Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Ja och nej.
Det finns alltid fler valmöjligheter och det är alltid lätt att se i efterhand vad man borde ha gjort.
Jag har ju inte läst mer än någon annan så jag vet egentligen inte vad som står i varken orosanmälningarna eller soc utredning. Men det dög uppenbarligen för att besluta om ett omedelbart omhändertagande. Och sedan till att fastställa LVU.
Min uppfattning att SIP var helt överspelat. Det finns inte i socialtjänstens verktygslåda givet hur situationen såg ut där och då och med det behov av snabbt agerande man bedömde behövdes. Man konstaterade förmodligen att kontakten mellan barn och en av VH troligen var skadlig för barnet och den andre VH inte förstod detta. Då har man liksom inte tidsmässigt utrymme kvar för att vårdplanera. Det får komma sen när situationen kring barnet har lugnat ner sig och man vet exakt vilka förutsättningarna är.
Egentligen precis som detta ärende har blivit.
Det är samma logik i detta som i Rädda, Larma, Släck.
Men återigen, jag vet ingenting mer än vad som framgår av handlingarna som spridits på nätet. Mina gissningar rör bara hur socialtjänsten kan ha resonerat med utgångspunkt tagen i hur lagen ser ut och tillämpas. Jag gör inga andra värderingar än så.
Cirkelresonemang och rökridåer i "ugglans" inlägg
Den totala avsaknaden av återföreningsplan mörkas:
Hans påstående: "Det får komma sen när situationen kring barnet har lugnat ner sig... Egentligen precis som detta ärende har blivit."
Cirkellogiken & Falskheten: Han försöker måla upp det som att soc bara tog en "paus" för att upprätta en vårdplan senare. I verkligheten fanns det exakt noll återföreningsplan gällande varken mamman eller den biologiska pappan! Socialtjänsten arbetade inte för återförening (som LVU-lagen faktiskt kräver som huvudregel), utan för en permanent separation där barnet totalisolerades från hela sitt biologiska nätverk.
Cirkulär legitimering via "rädda, larma, släck":
Hans påstående: "Det är samma logik i detta som i Rädda, Larma, Släck."
Cirkellogiken: Han jämför ett rättsvidrigt tvångsomhändertagande med en akutsituation vid en brand. Men för att "rädda och släcka" måste det faktiskt brinna! Om huset inte brinner utan brandkåren själv har räknat fel på temperaturmätaren (ett felberäknat 40-procentsdropp) så är det inte en räddningsinsats att bränna ner huset och låsa in de boende.
Cirkeln om att "det dög för domstolen":
Hans påstående: "Men det dög uppenbarligen för att besluta om ett omedelbart omhändertagande."
Cirkellogiken: Återigen kör han med klassikern: Det var rätt för att soc fick igenom det i rätten. Han blundar helt för att domstolen bara ser vad soc väljer att lägga fram, samtidigt som avlastande uppgifter mörkas och journaler spärras.
Bortförklaringen av brevgranskning och isolering:
Han låtsas helt om som att totalisoleringen där flickan skärs av från mamman, pappan och hela sitt nätverk och tvingas kommunicera via handskrivna brev som soc smygläser och censurerar är ett helt normalt "lugnande skede".
Till "ugglan":
Men nu får du faktiskt ge dig helt med din monumentala minnesförlust och dina snurriga liknelser!
Du sitter och gissar om "Rädda, Larma, Släck" och påstår att vårdplaneringen "får komma sen när situationen har lugnat ner sig". Låt oss syna hur din teoretiska fantasivärld krockar med den brutala verkligheten i Elsas fall:
Det fanns noll återföreningsplan! Sluta låtsas som att soc jobbade enligt lagens huvudregel om återförening. Det fanns inte en tillstymmelse till återföreningsplan varken för mamman eller för den biologiska pappan! Målet var en permanent avskiljning.
Du kallar det för att "situationen ska lugna ner sig". I verkligheten totalisolerades Elsa från hela sitt biologiska nätverk! Det enda sättet hon tilläts kommunicera var genom handskrivna brev en gång i veckan: brev som socialtjänsten smygläste och censurerade! Är det din definition av en rättssäker process eller "Rädda, larma, släck"?!
Din "brand"-analogi faller platt: Du jämför med att släcka en brand. Men det fanns ingen brand! Branden var tillverkad av sjukvården själv när de gav flickan ett felberäknat näringsdropp på 40 % täckning i stället för 100 % och av en skrivbordsläkare som hittade på MbP-teorier utan att ens ha träffat barnet! Man sätter inte ett helt nätverk i isolering för att sjukvården inte kan räkna på dropp.
"Det dög för domstolen": Och där kom ditt trötta cirkelbevis igen! Klart det "dög" för rätten när soc förvanskade underlaget, spärrade journalerna och undanhöll att det var vårdens egna fel som gjorde flickan sjuk!
Sluta skönmåla ett totalt haveri där ett barn skars av från sin pappa, sin mamma och hela sin släkt med ren mörkläggning som metod!