2026-09-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Hon lever på att kriga mot socialtjänster.

Det vore ytterst märkligt att ta ställning för socialtjänsten om man vill ha fler uppdrag. Vill man ha färre är det däremot en rimlig inställning.

Behöver jag förklara mer än så?
"Du har rätt till din åsikt men ring till vilken advokatbyrå som helst som sysslar med socialrätt så kommer de hålla med om min verklighetsuppfattning"
Återigen så trasslar du in dig på ett sätt som bara gör att din trovärdighet sjunker allt djupare... Man skulle nästan kunna tro att du är wan der Kwast som än idag vägrar erkänna att han ligger bakom Sveriges största rättsskandal... sanningen kom fram till slut där också trots gediget motstånd från såna som du!
Citera
2026-09-13, 10:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Du verkar heller inte förstå vad liknelsen grundar sig i. Man kan vilja göra gott och ändå skada. Detta är genemsamma nämnaren, inget annat.

Återkom gärna med en förklaring till varför måendet bättrades i jourhemmet fast matintaget var lika och att inga nya läkemedel gavs. Förklaringen får inte innehålla minskat dropp elller minskad smärtlindring utifrån att det fanns goda skäl att vilja behålla dessa utifrån rapporterade symtom och rapporterat matintag i hemmet.

Jag väntar.

​Det står ju svart på vitt i Lex Sarah-utredningen! Den medicinska behandlingen korrigerades och ändrades och samtidigt spärrades journalerna helt för mamman så att hon inte skulle kunna se vad sjukvården faktiskt sysslade med!

​En mycket sannolik teori till varför Elsas matintag plötsligt "fungerade" under placeringen är ju så uppenbar att man måste vara blind för att inte se den: Elsa fick helt enkelt veta exakt varför hon var omhändertagen! Hon förstod vad som krävs av henne, så för att överleva situationen och någonsin få komma hem igen bet hon ihop och tvingade i sig maten!

​Att ni systemriddare försöker göra detta till något slags "bevis" på att placeringen var rätt istället för att se traumaanpassningen hos ett skräckslaget barn som vill hem till sin mamma visar bara hur lite ni förstår om hur barn fungerar under extrema myndighetsövergrepp!
Citera
2026-09-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
​Det står ju svart på vitt i Lex Sarah-utredningen! Den medicinska behandlingen korrigerades och ändrades och samtidigt spärrades journalerna helt för mamman så att hon inte skulle kunna se vad sjukvården faktiskt sysslade med!

​En mycket sannolik teori till varför Elsas matintag plötsligt "fungerade" under placeringen är ju så uppenbar att man måste vara blind för att inte se den: Elsa fick helt enkelt veta exakt varför hon var omhändertagen! Hon förstod vad som krävs av henne, så för att överleva situationen och någonsin få komma hem igen bet hon ihop och tvingade i sig maten!

​Att ni systemriddare försöker göra detta till något slags "bevis" på att placeringen var rätt istället för att se traumaanpassningen hos ett skräckslaget barn som vill hem till sin mamma visar bara hur lite ni förstår om hur barn fungerar under extrema myndighetsövergrepp!
Problemet är att dom skjuter bredvid målet hela tiden, detta LVU beslut var lagvidrigt från dag ett!! Allt annat är subjektivt nonsens
Citera
2026-09-13, 10:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Problemet är att dom skjuter bredvid målet hela tiden, detta LVU beslut var lagvidrigt från dag ett!! Allt annat är subjektivt nonsens

Ja det har aldrig funnits stöd i någon lag för den behandling.som Elsa utsattes för..

Det kommer inte gå att snacka bort.
Citera
2026-09-13, 10:20
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

En medicinsk behandling kan även innebära att hon uppmanades att äta regelbundet. Detta är vad vårdnadshavare har antytt har skett. Vilket även förklarar den naturliga nedtrappningen av droppet.

