Eller så här.
Kritik från IVO eller JO innebär att man har fått en tydlig bild av vad man behöver förbättra inom ett område. Lagstiftningen har inte förändrats, man har samma tilldelning av pengar från politiken och personalsituationen är som den är. De ärenden som dyker upp måste hanteras.
Pekar IVO på brister är det lågt hängande frukt som man försöker åtgärda först. Men någon revolution kommer inte ske, det finns inga sådana tendenser eller tankar vågar jag påstå. Man jobbar på i en evolutionär anda.
Sen kan det givetvis finnas kommuner där det faktiskt har havererat. Fel människor på fel roller, stor social utslagning och en politik som inte prioriterar socialt arbete gör att uppdraget blir svårt. Det brukar synas i personalomsättningen.
Men i stort tror jag inte man ska förvänta sig någon revolution.
Citat:
Ursprungligen postat av
Uglo469
Absolut, och tillsynen innebär att man får hjälp att se brister utifrån som ibland är svåra att få tag i internt. När jag använder begreppet ”förbättra” kanske det är lite slarvig användning av ordet eftersom IVOs roll givetvis inte är att skapa nya insatser till ensamstående föräldrar utan mer att effekten är en bättre, mer rättsäker verksamhet.
Personligen tror jag personalomsättningen är den största utmaningen med både stora organisatoriska påföljder och konsekvenser på ärendenivå som är beklagliga.
Svårt när personalen inte är livegen dock.