2026-09-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Förstår ändå inte hur man kan tolka de olika skriftställena i bibeln som nämner blod, att det kan vara okej med fraktioner av blod/blodbeståndsdelar. Medan helblod och vissa delar av blodet är totalförbjudet.

Försöker faktiskt förstå det, när det endast benämns blod i bibeln. Inget som tyder på att någon uppdelning skulle vara samvetsfråga eller förbjudet. Så förstår inte hur man kan ”lätta på reglerna” då.

Man lättar inte på den enskildas ansvar, det är inte fritt fram, ledningen säger inte att det är rätt eller fel.
Det kan ju vara så att man går emot och syndar mot Gud om man använder sig av fraktioner av blod/blodbeståndsdelar, men då är det den enskilda Jehovas vittnet som Gud kommer att döma.

Ingen kan ta över ansvaret för vad man själv väljer, alla Jehovas vittnen kommer att dömas av Gud:

"Alla skall vi en gång stå inför Guds domstol. Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böjas, och alla tungor skall prisa Gud. Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud." (Rom 14:10-12 Bibel2000)

Problemet är om man t.ex. kan se salt som blod, om det har utvunnits från blod.
Kan du svara på: Är salt=blod bara för att saltet en gång har funnits i blod?
Citera
2026-09-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Vem var Jehovas?

Jehova är namnet på Gud:

"Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren【YHVH】, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Dom som är vittnen för Jehova kallas för Jehova:s vittnen

"Men ni är mina vittnen, säger Herren 【YHVH】, min tjänare, den som jag har utvalt, för att ni skall få insikt och tro mig, förstå att jag är Gud." (Jesaja 43:10 Bibel2000)
Citera
2026-09-14, 11:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehova är namnet på Gud:

"Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren【YHVH】, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Dom som är vittnen för Jehova kallas för Jehova:s vittnen

"Men ni är mina vittnen, säger Herren 【YHVH】, min tjänare, den som jag har utvalt, för att ni skall få insikt och tro mig, förstå att jag är Gud." (Jesaja 43:10 Bibel2000)
Kan man vara vittne till Jehova utan att vara JV?
Citera
2026-09-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kan man vara vittne till Jehova utan att vara JV?

Det avgör Gud.
Citera
2026-09-14, 12:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det avgör Gud.
Jo men vi människor får intrycket att JV utnämnt sig själva med detta upplägg, trots att det var israelerna Gud syftade på.
Citera
2026-09-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jo men vi människor får intrycket att JV utnämnt sig själva med detta upplägg, trots att det var israelerna Gud syftade på.

Gud har valt bort israelerna i GT och valt dom kristna istället som hans folk:

"Jesus sade: »Har ni aldrig läst vad som står i skriften: Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Herren har gjort den till detta, och underbar är den i våra ögon. Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. " (Matt 21:42-43 Bibel2000)

Petrus talar här om dom kristna när han säger:

"Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet." (1 Petrus 2:10 Bibel2000)
Citera
2026-09-14, 13:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns kristna israeler. Jesus ratade de israeliska religionerna men ville att hans israeliska lärjungar skulle gå ut i Israel och föra ut budskapet.
Citera
2026-09-14, 14:55
Medlem
Citat:
Gud har valt bort israelerna i GT och valt dom kristna istället som hans folk:

"Jesus sade: »Har ni aldrig läst vad som står i skriften: Stenen som husbyggarna ratade har blivit en hörnsten. Herren har gjort den till detta, och underbar är den i våra ögon. Därför säger jag er att Guds rike skall tas ifrån er och ges åt ett folk hos vilket det kan bära frukt. " (Matt 21:42-43 Bibel2000)

Petrus talar här om dom kristna när han säger:

"Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk. Ni som förut inte fann barmhärtighet har nu funnit barmhärtighet." (1 Petrus 2:10 Bibel2000)
Romarbrevet 9
[6] Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer från Israel,

Inte alla judar tillhör Israel, dvs Guds rike, trots löftena. Men de judar som tillhör Israel är fortfarande Guds folk.
Citera
2026-09-14, 18:17
Medlem
Citat:
Det är inte upp till ledningen att bestämma om jag vägrar att ta emot blodkomponenter eller lagring och användandet av mitt eget blod. Dom är inte oärliga, utan medgörliga.