Detta går dock stick i stäv med ditt uttalande om att matintaget var lika hemma som i jourhemmet.

Det är just därför jag söker en annan förklaring från din sida. Att hon åt för att hon ville hem stämmer ju heller inte överens med uttalandet ovan.
Citera
2026-09-13, 10:24
Medlem
Men nu pratar du ju om helt andra saker. Att det kan ha (och sannolikt har) förekommit oegentligheter när vården skulle upphöra har såvitt framkommit hittills inget med det inledande skyddsbehovet att göra.

Återigen, socialtjänsten hade ett antal orosanmälningar på sitt bord som sannolikt innehöll så allvarlig oro att man inte kunde avvakta nämndens beslut. Jag har inte läst dem så jag, liksom ni, vet inte.

Men tycker ni verkligen att socialtjänsten generellt i sådana lägen potentiellt ska riskera ett barns liv genom att klappa VH medhårs? Jag kan bara konstatera att det gör man helt enkelt inte. Man har för länge sedan passerat vårdplaneringar och SIP-möten. Det är en skyddslagstiftning som ska rädda barn från risker. Inte bara händelser.

Sen kan det visa sig att oron var överdriven eller till och med felaktig och då får man backa från den ursprungliga bilden av situationen. Men om det värsta skulle hända och barnet inte längre lever finns inget att backa från och det drevet tror jag de flesta kan hålla med om är på alla vis sämre.

Det är den typen av frågor som socialtjänsten får överväga när tillräckligt allvarliga orosanmälningar kommer in.

Att ljuga innebär att man medvetet säger något som man vet är osant. Det sysslar jag inte med. Trodde faktiskt inte vi skulle ha lågstadiesvenska på FB heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag skiter i vad du misstänker.

Du har påkommits med ljug i tråden flera gånger.

John Johansson (S): ”Oerhört allvarliga anklagelser”

Carina Toro Hartman var den som fattade beslut om omedelbart omhändertagande av flickan Elsa sommaren 2025. Under våren 2026 pågick en utredning om LVU-vården skulle upphöra. Men innan utredningen var färdig och innan ärendet dragits för socialnämnden kallade förste vice ordförande, Carina Toro Hartman, till ett möte.
Enligt anmälan ska Carina Toro Hartman på mötet ha sagt att Elsas mamma under lång tid misshandlat barnet och att hon är psykiskt sjuk. Toro Hartman ska också ha motsatt sig att LVU-vården skulle upphöra och påpekat att socialnämnden och förvaltningen behövde uppnå enighet innan beslut kunde fattas.
Sammanlagt var fyra socialsekreterare och två chefer på plats. Efteråt ska de, enligt avvikelsen, ha varit eniga om vad som sades på mötet, men inget är journalfört.

Elsas mamma polisanmäler S-toppen

Victoria uppger att hon och Elsas pappa Joacim exempelvis bad socialtjänsten om ett samverkansmöte med vården, men nekades. Enligt Victoria var man från socialtjänstens sida inte intresserad av att på allvar pröva om vårdens underlag stämde – utan utgick blint från deras bild. Hon menar att Carina Toro Hartman, i sin roll som förste vice ordförande, bär ett särskilt stort ansvar över hur fallet hanterats.
– Hon har varit högst delaktig i att begränsa vår möjlighet till en rättssäker bedömning av Elsas fall.
I en av handläggarnas Lex-Sarah-anmälningar beskrivs det hur Toro Hartman ska ha försökt påverka ärendet innan utredningen var klar. Vid ett möte ska hon ha beskrivit Elsas mamma som psykiskt sjuk. Något som Carina Toro Hartman förnekar i en intervju med SVT.

Men nämndens egna utredning är bara partsinlaga eller nåt annat massa trams.

Det här är bevis till att JO-anmälan är i sin ordning, att morfars uttalanden är korrekta och Elsa tvångsomhändertogs utan något skäl till egentlig oro.

