2026-09-12, 12:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Jag håller inte alls med. Det fungerar tillfredsställande för det mesta. Men det finns förbättringspotential.
Har du tagit del av någon av den kritik som IVO kommit med gällande LVU? Det är ju en fullständig bedrövelse i hela Sverige.
Citera
2026-09-12, 12:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har nu läst JO anmälan och du har rätt. Föräldrarna har inte förstått lagstiftningen och konstigt nog har CFR lånat ut sitt namn till detta.

Jag kan ändra mig när jag har fel. Har du samma förmåga?
Jag tror att CFR har trampat rejält i klaveret med detta. Om JO börjar gräva så kommer det att dyka upp frågor om LSS-utförandet och vad som gjorts för att hantera avvikelser. Kan bli hyfsat besvärande, som det ser ut av vad som hittills framkommit.
Citera
2026-09-12, 12:54
Medlem
Fast nu missförstår du nog IVOs uppdrag?

De ska ju hitta fel i handläggningen som sedan kommunerna och regionerna får till sig för att kunna förbättra sin verksamhet. Det är liksom omöjligt att göra alla rätt överallt och hela tiden i så stora verksamheter det är fråga om när det samtidigt handlar om bedömningar som grundas i mänskliga interaktion. En perfekt verksamhet med perfekta beslut i alla ärenden går nog inte att uppnå hur gärna man än vill.

Att det finns kritik vid granskningar är alltså inte samma sak som ett haveri som det verkar i diskussionen just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Har du tagit del av någon av den kritik som IVO kommit med gällande LVU? Det är ju en fullständig bedrövelse i hela Sverige.
Citera
2026-09-12, 12:56
Medlem
Du har en poäng här som på systemisk nivå är rätt skrämmande. Hur många LSS brukare är helt i händerna på sina anhöriga som utförare. Usch, vill inte ens tänka tanken fullt ut.
Citat:
Jag tror att CFR har trampat rejält i klaveret med detta. Om JO börjar gräva så kommer det att dyka upp frågor om LSS-utförandet och vad som gjorts för att hantera avvikelser. Kan bli hyfsat besvärande, som det ser ut av vad som hittills framkommit.
Citera
2026-09-12, 13:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast nu missförstår du nog IVOs uppdrag?

De ska ju hitta fel i handläggningen som sedan kommunerna och regionerna får till sig för att kunna förbättra sin verksamhet. Det är liksom omöjligt att göra alla rätt överallt och hela tiden i så stora verksamheter det är fråga om när det samtidigt handlar om bedömningar som grundas i mänskliga interaktion. En perfekt verksamhet med perfekta beslut i alla ärenden går nog inte att uppnå hur gärna man än vill.
Nej, IVO är en tillsynsmyndighet som ska se till att socialtjänsten och vården följer regelverket.
Citera
2026-09-12, 13:09
Medlem
Absolut, och tillsynen innebär att man får hjälp att se brister utifrån som ibland är svåra att få tag i internt. När jag använder begreppet ”förbättra” kanske det är lite slarvig användning av ordet eftersom IVOs roll givetvis inte är att skapa nya insatser till ensamstående föräldrar utan mer att effekten är en bättre, mer rättsäker verksamhet.

Personligen tror jag personalomsättningen är den största utmaningen med både stora organisatoriska påföljder och konsekvenser på ärendenivå som är beklagliga.

Svårt när personalen inte är livegen dock.

Citat:
Nej, IVO är en tillsynsmyndighet som ska se till att socialtjänsten och vården följer regelverket.
Citera
2026-09-12, 13:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Absolut, och tillsynen innebär att man får hjälp att se brister utifrån som ibland är svåra att få tag i internt. När jag använder begreppet ”förbättra” kanske det är lite slarvig användning av ordet eftersom IVOs roll givetvis inte är att skapa nya insatser till ensamstående föräldrar utan mer att effekten är en bättre, mer rättsäker verksamhet.

Personligen tror jag personalomsättningen är den största utmaningen med både stora organisatoriska påföljder och konsekvenser på ärendenivå som är beklagliga.

Nej, alla ansvariga vet om problemen och de fruktansvärda konsekvenser som följer. Det här handlar om vad som kallas psykopatiska organisationer som drar till sig en viss människotyp som ledare.
Citera
2026-09-12, 13:22
Medlem
Eller så här.

Kritik från IVO eller JO innebär att man har fått en tydlig bild av vad man behöver förbättra inom ett område. Lagstiftningen har inte förändrats, man har samma tilldelning av pengar från politiken och personalsituationen är som den är. De ärenden som dyker upp måste hanteras.

Pekar IVO på brister är det lågt hängande frukt som man försöker åtgärda först. Men någon revolution kommer inte ske, det finns inga sådana tendenser eller tankar vågar jag påstå. Man jobbar på i en evolutionär anda.

Sen kan det givetvis finnas kommuner där det faktiskt har havererat. Fel människor på fel roller, stor social utslagning och en politik som inte prioriterar socialt arbete gör att uppdraget blir svårt. Det brukar synas i personalomsättningen.

Men i stort tror jag inte man ska förvänta sig någon revolution.

Citat:

Citera
2026-09-12, 13:24
Medlem
Fast nu gör du nästan samma sak som Ajogen och kurre.

Förutsättningarna är som de är och är ytterst varierande och att påstå att alla chefer inom social verksamhet bedriver en psykopatisk verksamhet i 290 kommuner faller på sin egen orimlighet.

Citat:
Nej, alla ansvariga vet om problemen och de fruktansvärda konsekvenser som följer. Det här handlar om vad som kallas psykopatiska organisationer som drar till sig en viss människotyp som ledare.
Citera
2026-09-12, 13:27
Medlem
Vad är alternativet menar du. Ta bort socialtjänstlagen?
Citat:

Förutsättningarna är som de är och är ytterst varierande och att påstå att alla chefer inom social verksamhet bedriver en psykopatisk verksamhet i 290 kommuner faller på sin egen orimlighet.
Citera
2026-09-12, 13:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Nej, det gör det inte MEN jag säger INTE att ALLA gör det. Jag skrev nyss: Det är 290 olika grader av dysfunktionalitet. Och ovanpå en redan omöjlig situation kom dessutom nya socialtjänstlagen med högre krav på att orosanmäla. Det här kan inte fungera ens i teorin. Det är vanvett som IVO ser mellan fingrarna med år efter år.

Citat:
Vad är alternativet menar du. Ta bort socialtjänstlagen?
Alternativet är att följa lagkraven på saklighet och opartiskhet.
Citera
2026-09-12, 13:38
Medlem
Vi ska inte fastna i ordklyveri men 290 grader av dysfunktionalitet tyder på att det inte fungerar någonstans men mer dåligt på vissa ställen.

Du har helt rätt i att det finns stora utmaningar men fokus på mer förbyggande arbete och större krav på vetenskap och beprövad kunskap tror jag är bra. Tyvärr har det inte följts upp av mer pengar från staten till kommunerna utan kravet ökar utan mer resurser.

Jag tycker personligen att anmälningsplikten till rättsvårdande myndigheter är mer problematisk.

Citat:
Nej, det gör det inte MEN jag säger INTE att ALLA gör det. Jag skrev nyss: Det är 290 olika grader av dysfunktionalitet. Och ovanpå en redan omöjlig situation kom dessutom nya socialtjänstlagen med högre krav på att orosanmäla. Det här kan inte fungera ens i teorin. Det är vanvett som IVO ser mellan fingrarna med år efter år.

Alternativet är att följa lagkraven på saklighet och opartiskhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in