2026-09-12, 19:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kan du inte svara på mina argument i stället för att försöka avleda?

Lär dig hur man argumenterar.
Jo jag kan gissa, men kom ihåg att ju längre vi kommer i gissningsleken med varandra desto längre kommer vi ifrån verifierbar fakta, men okej låt mig försöka.
Citat:
Förutom då att benen på baksidesbilden då skulle behöva vara några centimeter kortare än benen på framsidesbilden.
Varför? Om tyget följer kroppen någorlunda så kommer inte distansen mellan tyget och benen vara tillräckligt långt för att producera en centimeterlång skillnad mellan baksidan och framsidan. Även om det inte följer kroppen utan ligger rakt på marken på baksidan så är jag osäker på om det ens skulle ge en längdskillnad på bilden, och 'några centimeter' är även en osäkerhetsvariabel som påverkas av distortion, tyguttöjning m.m.
Citat:
Att inta samma position är inte frågan, utan frågan är specifikt "Hur långt nådde fingertopparna utan att flytta armbågen från sidan?"
Enligt positionen på bilden och mina personliga golvtest verkar svaret vara 'tillräckligt'.
Citera
2026-09-12, 19:36
Medlem
Citat:
Okej, jag vet att du tycker det, men frågan var om du själv kan ha din egen arm i samma position längs sidan och med fingrarna nå lika långt utan att flytta armbågen från sidan.

3D-skanningen är ju bara en tänkt representation av vad bilden visar, inte en faktisk kropp.
Den ska vara gjord med samma teknik som när man gjorde en karta över terrängen på månen. Man mäter tydligen mikrometer eller nanometerförändringar i duken om jag fattat det rätt och kan utefter det göra en bild av hur kroppen låg på duken.
Citera
2026-09-12, 19:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Den ska vara gjord med samma teknik som när man gjorde en karta över terrängen på månen. Man mäter tydligen mikrometer eller nanometerförändringar i duken om jag fattat det rätt och kan utefter det göra en bild av hur kroppen låg på duken.
Jag tror du blandar ihop två studier. Den första vp8-skanningen gjordes på 70-talet och gav en generell höjdkarta utav 3d information. Studien och information som 3d-modellen är byggd ifrån är inte inte densamma.
Citera
2026-09-12, 20:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jo jag kan gissa, men kom ihåg att ju längre vi kommer i gissningsleken med varandra desto längre kommer vi ifrån verifierbar fakta, men okej låt mig försöka.

Varför? Om tyget följer kroppen någorlunda så kommer inte distansen mellan tyget och benen vara tillräckligt långt för att producera en centimeterlång skillnad mellan baksidan och framsidan. Även om det inte följer kroppen utan ligger rakt på marken på baksidan så är jag osäker på om det ens skulle ge en längdskillnad på bilden, och 'några centimeter' är även en osäkerhetsvariabel som påverkas av distortion, tyguttöjning m.m.

Tyget på översidan av benet följer en längre bana än tyget på undersidan.

Citat:
Enligt positionen på bilden och mina personliga golvtest verkar svaret vara 'tillräckligt'.

Intressant att du inte ens kan göra ett tillförlitligt eget test, utan måste ljuga om det. Det går inte att få fingertoppararna över till utsidan av andra låret utan att flytta armbågen från sidan, så om du säger att du kunde nå yttersidan av andra låret så fuskade du.
Citera
2026-09-12, 20:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har redan refuterat detta förut. Smeso förstår inte detta ämnet själv utan använder ledande AI prompts och okontrollerad AI-output som sin bevisning, vilket jag precis visat kan 'bevisa' att grisar kan flyga enligt samma metodik. Han har tidigare 'råkat' få med påhittade forskare, felcitat och grovt missrepresenterade publikationer förut, och hans enda svar har varit "min poäng kvarstår", vilket den uppenbarligen inte gör.

Han vägrar acceptera källor och oförnekbar forskning med total konsensus utan refererar istället till sin AI-output från sina AI-promptar med ledande premisser och förbestämda slutsatser.

Jag har lagt hundratals timmar på turinsvepningen och ger den mitt starka stöd. Jag är den som kan det här ämnet.

Ja, jag vet att du har hittat på att jag skulle använda ledande AI-prompter eftersom du tycker att mina svar ser ut att vara skapade av AI, men det är bara ren lögn.

Jag har skrivit på samma sätt hela tiden, med samma typ av strukturerat resonemang och punktuppställningar långt innan AI fanns. Det är bara att titta på mina tidigare inlägg från 5 år sedan eller 10 år sedan så kan du se att jag skrev på det viset långt innan AI ens fanns.

Några exempel:
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
(FB) Är Bibeln sann ? (Sammanfogad tråd)
(FB) Bevisa att Gud existerar (Sammanfogad tråd /Mod)
Citera
2026-09-12, 20:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tyget på översidan av benet följer en längre bana än tyget på undersidan.

Intressant att du inte ens kan göra ett tillförlitligt eget test, utan måste ljuga om det. Det går inte att få fingertoppararna över till utsidan av andra låret utan att flytta armbågen från sidan, så om du säger att du kunde nå yttersidan av andra låret så fuskade du.
Baksidan låg antagligen inte helt på marken utan följde någorlunda benen även på baksidan. Det är nog det enkla svaret.