Allt har stått utanför rättssamhället. Vi har politiker som kan gå in i rättsliga processer och obehindrat få socialen att kidnappa barn som de behagar. Det är vidrigt!

Och så slänger vi på alla skandaler som dataintrång och politiker som tvingas avgå, undangömda utredningar m.m.

Men innan du svarar. Ja det är klart att allt reportage och uttalanden om det är partinslag eller att man inte läst domsluten eller nåt. Vem vet vad du fabulerar fram denna gång...
Citera
2026-09-13, 10:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Men nu pratar du ju om helt andra saker. Att det kan ha (och sannolikt har) förekommit oegentligheter när vården skulle upphöra har såvitt framkommit hittills inget med det inledande skyddsbehovet att göra.

Återigen, socialtjänsten hade ett antal orosanmälningar på sitt bord som sannolikt innehöll så allvarlig oro att man inte kunde avvakta nämndens beslut. Jag har inte läst dem så jag, liksom ni, vet inte.

Men tycker ni verkligen att socialtjänsten generellt i sådana lägen potentiellt ska riskera ett barns liv genom att klappa VH medhårs? Jag kan bara konstatera att det gör man helt enkelt inte. Man har för länge sedan passerat vårdplaneringar och SIP-möten. Det är en skyddslagstiftning som ska rädda barn från risker. Inte bara händelser.

Sen kan det visa sig att oron var överdriven eller till och med felaktig och då får man backa från den ursprungliga bilden av situationen. Men om det värsta skulle hända och barnet inte längre lever finns inget att backa från och det drevet tror jag de flesta kan hålla med om är på alla vis sämre.

Det är den typen av frågor som socialtjänsten får överväga när tillräckligt allvarliga orosanmälningar kommer in.

Att ljuga innebär att man medvetet säger något som man vet är osant. Det sysslar jag inte med. Trodde faktiskt inte vi skulle ha lågstadiesvenska på FB heller.
Nej det gör jag inte..

klappa Victoria medhårs? Vi säger att politiker inte bara kan gå in och utomrättsligt ta barn ifrån familjer. Vad är det för efterblivet trams du kommer med.

Ja, precis. Du ljuger.
Citera
2026-09-13, 10:40
Medlem
Citat:
Nej det gör jag inte..

klappa Victoria medhårs? Vi säger att politiker inte bara kan gå in och utomrättsligt ta barn ifrån familjer. Vad är det för efterblivet trams du kommer med.

Ja, precis. Du ljuger.
"Återigen, socialtjänsten hade ett antal orosanmälningar på sitt bord som sannolikt innehöll så allvarlig oro att man inte kunde avvakta nämndens beslut. Jag har inte läst dem så jag, liksom ni, vet inte."
Han har dessutom inte läsförståelse överhuvudtaget när han skriver som han gör..
Det är nämnden som har fattat beslutet, eller rättare sagt Carina Toro Hartman gjorde det enväldigt
Tragiskt låg debatt nivå här
Citera
2026-09-13, 10:40
Medlem
Just nu har vi en lagstiftning som lägger det ansvaret på domstolarna. Du får gärna tycka att det är fel, men så ser det ut.

Kan du för en gångs skull försöka att ha en principiell diskussion?

Varför tycker du att föräldrarnas rätt till barnet ska väga tyngre än barnets rätt till trygghet?

Citat:
Nej det gör jag inte..

Ja, precis. Du ljuger.
Citera
2026-09-13, 10:44
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Just nu har vi en lagstiftning som lägger det ansvaret på domstolarna. Du får gärna tycka att det är fel, men så ser det ut.

Kan du för en gångs skull försöka att ha en principiell diskussion?

Varför tycker du att föräldrarnas rätt till barnet ska väga tyngre än barnets rätt till trygghet?
Ja men det är det jag absolut säger.

