2026-09-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentalstyrka
Livet handlar om alternativ och val. Jag är uppfostrad till att ta ansvar för de val jag gör. Tycker du inte att du ska ta ansvar för de val du gör? Är dina val någon annans ansvar? Det jag vänder mig emot när det gäller Måns är att han inte tycks ta ansvar för sina val, utan flyttar över skulden för de "dåliga" valen på andra. T ex drogerna i turnébussen. Men du verkar ha ett annat, mer korrekt sätt att se på hur man tar ansvar för sina handlingar. Det får du gärna dela med dig av. Jag är alltid öppen för nya vinklar.

Jag svarade på din fråga angående Baravara i mitt förra inlägg, läs det gärna igen. Eftersom du inte vill citera något om hur Måns berättar om hur de vistelserna hjälpte honom att bli en bättre människa, så utgår jag ifrån att det helt enkelt inte finns något sånt att citera.

Jag är ingen schlagerfantast men tyckte Måns verkade vara en trevlig, charmig prick när han vann Eurovision med Heroes. Det jag skrivit nu grundar jag på hur Måns betett sig i samband med Mello 2025, separationen och citat från hans bok. Jag kanske kommer att läsa Måns bok. Det betyder inte att jag kommer att tro på allt han skriver. När det gäller relationsproblem och skilsmässor brukar sanningen finnas någonstans i mitten. Det är aldrig ens fel att två träter.
Då är du väl också uppfostrad till att alla människor kan begå ett misstag.
Misstaget Måns gjorde var att han i en pressad situation när han var angripen från alla håll försökte förklara hur det gått till utan att tänka sig för. Det var väl så han upplevde att det gått till som hoppade som små grodorna ur hans mun just där och då.
Förövrigt har Måns tagit ansvar för vad han gjort. Erkänt kokainbruk och otrohet mm. Och han ångrar sitt dumma misstag om turnébussen väldigt mycket och är väldigt ångerfull.
Jag förstår att bandmedlemmarna har svårt att förlåta honom ändå. Det ledde väl till tråkiga konsekvenser för dem själva. De har väl arbetsgivare och familjer att tänka på.

Det fetade. Naturligtvis är det alltid så.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-13 kl. 18:42.
Citera
2026-09-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Misstaget Måns gjorde att han i en pressad situation när han var angripen från alla håll försökte förklara hur det gått till utan att tänka sig för. Det var väl så han upplevde att det gått till som hoppade som små grodorna ur hans mun just där och då.
Förövrigt har Måns tagit ansvar för vad han gjort. Erkänt kokainbruk och otrohet mm. Och han ångrar sitt dumma misstag om turnébussen väldigt mycket och är väldigt ångerfull.
Jag förstår att bandmedlemmarna har svårt att förlåta honom ändå. Det ledde väl till tråkiga konsekvenser för dem själva. De har väl arbetsgivare och familjer att tänka på.

Du har faktiskt ett grundläggande fel i din analys.

MånsPetter ångrar inte sina misstag, han skyller dem alltid på någon annan. Det är konsekvenserna han beklagar sig över.
Citera
2026-09-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag klarar det inte med egna ord, direkta citat, det skulle inte heller lyckas på lättläst svenska med många bilder.

Jag förstår att du förnekar barnflickans existens, det är helt nödvändigt för annars faller ditt narrativ.
Jag förstod inte vad du menade med barnflickan.
Mer än att hon säger att hon aldrig märkt av något kokainbruk.
Då skulle hon inte känt sig trygg i sitt arbete. Mao då skulle hon nog sagt upp sig.

Nej jag vet att du inte klarar det utan lösryckta citat.
Men barn är inte någons enskilda egendom.
De är inte boskap utan ett föräldrapars gemensamma barn.
Dessutom äger barnen sina hjärtan själv.
Därför är det viktigt att lyssna på vad barnen själva vill och önskar.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-13 kl. 18:55.
Citera
2026-09-13, 18:58
Medlem
Citat:
Du har faktiskt ett grundläggande fel i din analys.

MånsPetter ångrar inte sina misstag, han skyller dem alltid på någon annan. Det är konsekvenserna han beklagar sig över.
Vem skyller han på för att han gjorde bort sig?
Citera
2026-09-13, 19:03
Medlem
Citat:
Jag förstår inte att man kan påstå att MZ kvarhöll barnen olovligt, retroaktivt fom 10 mars.
Måste inte parterna komma överens först i en skilsmässoförhandling om vårdnaden av de gemensamma barnen? Barnen är inte den ena förälderns enskilda egendom.

