2026-09-11, 17:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
45-åringen fick 14 års fängelse för medhjälp till morden i Brattås.
En dom som inte kommer att stå sig i hovrätten, om man frågar Leif GW Persson.
– Man kan inte alldeles enkelt avfärda hans historia, säger professorn.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ar9mxn/gw-efter-brattasdomen-kommer-inte-halla-i-hovratten
Citera
2026-09-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är en märklig omständighet. Pengar för avverkning hade väl Tor inte fått ännu. Grannar med svartbyggen verkade skumma, men där kom man väl ingenvart.
Anledningen till att JJ tog "hemarkivet" tror jag berodde på att det där fanns handlingar som kunde binda JJ till Tor. Min teori är att Tor skulle sälja av fasigheter, tomter, och anlitade JJ att stycka av dom. JJ hade ju läst nån månad på en sån utbildning. Han hoppade av efter nån månad men kanske skulle prova att fuska lite. Givetvis skulle det ske svart, kontantanta medel. När handlingarna kom in till Lantemäteriet blev dom underkända. JJ kom och skulle inkassera sina 10 000 kr. Tor hade samtidigt fått avslag från Lantmäteritet och ville inte betala ut pengarna.
Hoppas mordutredarna har kollat med Lantemäteriet.
Citera
2026-09-11, 17:39
Medlem
Citat:
De anhöriga önskar man ju kunde få svar, ja.
Jo men han har ju skött sina arbeten och bra dessutom, så på så sätt har han varit en del av samhället även om han hållit sig på sin kant. Om han lidit av ensamheten eller den varit självvald är svårt att säga. Han verkar inte vara en farlig person men ja, varför har han så svårt att prata? Vill han inte? Tror du han har någon form av empatistörning? Eller är det kanske något annat, autism?
Skulle väl gissa på någon form av autism, finns väl en del kännetecken?
Absolut inte en farlig person, men just det ovetandes varför och om han va själv tycker jag kan skapa en oro, kan det triggas igen, kan han gjort annat som han dolt (då han kan ha dålt ett ev dubbelmord i 21 år)?
Är så många frågetecken som skapa fler frågor.
Men han har nog inte valt sin ensamhet, utan det är så jag tror han bara varit hela sitt liv.
Skött sina jobb exemplariskt och sina "uppgifter" med bravur är ju en sak, men avsaknaden av det där sociala utanför eller hålla sig med enstaka personer tyder väl på en svårighet att anpassa sig tänker jag, pga autism eller annat?
Citera
2026-09-11, 17:40
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Att JJ placerade Gerd bredvid platsen där Tor låg är naturligtvis ett indicium, men är det verkligen tillräckligt för att slå fast att JJ visste att Tor låg där?

Tor var så pass dold i en klädhög att Barbro hittade Gerd utan att upptäcka Tor.
Det var först senare på eftermiddagen som kriminaltekniker hittade honom.

Jag har svårt att se hur man kommer hela vägen till medhjälp till två mord bortom rimligt tvivel.

Nu är jag ingen expert på hur domstolar bedömer vad som räknas som bortom rimligt tvivel, men idén att någon kommer inklampande och råkar placera den ene mördade förbi två dörrar där den andre mördade ligger och dessutom täcker över denne på precis samma sätt är fullkomligt absurd.
Citera
2026-09-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Nu är jag ingen expert på hur domstolar bedömer vad som räknas som bortom rimligt tvivel, men idén att någon kommer inklampande och råkar placera den ene mördade förbi två dörrar där den andre mördade ligger och dessutom täcker över denne på precis samma sätt är fullkomligt absurd.

