Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
jo men det här säger ju emot sig själv menar jag, om jag anmäler ett brott och det läggs ner direkt ibland utan ens en åklagare tittat på det, så har det ju sannolikt inte hänt säger dem.
Det är semantik vi är inne på nu. Varför skulle det uppstå en logisk motsägelse per automatik bara för att de har skapat en bortfallskategori med namnet
har sannolikt inte hänt som avser nedlagda våldtäktsanmälningar av en specifik karaktär? Du verkar haka upp dig på att frasen används på ett specifikt sätt för att beskriva och kategorisera vissa nedlagda våldtäktsanmälningar av en viss karaktär.
Vilken bortfallskategori din hypotetiska anmälan hade hamnat i beror helt och hållet på den bedömning som görs.
Att en anmälan läggs ner innebär inte heller nödvändigtvis att de har gjort en bedömning att våldtäkten sannolikt inte har ägt rum. Det stämmer inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Om jag anmäler saker som sannolikt inte hänt är det ju inte korrekta anmälningar om verkliga händelser och således inte riktiga och kan därmed även tolkas som falska
Det är väl ingen direkt nyhet att våldtäktsanmälningar inte nödvändigtvis speglar faktiska våldtäkter (verkliga händelser).
Vi är återigen inne på semantik. Olika människor lägger in olika betydelser i begreppet ''falsk'' och ''falska'' anmälningar. Du har ingen skyldighet att ha samma definition av begreppet dock.
Det som har relevans är givetvis hur avsändaren använder begreppet. Det är utifrån det perspektivet man behöver göra en tolkning.
Har sannolikt inte hänt (bortfallskategorin) rymmer ju nedlagda anmälningar där en bedömning har gjorts att en våldtäkt troligen inte har ägt rum
men där den anmälde tror det. Det blir därmed lite konstigt att använda frasen har sannolikt inte hänt för att syfta på en anmälan som görs
där anmälaren anser att en våldtäkt sannolikt inte har hänt. Det är något helt annat än hur frasen används i BRÅ rapporten.