De är väl strängt taget ingens "egendom". Man kan diskutera om brittisk eller svensk lag ska gälla, men med avseende på livegenskap torde de idag vara överens.
Citera
2026-09-13, 19:04
Medlem
Citat:
Jag tänker inte förklara Tingsrättens dom en gång till, det är meningslöst.

Familjen hade en barnflicka, hon har aldrig ”lämnat barnen med MånsPetter”.

I domen finns följande citat om MånsPetter:
Han har aldrig använt droger i hemmet eller i närvaro av barnen. Han har aldrig varit
påverkad när han träffat barnen. Ciara hindrade honom från att träffa barnen under
vissa perioder.
Från nannyn finns följande citat:
Hon, barnen och Måns tog ett gemensamt tåg från Melodifestivalen i mars 2025. Hon vet nu att Måns använde droger då. Hon misstänkte inget då. På fråga hur hon uppfattar att en förälder är tillsammans med sina barn efter att ha tagit droger har hon svarat att hon inte uppfattade att det fanns någon oro för barnen. På fråga om det finns en risk att hon är medberoende har hon svarat att hon inte skulle kunna fungera i sin roll som barnflicka om hon inte kände sig trygg.

Kanske skulle vårdnaden övergå till barnflickan, hon verkar ju som ett rekorderligt fruntimmer. Eventuellt delad vårdnad med (eller varför inte om) Trådens Huvudperson.
Citera
2026-09-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
Jo, tack! Vi vet redan att det inte går att ändra på din märkliga uppfattning.

Då ska vi se vad han har gjort för husfridens skull:

Otrohet och lögner om otroheten – erkänd av honom själv.
Kokainmissbruk och återfall – erkänt av honom och uttryckligen beaktat av tingsrätten.
Att hålla kvar barnen i Sverige trots Ciaras besked att hon ville återvända till Storbritannien – konstaterat som olovligt av tingsrätten.
Att driva en bild av att Sverige-flytten var permanent som domstolen inte godtog; vissa av hans förklaringar bedömdes som efterhandskonstruktioner.
Att enligt tingsrätten ha haft mindre faktiskt omsorgsansvar för barnen än Ciara.
Att ha gömt barnens pass – enligt hans egen senare berättelse.
Att ha låtit en redan mycket infekterad separation eskalera till en utdragen internationell barnkonflikt.

Sedan så har vi sista spiken i kistan för husfriden: Hämndboken.

Et voilà!
Det fetade. Vem var det som satt i en Engelsk TV-soffa och påstod att hon och barnen levt som hemlösa i Sverige utan pengar? Det var CJ. England som har de värsta skvallertidningarna i Europa.
Måns har inte uttalat sig i någon press/tv intervju överhuvudtaget. Mer än att han konfirmerade att han använt kokain och varit otrogen i en tidningsintervju.

Och boken som du vägrar att läsa är varken en hatbok eller en hämndbok.
Nej Måns har inte tagit till det tunga artilleriet mot CJ.
Han har inte sålt sitt hus i UK. Istället har han sålt av andra egendomar.
Han har inte förtalat CJ med ett enda ord offentligt.
Vad tror du hade hänt om han stämt henne för förtal samt förlorad arbetsinkomst?
Det hade stått Ciara väldigt dyrt. Då hade hon tvingats sälja sina två egna hus och det hade kanske inte räckt ändå.

EDIT: Mitt inlägg som du svarade på handlade om skilsmässan. Inte om äktenskapet.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-13 kl. 19:33.
Citera
2026-09-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
De är väl strängt taget ingens "egendom". Man kan diskutera om brittisk eller svensk lag ska gälla, men med avseende på livegenskap torde de idag vara överens.
Nej. Jag har alltid sagt att barn äger sig själva.
Det betyder inte att de klarar sig själva.
Men man måste lyssna även på barnen, i livssituationer som rör dem.
Citera
2026-09-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentalstyrka
Livet handlar om alternativ och val. Jag är uppfostrad till att ta ansvar för de val jag gör. Tycker du inte att du ska ta ansvar för de val du gör? Är dina val någon annans ansvar? Det jag vänder mig emot när det gäller Måns är att han inte tycks ta ansvar för sina val, utan flyttar över skulden för de "dåliga" valen på andra. T ex drogerna i turnébussen. Men du verkar ha ett annat, mer korrekt sätt att se på hur man tar ansvar för sina handlingar. Det får du gärna dela med dig av. Jag är alltid öppen för nya vinklar.

