2026-09-11, 20:46
Medlem
Hörde advokatens slutplädering nu. Han borde bli arbetslös. Tror ganska många i den här tråden skulle kunna argumentera bättre för JJ faktiskt.
Citera
2026-09-11, 20:57
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du skrev ju: "Sedan kan det lika gärna gå åt andra hållet de fattar beslutet att det inte är rimnligt det finns några andra påhitta GM eller aliens eller vad som nu påstås...." min tolkning var då att "sedan" var den senare hovrättsförhandlingen och att "de" var Hovrätten. Men kanske missuppfattade dig?

Jag vill också tillägga att Hovrätten inte kan "åberopa ny bevisning". Det är bara parterna som kan göra detta. Domstolen skall ju vara objektiv och opartisk.

Du får nog läsa om föregående inlägg. Jag skrev ingenting om "hur andra uppfattar dig", utan "hur du uppfattas" - dvs hur du uppfattas av mig. För jag tycker att det sättet du skriver på visar att du inte förstår att det finns en skillnad på vad man tror/tycker faktiskt har hänt, och vad man tror/tycker att domen ska bli, är två helt olika saker.

Jag pratar endast om att rätten behöver beakta alternativa förklaringar. Svårare än så är det inte! Dvs förklaringar som varken åklagaren eller den tilltalade framfört. Då jag nu tycker att vi har tröskat detta så länge så att det bara kan finnas alternativet att du inte förstår så vill jag hänvisa till NJA 2023 s. 29 ("Mordet vid busshållplatsen"). Läs:

13. Högsta domstolen har i flera rättsfall förklarat att detta innebär att det för en fällande dom krävs att domstolen finner att det genom den utredning som har lagts fram i målet är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade har begått den gärning som åklagaren påstår. I kravet ligger att utredningen ska vara så fullständig att det inte finns anledning att anta att ytterligare undersökning skulle ändra bedömningen; domstolen ska på grundval av den presenterade utredningen kunna dra slutsatsen att det inte finns andra möjliga förklaringar till händelseförloppet. Om det i något avseende kvarstår osäkerhet sedan utredningen har lagts fram, t.ex. när det gäller andra tänkbara gärningsmän, kan detta leda till att beviskravet inte är uppfyllt.

14. När det gäller frågan om det kan finnas alternativa förklaringar bör domstolen överväga sådana inom ramen för vad utredningen ger anledning till och vad som annars framstår som värt att beakta. Utgångspunkten är att alla någorlunda rimliga alternativa förklaringar måste uteslutas för att domen ska bli fällande. En alternativ förklaring till det som åklagaren påstår måste dock framstå som praktiskt möjlig och det ska finnas anledning att räkna med den just i det fall som bevisprövningen avser. Betydelsen av en alternativ förklaring kan i det enskilda fallet vara beroende av hur stark den övriga utredningen till stöd för åtalet är.
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2023/b-5952-21.pdf

Dvs: Om man konstaterat att det kan ha funnits andra personer närvarande så kan det ju rimligen inte vara orimligt att det kan ha funnits andra gärningsmän!?...och har det då funnits andra gärningsmän så kan ju dom t ex ha utfört gärningar före J.J kom till platsen eller i vart fall utan J.J vetskap. Det kan ju då t ex ha varit så att dessa gärningsmän "varit ledande" och kommenderat J.J att hjälpa till att flytta personer som redan mördats.
givetvis är det åklagaren och åklagaren som isf får åberopa ny bevisning till HR det är ganska självklart, vad är det här för nivå du försöker lägga dig på?

Jag skiter fullständigt i hur du uppfattar mig, det är en sak jag aldrig kommer bry mig om var så säker, hur kan du ens få för dig jag skulle bry mig om det och korrigera mig efter dig?

Man har inte konstaterat det varit andra närvarande så släpp det där, det är inte rimligt eller sannolikt.

vad får du diina fantasier ifrån med jj plus en eller flera gm, det finn egentligen inget som tyder på det utan det är påståenden och spekulationer, och ska vi spekulera så kan vi hålla på i evigheter och ringa in scully och fox mulder ifrån arkiv x med
Citera
2026-09-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Nu är jag ingen expert på hur domstolar bedömer vad som räknas som bortom rimligt tvivel, men idén att någon kommer inklampande och råkar placera den ene mördade förbi två dörrar där den andre mördade ligger och dessutom täcker över denne på precis samma sätt är fullkomligt absurd.
Fast nu gör du precis det jag tycker är problemet med flera resonemang i den här tråden.

Du börjar med ett faktiskt fynd och bygger sedan vidare med antaganden tills antagandena nästan presenteras som fakta.

Var är det fastställt att JJ täckte över Gerd ”på precis samma sätt” som Tor?