När jag tycker att omhändertagandet skall följa rättsstatliga principer så menar jag såklart att det handlar om att föräldrar äger barn. Inte att rättsprocessen ska göra sitt yttersta för att värna om barnet bästa.

Det är vad CFR har skrivit med, se:

Enligt LVU har socialnämnden möjlighet att besluta om tvångsomhändertaganden om det finns påtagliga risker för att ett barn skadas genom bland annat misshandel eller brister i omsorgen. Bestämmelsen utgör ett viktigt skydd för barn i utsatta situationer. Samtidigt är ett beslut om tvångsvård enligt LVU mycket ingripande för både barnet och barnets familjemedlemmar. Ett beslut om omedelbart omhändertagande enligt LVU måste därför alltid underställas prövning i domstol, som bland annat ska granska om fortsatt tvångsvård är nödvändigt, eller om det hade räckt med mindre ingripande alternativ, som till exempel frivilliga behandlingsåtgärder.

I en ny statlig utredning framgår dock att förvaltningsdomstolarna inte alltid prövar om tvångsåtgärder enligt LVU är ”nödvändiga” och förenliga med ”barnets bästa”, som lagen förutsätter. Enligt utredningen är det i stället ”vanligt förekommande” att domstolarna inte gör, eller redovisar, någon sådan bedömning (SOU 2025:38).

Det riskerar i sin tur att leda till att familjer splittras i onödan – och att barn utsätts för ingripanden som inte är förenliga med deras bästa intressen.

https://centrumforrattvisa.se/domstolar-jo-anmals-i-fallet-elsa/

Äcklig liten lögnare är du.
Citera
2026-09-13, 10:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
"Återigen, socialtjänsten hade ett antal orosanmälningar på sitt bord som sannolikt innehöll så allvarlig oro att man inte kunde avvakta nämndens beslut. Jag har inte läst dem så jag, liksom ni, vet inte."
Han har dessutom inte läsförståelse överhuvudtaget när han skriver som han gör..
Det är nämnden som har fattat beslutet, eller rättare sagt Carina Toro Hartman gjorde det enväldigt
Japp, hoppas det blir fängelse och ingen avgångslön för kräket.
Citera
2026-09-13, 11:13
Medlem
Vi alla har förstått att du inte har en aning om hur handläggningen går till.

Ungefär så här ser det ut.

Vid en inkommen orosanmälan görs en bedömning om det finns någon substans i anmälan. Är det något man väljer att titta vidare på så tas en inledande kontakt med VH. Om det inkommer oro som handlar om en akut risk för barnet och dessutom från en annan myndighet får den av uppenbara skäl en annan tyngd än en anonym oprecis anmälan som rör att ett barn har smutsiga kläder på sig.

Är det tillräckligt stark oro och om omständigheter som kan få stora konsekvenser för barnet händer det att man tar den anmälande myndighetens uppgifter för gott. För att skydda barnet.

Så här långt är det tjänstepersoner som hanterar frågan och upprättar förslag till beslut. Detta förslag har sedan nämndens ordförande eller annan utpekad person i nämnden stöd direkt i lag att fatta beslut om.

Det händer säkert att någon modig politiker går emot förslaget till beslut men särskilt vanligt är det inte. Förmodligen mer sällan än en gång av hundra skulle jag gissa.

Politiker, på högerkanten mer än andra, tycks driva en agenda som går ut på att de genom att de genom att vara just politiker har någon slags gudomlig förmåga att fatta mer korrekta beslut i detaljfrågor i myndighetsutövning än andra trots att de egentligen vanligen saknar närmare kunskap på området. Syftet med att besluten fattas på politisk nivå är demokratiska och för att trygga rättsäkerheten, inte av kompetensskäl.

Det kan gå ett par timmar från orosanmälningarna inkommer tills dess att beslut måste fattas.

Ni får givetvis tycka att det är fel, men det har räddat många barn.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in