt att fastna i det här fruktansvärda fallet.

Nej:

"Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.

– Jag skulle väl åka hem, säger han.
"

Citera
2026-09-13, 19:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej:

"Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.

– Jag skulle väl åka hem, säger han.
"

Det skriver Expressen men tror inte det stod så i förhöret.
Citera
2026-09-13, 19:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det skriver Expressen men tror inte det stod så i förhöret.

Ok, varför tror du inte det?

Det står som ett citat iaf, i Expressen.
Citera
2026-09-13, 19:57
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ok, varför tror du inte det?

Det står som ett citat iaf, i Expressen.
Jag tror jag minns det. Det är väl troligast att man säger dessutom. Om han "skulle åka hem" så var han på väg hem och det var han ju inte.
Citera
2026-09-13, 20:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror jag minns det. Det är väl troligast att man säger dessutom. Om han "skulle åka hem" så var han på väg hem och det var han ju inte.

Ok, minns du var du läste det?

Jag tänker att uttalandet säger att det var hon som ville att han skulle åka.

"Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem."

I förhör ska de bråkat en tid:

"Inget motiv till händelsen har ännu framkommit, enligt åklagaren. I förhör nämner den misstänkte ”bråk” i perioder som lett till att han sagt saker han inte menat, men vill i övrigt inte gå in närmare på vad upprinnelsen till mordet kan vara."

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort

Det är hennes och hennes ex hus, hennes barn ska komma och det är bråk. Jag tänker att det är hon som vill att han ska åka, men han vill inte, eller i varje fall gör det inte.

Om han velat åka, skulle han kanske säga att han bestämt sig för att åka, eller på något sätt förklarat varför han inte åkte?

Kan inte minnas något citat liknande det ni minns, men jag viker mig gärna om någon hittar ett sådant.
Citera
2026-09-13, 20:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ok, minns du var du läste det?

Jag tänker att uttalandet säger att det var hon som ville att han skulle åka.

"Upprinnelsen till bråket är en diskussion om hans vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem."

I förhör ska de bråkat en tid:

"Inget motiv till händelsen har ännu framkommit, enligt åklagaren. I förhör nämner den misstänkte ”bråk” i perioder som lett till att han sagt saker han inte menat, men vill i övrigt inte gå in närmare på vad upprinnelsen till mordet kan vara."

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort

Det är hennes och hennes ex hus, hennes barn ska komma och det är bråk. Jag tänker att det är hon som vill att han ska åka, men han vill inte, eller i varje fall gör det inte.

Om han velat åka, skulle han kanske säga att han bestämt sig för att åka, eller på något sätt förklarat varför han inte åkte?

Kan inte minnas något citat liknande det ni minns, men jag viker mig gärna om någon hittar ett sådant.
Var det första förhöret som läckte kanske. Var hittar man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in