Förespråkar du att ledningen skulle hållit en hårdare linje, att inte låta enskilda Jv avgöra frågan?

Vilken är din uppfattning? Tycker du att ledningen skulle hålla en hårdare linje? Tycker du att JV som tar emot blod komponenter eller autolog transfusion är sämre JVn än vad du är?

Har du någon teori om varför ledningen lättade på reglerna?
Citera
2026-09-14, 18:20
Medlem
Citat:
Du har det hela bakvänt.
Det står i bibeln att kristna ska avhålla sig från blod, punkt:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 15:28-29 Bibel2000)

Menar du alltså att ledningen inte skulle ha mjukat upp kraven och fortsatt förbjudit användning av sådant som av vissa inte betraktas som blod?

Och det är i slutändan den enskilda Jv:t som ska undersöka bibeln, och själv ta ståndpunkt för olika bibliska frågor, man kan inte lämna över ansvaret till andra människor, till ledningen. Alla Jehovas vittnen och alla människor kommer att få stå till svars inför Gud för vad man har valt och gjort:

"Alla skall vi en gång stå inför Guds domstol... Alltså skall var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud."(Rom 14:10-12 Bibel2000)

Ok. Hur tror du Gud dömer JVn som godtagit autolog transfusion?
Citera
2026-09-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
Den är oärlig. Den låter inte den enskilde avgöra om vederbörande skall ta emot röda blodkroppar, vita blodkroppar eller blodplättar. Den tolererar varken detta eller införsel av helblod. Den är visst inte medgörlig! Den enskilde som tar emot detta och inte ångrar sig blev förr utesluten. Numera blir en sådan person betraktad som att ha sagt upp sig från rörelsen, vilket innebär samma sak för den enskilde genom att denne förlorar alla sina vänner i rörelsen.

Och det var av feghet som ledningen gjorde denna fiktiva ändrig, så att man kunde säga till vissa länders regeringar att man inte uteslöt någon pga blod. Vilka ärkeskrymptare!

Organisationen har gjort ett antal betydande ändringar på senare år. Man har tagit bort kravet på att församlings förkunnare behöver rapportera timmar, man har accepterat att bröder odlar skägg och att systrar kan använda byxor. Likaså är det numera OK att skåla.
Tror du att dessa ändringar har kommit av nytt ljus och teologiska skäl? Eller är det juridiska och ekonomiska skäl som ligger till grund för detta? Kan det vara en ren slump att dessa ändringar kom i samband med ett antal besvärande rättsfall?
Citera
2026-09-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Organisationen har gjort ett antal betydande ändringar på senare år. Man har tagit bort kravet på att församlings förkunnare behöver rapportera timmar, man har accepterat att bröder odlar skägg och att systrar kan använda byxor. Likaså är det numera OK att skåla.
Tror du att dessa ändringar har kommit av nytt ljus och teologiska skäl? Eller är det juridiska och ekonomiska skäl som ligger till grund för detta? Kan det vara en ren slump att dessa ändringar kom i samband med ett antal besvärande rättsfall?

Rättsfallen har nog spelat in. Men insikten, som kan ha förstärkts av enskilda JVs propåer, att det inte finns bibliska skäl att upprätthålla det som nu ändrades, har nog varit avgörande. Föreställningen att "skåla" hade att göra med att vikingar etc drack ut fienders huvudskålar är inte bara långsökt. Den håller inte. Den hedniska bakgrunden till vigselringar har man långt tidigare avvisat som anledning till förbud. Så trenden är nog att saker som rynkats på näsan åt innan nog kan accepteras. Vi kan förvänta oss mer. Man vill ju framstå som rimliga och inte som stolliga. Själva rapporteringen är också bara ett JV-påfund. Det finnns inget som visar att man rapporterat förkunnelse i den första församlingen. 1 Tim. 5:19 visar att förkunnelse från hus till hus inte tillhörde det viktiga. Bara allmänna kärlekshandlingar poängterades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in