Att JJ släpade Gerd in i ladan är en sak.
Att Tor låg övertäckt är en annan.

Men om du dessutom använder påståendet att JJ täckte över Gerd på samma sätt som argument för att han måste ha känt till Tor, då vill jag gärna veta vilket bevis du grundar just det på.

Och ”fullkomligt absurd” är inget bevisvärde.

Frågan är fortfarande vilken bevisning som gör det ställt bortom rimligt tvivel att JJ visste att Tor låg där och uppsåtligen främjade hans mord.

Det är den frågan jag ställer. Inte om JJ:s agerande verkar märkligt.
Citera
2026-09-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Ett tydligt svenskt exempel är Arlandamordet 2002, där en man blev dömd för mordet på sin fru trots att han nekade och påstod att en okänd gärningsman brutit sig in.

Rätten menade att det utifrån teknisk bevisning, logistik och mannens egen version var orimligt att någon annan än han utfört dådet.

Händelseförloppet och mannens berättelse
Mannen larmade polisen tidigt på morgonen från en villa i närheten av Arlanda och uppgav att han och hans hustru blivit överfallna av rånare/inbrottstjuvar under natten. Enligt hans egen berättelse:

Två eller tre okända maskerade män tog sig in i bostaden.

Mannen påstod att han blivit överfallen, bundna och medvetslös under en längre tid.

När han vaknade upp fann han sin hustru död i ett annat rum, svårt misshandlad och strypt.

Här brast orimligheten (Bevis och logik)

Skador och bundenhet: Mannen hade minimala skador eller märken efter att ha blivit bunden och överfallen på det sätt han beskrev. Hustrun däremot hade utsatts för extremt och utdraget våld. Det var orimligt att rånare skulle skona den ena partnern helt och döda den andra utan uppenbart motiv.

Inga spår av inbrott: Det fanns inga tecken på att någon brutit sig in i huset. Inga dörrar eller fönster var forcerade, och inga värdesaker av betydelse saknades.

Teknisk bevisning och DNA: Det fanns inga främmande tekniska spår (som skospår, fingeravtryck eller främmande DNA) i huset som tydde på att utomstående varit där. Däremot fanns biologiska spår på platsen som band mannen till gärningen.

Tidslinjen och larmet: Mannens tidsuppgifter stämde inte överens med den rättsmedicinska undersökningen av när döden inträffade eller med kroppens tillstånd.

Tingsrätten och hovrätten bedömde att mannens berättelse var en ren uppdiktning för att dölja ett inomrelationellt mord. När man vägde samman avsaknaden av inbrottsspår, avsaknaden av främmande DNA och mannens oskadda tillstånd, fanns det utom rimligt tvivel ingen annan möjlig gärningsman. Mannen dödes till livstids fängelse.

här har du ett fall till där hans berättelse och omständigheterna som fanns inte räkna som rimliga tvivel.

det finns alltid möjligheter det kan ha skett på andra sätt frågan de ska bedöma är om det är rimligt.

Därför jag tar upp att aliens kan ha utfört mordet är det möjligt ja är det helt uteslujtet de inte kunnat göra det? svar nej, sista fråga är det rimligt?
Jag tycker faktiskt att ditt exempel med Arlandamordet är intressant, men kanske av motsatt anledning.

Om vi utgår från din beskrivning av det målet fanns där flera objektiva omständigheter som direkt talade emot mannens berättelse om okända gärningsmän: inga inbrottsspår, inga främmande tekniska spår, hans egna skador stämde inte med berättelsen och tidslinjen gick inte ihop.

Jämför det med Brattås.

Där kan TR inte ens fastställa om JJ själv dödade Tor och Gerd eller om det fanns ytterligare gärningsman. Det finns inget JJ-DNA på Tor, mordvapnet är inte knutet till JJ och hans DNA på Gerds strumpor finns där han enligt sin egen berättelse greppat henne när han släpade henne. Däremot finns hans DNA även i Gerds handväska, vilket naturligtvis är besvärande för honom.

Men den avgörande frågan är fortfarande: vilken objektiv bevisning visar att JJ uppsåtligen främjade själva dödandet av Tor och Gerd?

Det är där jag tycker att jämförelsen haltar. I ditt Arlandaexempel beskriver du hur den alternativa gärningsmannen successivt utesluts genom objektiva omständigheter. I Brattås lämnar tingsrätten själv möjligheten till en annan gärningsman öppen och konstaterar i stället att JJ åtminstone måste ha främjat gärningarna.

Det är en ganska väsentlig skillnad.
Citera
2026-09-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veeti-Tuusan
Finns det bevis för att han ens var där medan Tor fortfarande levde. Tiden då han lämnade DNA spår är efter mordet på Tor.
Förlåt att jag inte svarat dig tidigare.