Armbågarna ligger inte på marken i 3d-modellen, om det är det du menar, för jag är faktiskt lite osäker exakt vad du menar. Genom att lyfta armbågarna från marken kan jag återskapa 3d-modellen och nå yttersidan av andra låret.
Citera
2026-09-12, 20:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Baksidan låg antagligen inte helt på marken utan följde någorlunda benen även på baksidan. Det är nog det enkla svaret.

Armbågarna ligger inte på marken i 3d-modellen, om det är det du menar, för jag är faktiskt lite osäker exakt vad du menar. Genom att lyfta armbågarna från marken kan jag återskapa 3d-modellen och nå yttersidan av andra låret.

Titta på bilden på svepningen. Överarmen ligger tydligt fortfarande längs sidan och armbågen är så långt ut vid sidan att en försvinner in i den brandskadade delen. Om du säger dig ha nått ända fram till låret med fingrarna så har du flyttat armbågen från den punkten och även överarmen från dess läge längs sidan.
Citera
2026-09-12, 20:20
Medlem
Citat:
Jag tror du blandar ihop två studier. Den första vp8-skanningen gjordes på 70-talet och gav en generell höjdkarta utav 3d information. Studien och information som 3d-modellen är byggd ifrån är inte inte densamma.
Jepp det kan du ha helt rätt i. Jag har tittat på några videos om svepningen och jag blandar ihop dom, jag är nybörjare angående detta. Men det är väldigt intressant!
Citera
2026-09-12, 20:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, jag vet att du har hittat på att jag skulle använda ledande AI-prompter eftersom du tycker att mina svar ser ut att vara skapade av AI, men det är bara ren lögn.
Citat:
Citat:
Bara för att du skrivit inlägg som varit längre än 2 meningar förut så visar det inte att du inte använt AI här. Det går tydligt att se AI-strukturen i dessa inlägg, även om du kanske lagt till en och annan mening själv här och där.

Kolla här t.ex:
Vad citatet faktiskt gör – och inte gör
Citatet skissar upp ett mycket snävt scenario för hur en konstnärlig förfalskning skulle behöva göras (”samla exsudat i rätt fas”, inom ca 20 min efter koagulation, osv.) och bedömer sedan detta scenario som praktiskt ”orimligt” och därför ”i princip omöjligt”.
Just det där "Vad citatet faktiskt gör - och inte gör" följt av en beskrivning av citatet är väldigt indikativt av AI. Exakt sådär konstruerar AI sina texter hela tiden. Och menar du verkligen att du förstår XRF-undersökningar, exsudatskoagulering, serumfläckar, UV-ljus, porfyrinkemi, textilnedbrytning, immunologiska blodtester, kemisk florescering och blodtestskontaminering? Vadå är du en expert inom allt? Vem är du egentligen?
Citera
2026-09-12, 20:30
Medlem
Om det är en förfalskning, hur är den gjord?
Citera
2026-09-12, 20:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Ja, det är ett enkelt svar, men fel tänkt.

Böjda knän sträcker tyg på framsidan för byxor, eller hur?
Böjda knän veckar tyg på baksidan för byxor, eller hur?

Om man däremot lägger en svepning runt redan böjda knän så blir kontaktytan på framsidan längre än på baksidan, och om strålning rakt uppåt och rakt nedåt sedan träffar tyget så borde alltså resultatet bli en längre bild på framsidan (en längre remsa tyg exponerad) och kortare på undersidan (en kortare remsa tyg exponerad) för samma ben.

Du kan själv prova med att böja benen lite och mäta med ett måttband från ljumsken till fotleden på ovansidan över knäet och samma på undersidan under knäet så får du se hur många centimeter som skiljer sig.

Om man tänker sig att tyget draperas runt en kropp vars ben redan är fixerade i en böjd position, då lägger sig tyget som en ett hölje över den yttre formen. Det betyder alltså att tyget på framsidan (ovansidan) måste följa den långa bågen ut över knäskålarna, medan tyget på baksidan (undersidan) genar över knävecket och alltså följer en mycket kortare bana.
Citera
2026-09-12, 20:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bara för att du skrivit inlägg som varit längre än 2 meningar förut så visar det inte att du inte använt AI här. Det går tydligt att se AI-strukturen i dessa inlägg, även om du kanske lagt till en och annan mening själv här och där.

Kolla här t.ex:
Vad citatet faktiskt gör – och inte gör
Citatet skissar upp ett mycket snävt scenario för hur en konstnärlig förfalskning skulle behöva göras (”samla exsudat i rätt fas”, inom ca 20 min efter koagulation, osv.) och bedömer sedan detta scenario som praktiskt ”orimligt” och därför ”i princip omöjligt”.
Just det där "Vad citatet faktiskt gör - och inte gör" följt av en beskrivning av citatet är väldigt indikativt av AI. Exakt sådär konstruerar AI sina texter hela tiden. Och menar du verkligen att du förstår XRF-undersökningar, exsudatskoagulering, serumfläckar, UV-ljus, porfyrinkemi, textilnedbrytning, immunologiska blodtester, kemisk florescering och blodtestskontaminering? Vadå är du en expert inom allt? Vem är du egentligen?

Va?
Får man inte skriva retoriskt eller försöka bemöta motargument i ett resonemang?

Jo, jag vet att du tidigare hävdat att jag skulle ha använt AI "därför att ingen skriver med tankstreck". Jag visade redan då att jag faktiskt skriver så, men du lär dig tydligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in