Jag svarade på din fråga angående Baravara i mitt förra inlägg, läs det gärna igen. Eftersom du inte vill citera något om hur Måns berättar om hur de vistelserna hjälpte honom att bli en bättre människa, så utgår jag ifrån att det helt enkelt inte finns något sånt att citera.

Jag är ingen schlagerfantast men tyckte Måns verkade vara en trevlig, charmig prick när han vann Eurovision med Heroes. Det jag skrivit nu grundar jag på hur Måns betett sig i samband med Mello 2025, separationen och citat från hans bok. Jag kanske kommer att läsa Måns bok. Det betyder inte att jag kommer att tro på allt han skriver. När det gäller relationsproblem och skilsmässor brukar sanningen finnas någonstans i mitten. Det är aldrig ens fel att två träter.
Nej då - du är inte alls alltid öppen för nya vinklar.
Du har precis fått förklarat för dig vad han anser om sin egen del av "kokainet i bussen" och hur han återgav det till media.
Ändå hoppar du återigen upp på dina höga hästar och berättar om hur korrekt just du är uppfostrad samtidigt som du tjuvnyper lite storögt i undran om inte andra också är det?
Vem vet? I andra hem kanske empati stod högre på dagordningen.

Självklart utgår du från det. Så oavsett om jag tagit tiden och gått igenom de 20-30 (?) sidorna om Baravara, för att hitta ett, för dig, passande citat om hur han blivit en bättre människa så hade det inte spelat någon roll. Då hade du hittat något annat fel istället. Din utgångs- och slutpunkt står helt klar.
Kanske han helt enkelt fann sig själv - och den bra människan han redan är.

Om sanningen brukar finns någonstans i mitten - av två trätande - hur kommer det sig då att du ohört redan dömt den ena sidan till att vara en oförstående, självälskande narcissist?
Citera
2026-09-13, 19:39
Medlem
Citat:
Vem skyller han på för att han gjorde bort sig?
Vilken av tillfällena?
Citera
2026-09-13, 19:59
Medlem
cyberhawks avatar
Citat:

Och boken som du vägrar att läsa är varken en hatbok eller en hämndbok.
Nej Måns har inte tagit till det tunga artilleriet mot CJ.
Han har inte sålt sitt hus i UK. Istället har han sålt av andra egendomar.
Han har inte förtalat CJ med ett enda ord offentligt.
Vad tror du hade hänt om han stämt henne för förtal samt förlorad arbetsinkomst?
Det hade stått Ciara väldigt dyrt. Då hade hon tvingats sälja sina två egna hus och det hade kanske inte räckt ändå.

Han bytte ju låsen så det var faktiskt hemlösa.
Han kan inte stämma henne för varken förtal eller förlorad inkomst eftersom det är hans eget fel alltihop. Så det är inte något argument du kan ställa mot allt han har gjort.
"Hans hus" Sluta ljug någon gång. De ägde huset tillsammans enligt det engelska äktenskapsförordet så den kan du stryka med.
Att han inte har förtalat henne offentligt kan vi stryka med nu när boken är ute. Han sa väl inte så mycket offentligt för att han ville tjäna pengar på när han väl sade något och iom boken så har han förstört det för sina barn med, deras vänner kommer läsa den och även de, apropå husfriden.

Så, hela din lista ryker så du får göra en ny för att komma ikapp min lista. Sätt fart!
Citera
2026-09-13, 20:35
Medlem
Mentalstyrkas avatar
Citat:
Misstaget Måns gjorde var att han i en pressad situation när han var angripen från alla håll försökte förklara hur det gått till utan att tänka sig för. Det var väl så han upplevde att det gått till som hoppade som små grodorna ur hans mun just där och då.

Absolut, misstag kan alla göra, pressade situationer eller inte. Men då äger man sitt misstag och står för det. Jag har inte sett eller hört att Måns har gått ut offentligt och sagt att han gjorde fel när han hängde ut alla i turnebussen som knarkare. Men jag kan ha missat det.

Ja det var ju verkligen inte schysst mot de i turnebussen, och inte konstigt att de inte ville turnera med Måns förra sommaren. Att Måns valde att få det att låta som att han ställde in turnén pga barnen visar ju att han inte ägde sitt misstag där och då. Det är det här jag menar med att han inte ville stå för sina handlingar och dess konsekvenser. Det blir ju lite pinsamt när fakta kommer fram senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in