Jag kan inte heller se att det finns någon objektiv bevisning som tidsmässigt placerar JJ på platsen medan Tor fortfarande levde.

DNA-spåren visar att JJ varit i kontakt med Gerd och hennes handväska, men de daterar naturligtvis inte kontakten till tiden före eller under mordet på Tor.

Och då blir TR:s formulering om att JJ handlat ”med vetskap om att även Tor Öberg låg död i ladugården” ännu förbryllande.

För om det inte är visat att JJ var där medan Tor levde, och det dessutom måste visas att JJ kände till att Tor låg död under kläderna, vad är då den konkreta handling genom vilken JJ uppsåtligen främjade mordet på Tor?

Bra fråga och uppmärksammat av dig!
Senast redigerad av PR400 2026-09-11 kl. 21:45.
Citera
2026-09-11, 21:52
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag tycker faktiskt att ditt exempel med Arlandamordet är intressant, men kanske av motsatt anledning.

Om vi utgår från din beskrivning av det målet fanns där flera objektiva omständigheter som direkt talade emot mannens berättelse om okända gärningsmän: inga inbrottsspår, inga främmande tekniska spår, hans egna skador stämde inte med berättelsen och tidslinjen gick inte ihop.

Jämför det med Brattås.

Där kan TR inte ens fastställa om JJ själv dödade Tor och Gerd eller om det fanns ytterligare gärningsman. Det finns inget JJ-DNA på Tor, mordvapnet är inte knutet till JJ och hans DNA på Gerds strumpor finns där han enligt sin egen berättelse greppat henne när han släpade henne. Däremot finns hans DNA även i Gerds handväska, vilket naturligtvis är besvärande för honom.

Men den avgörande frågan är fortfarande: vilken objektiv bevisning visar att JJ uppsåtligen främjade själva dödandet av Tor och Gerd?

Det är där jag tycker att jämförelsen haltar. I ditt Arlandaexempel beskriver du hur den alternativa gärningsmannen successivt utesluts genom objektiva omständigheter. I Brattås lämnar tingsrätten själv möjligheten till en annan gärningsman öppen och konstaterar i stället att JJ åtminstone måste ha främjat gärningarna.

Det är en ganska väsentlig skillnad.
Jag läste domen , iof inte noggrant och snabbt, jag läste de nämnde han främjat mordet, det var ordet de använde, några alternativa gärningsmän läste jag inte om så vitt jag minns, jag tolkar det som bara för de inte kan bevisa han var ensam GM så bestämmer inte det att de var flera gm heller det är i mitt tycke ett påstående som inte är styrkt, jag tycker vi bortser ifrån det helt och hållet för det blir spekulationer som svävar iväg väldigt långt ifrån det verkliga händelse förloppet och låter varken rimligt eller sannolikt

Hade man kunnat döma honom för samförstånd här menar du? på med andra alternativa möjliga potentiell gärningsmän?
Senast redigerad av Inspirit81 2026-09-11 kl. 21:54.
Citera
2026-09-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Ja, det är väl inte helt otroligt att missa ett par byxor på en stol.

Ja, jag tror också att något triggade JJ. Något som fick honom att känna sig dum, skamsen, bortgjord, avslöjad... Och för en så kryptisk och extremt introvert individ krävs kanske inte något anmärkningsvärt.

Var det något märkligt med de andra dödsfallen? Har ingen aning själv, men det är inte en jätteliten ort, och med en rätt stor andel åldringar, väl?
https://www.st.nu/sundsvall/mord-utredningen-tystades-ner/

31 maj klockan 22.47 larmas ambulans och polis till Jimmys lägenhet, för att någon där skulle må dåligt. Enligt en granne mötte tre unga män ambulansen och sade att larmet var felaktigt. Polisen noterade i händelserapporten att allt var lugnt på platsen, men verkar aldrig ha gått in i lägenheten.
Samme granne hörde under kvällen ett våldsamt oväsen från Jimmys lägenhet.
Detta var troligen ungefär den tidpunkt då Jimmy dog.
Tjejen, grannen och de tre ungdomarna borde vara viktiga vittnen i utredningen, men Aldrins vet inte om polisen har förhört någon av dem.
1 juni vid 19-tiden hittade föräldrarna Jimmy på mage i sängen, med händerna under sig och naglarna intryckta som klor i brösthuden. Över huvudet låg en kudde.
Han var helt sönderslagen i ansiktet. Näsan låg bredvid ansiktet, och han hade ett hål i bakhuvudet, minns Rickard Aldrin.
Lägenheten var sönderslagen, med tydliga spår av strid.
Dörren var låst från utsidan, och en av Jimmys nycklar saknas ännu.
Samma dag som Jimmy dog blev ett pensinärspar brutalt ihjälslagna på en gård i Brattås, Härnösand
Citera
2026-09-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag läste domen , iof inte noggrant och snabbt, jag läste de nämnde han främjat mordet, det var ordet de använde, några alternativa gärningsmän läste jag inte om så vitt jag minns, jag tolkar det som bara för de inte kan bevisa han var ensam GM så bestämmer inte det att de var flera gm heller det är i mitt tycke ett påstående som inte är styrkt, jag tycker vi bortser ifrån det helt och hållet för det blir spekulationer som svävar iväg väldigt långt ifrån det verkliga händelse förloppet och låter varken rimligt eller sannolikt

Hade man kunnat döma honom för samförstånd här menar du? på med andra alternativa möjliga potentiell gärningsmän?
Nej, det menar jag inte.

Min poäng med jämförelsen var inte att mannen i Arlandamålet borde ha kunnat dömas tillsammans och i samförstånd med någon hypotetisk gärningsman.

Som du själv beskrev Arlandamålet fanns det objektiva omständigheter som successivt talade emot hans berättelse om okända gärningsmän.

Det är just där jag ser skillnaden mot Brattås.

I Brattås är möjligheten till ytterligare gärningsman inte något jag hittar på.

TR skriver själv att bevisningen inte ger något entydigt svar på om JJ ensam dödat Tor och Gerd eller gjort det tillsammans med någon annan.

TR skriver till och med om att JJ kan ha ”styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt”.

Därför tycker jag att Arlandajämförelsen haltar.

I det ena exemplet beskriver du hur hypotesen om okända gärningsmän motsägs av objektiv bevisning.
I Brattås lämnar domstolen själv frågan om ytterligare gärningsman öppen.

Det är inte riktigt samma situation.
Citera
2026-09-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja, det är möjligt.Låter ganska troligt. JJ hade nog blivit bekant med Tor någon gång under en av sina promenader och pratade om sitt liv och utbildningar.Tor hakade på när JJ berättade om att han lärt sig hur man styckade fastigheter.JJ tog svartjobbet. Man måste absolut kolla om JJ haft något att göra med lantmäteriet
Varför blev handlingarna som kom in till lantmäteriet underkända måste vi också få veta. Vem hade hjälpt Tor med denna sak?
Jag tror vi har löst gåtan.
Du trollar va? (Mina fetningar)
Citera
2026-09-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja, det är möjligt.Låter ganska troligt. JJ hade nog blivit bekant med Tor någon gång under en av sina promenader och pratade om sitt liv och utbildningar.Tor hakade på när JJ berättade om att han lärt sig hur man styckade fastigheter.JJ tog svartjobbet. Man måste absolut kolla om JJ haft något att göra med lantmäteriet
Varför blev handlingarna som kom in till lantmäteriet underkända måste vi också få veta. Vem hade hjälpt Tor med denna sak?
Jag tror vi har löst gåtan.
Jag tror vi har löst gåtan.Utredarna får väl fortsätter ta tag i saken.I ett sådant här mordfall måste väl lantmäteriet hjälpa till med tex. Vilken dag fick Tor beskedet att dom inskickade papperna av någon anledning inte var godkända.
Men polisen kanske har nystat i den här frågan redan fast man inte har läst om det. Den här saken måste lösas nu och få sin förklaring
Citera
2026-09-11, 23:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nej, det menar jag inte.

Min poäng med jämförelsen var inte att mannen i Arlandamålet borde ha kunnat dömas tillsammans och i samförstånd med någon hypotetisk gärningsman.

Som du själv beskrev Arlandamålet fanns det objektiva omständigheter som successivt talade emot hans berättelse om okända gärningsmän.

Det är just där jag ser skillnaden mot Brattås.

I Brattås är möjligheten till ytterligare gärningsman inte något jag hittar på.

TR skriver själv att bevisningen inte ger något entydigt svar på om JJ ensam dödat Tor och Gerd eller gjort det tillsammans med någon annan.

TR skriver till och med om att JJ kan ha ”styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt”.

Därför tycker jag att Arlandajämförelsen haltar.

I det ena exemplet beskriver du hur hypotesen om okända gärningsmän motsägs av objektiv bevisning.
I Brattås lämnar domstolen själv frågan om ytterligare gärningsman öppen.

Det är inte riktigt samma situation.
Det jag ville visa med den domen är man kan dömas fast det finns tvivel, det är inte helt uteslutet det skett på något annat sätt än va åklagaren påstår, finns det orimliga tvivel som inte är sannolika så döms man ändå.

Men vi leker med tanken det finns flera gm i det här fallet, vilket några få snöat in sig på, kan inte jj dömas för mord i samförstånd med dem då eftersom han främjat morden till den grad de inte kunnat urföras som de gjort utan hans medverkan
Citera
2026-09-12, 00:14
Medlem
Någon som följt fallet och kan sammanfatta hur det ligger till idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in