Fast det antagandet du gör nu bygger ju på att det bara skulle finnas två tänkbara alternativ: Antingen att det är som J.J säger, dvs att han kommit till platsen efter morden och då släpat in G.V i ladan och då slumpvis placerat henne bredvid en annan död kropp och slumpvis täckt över denne på samma sätt ELLER att det är som åklagaren säger, dvs att J.J mördat dessa personer och därefter släpat in och täckt över dessa. Men det kan ju vara så att INGET av dessa två alternativ stämmer. Det kan ju ha varit andra personer närvarande. Det skulle i sin tur kunna betyda att J.J varken främjat eller utfört mordet, utan att han i ett senare skede (efter morden) kommenderats att släpa kroppen till just denna plats och täcka över den.
Citera
2026-09-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Anledningen till att JJ tog "hemarkivet" tror jag berodde på att det där fanns handlingar som kunde binda JJ till Tor. Min teori är att Tor skulle sälja av fasigheter, tomter, och anlitade JJ att stycka av dom. JJ hade ju läst nån månad på en sån utbildning. Han hoppade av efter nån månad men kanske skulle prova att fuska lite. Givetvis skulle det ske svart, kontantanta medel. När handlingarna kom in till Lantemäteriet blev dom underkända. JJ kom och skulle inkassera sina 10 000 kr. Tor hade samtidigt fått avslag från Lantmäteritet och ville inte betala ut pengarna.
Hoppas mordutredarna har kollat med Lantemäteriet.
Ja, det är möjligt.Låter ganska troligt. JJ hade nog blivit bekant med Tor någon gång under en av sina promenader och pratade om sitt liv och utbildningar.Tor hakade på när JJ berättade om att han lärt sig hur man styckade fastigheter.JJ tog svartjobbet. Man måste absolut kolla om JJ haft något att göra med lantmäteriet
Varför blev handlingarna som kom in till lantmäteriet underkända måste vi också få veta. Vem hade hjälpt Tor med denna sak?
Jag tror vi har löst gåtan.
Citera
2026-09-11, 18:53
Medlem
Det är rätt kusligt att han bytte efternamn från Lindgren till Jacobsson några år före morden. För när man kollar vad namnet Jacobsson betyder står det: Son till Jacob (Jakob). Namnet Jakob kommer ursprungligen från det hebreiska namnet Ya'aqov, vilket betyder "han som griper tag om hälen" eller "hälhållare".
Citera
2026-09-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men det kan ju vara så att INGET av dessa två alternativ stämmer. Det kan ju ha varit andra personer närvarande. Det skulle i sin tur kunna betyda att J.J varken främjat eller utfört mordet, utan att han i ett senare skede (efter morden) kommenderats att släpa kroppen till just denna plats och täcka över den.
Jag utesluter inte denna förklaring.
Det borde inte hovrätten heller göra.
Citera
2026-09-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Det är rätt kusligt att han bytte efternamn från Lindgren till Jacobsson några år före morden. För när man kollar vad namnet Jacobsson betyder står det: Son till Jacob (Jakob). Namnet Jakob kommer ursprungligen från det hebreiska namnet Ya'aqov, vilket betyder "han som griper tag om hälen" eller "hälhållare".
Jaha, ja det stämmer ju precis.
Citera
2026-09-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har börjat läsa förhören med JJ.

Vilken otrolig människa. Han borde donera sin hjärna till vetenskapen.

Exempel:

En dags förhör där de vill veta hur han flyttat omkring:

Citat:
FL2: Ja. Vi har egentligen pratat om det vi tänkte prata om idag. Jag vet inte om du vill prata
något mer, Johan? Någonting du vill…
JJ: Nej.
FL2: Nej. Då har vi fått veta lite mer, dina adresser och flyttar och så där. Mm.
JJ: Har inte Skatteverket sånt?
FL2: Du tänker på vilka adresser du har bott på?
JJ: Mm.
FL2: Jo, absolut.

En superautist.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Skulle väl gissa på någon form av autism, finns väl en del kännetecken?
Absolut inte en farlig person, men just det ovetandes varför och om han va själv tycker jag kan skapa en oro, kan det triggas igen, kan han gjort annat som han dolt (då han kan ha dålt ett ev dubbelmord i 21 år)?
Är så många frågetecken som skapa fler frågor.
Men han har nog inte valt sin ensamhet, utan det är så jag tror han bara varit hela sitt liv.
Skött sina jobb exemplariskt och sina "uppgifter" med bravur är ju en sak, men avsaknaden av det där sociala utanför eller hålla sig med enstaka personer tyder väl på en svårighet att anpassa sig tänker jag, pga autism eller annat?

Ja, jag blir nyfiken på hur en superautist tänker. Han tyckte t ex inte det var någon idé att höra av sig till polisen "för det var ändå försent" och "de skulle ändå inte tro mig". Tänk om det faktiskt är så han tänker... Jag trodde det var dåliga undanflykter. Kanske är det mer som verkar så egendomligt i hans agerande som går att förklara med autism.

Om autism och våldsbrott (Källa: Autism Sverige)

"Det är i stort sett samma faktorer som påverkar risken för våldsbrott oavsett om en person har autism eller inte. Det kan bland annat handla om överlappande psykiatriska diagnoser och socioekonomisk utsatthet. Att peka ut autism i sig som orsak till våldsbrott är alltså felaktigt."
Senast redigerad av honn 2026-09-11 kl. 19:26.
Citera
2026-09-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ja, jag blir nyfiken på hur en superautist tänker. Han tyckte t ex inte det var någon idé att höra av sig till polisen "för det var ändå försent" och "de skulle ändå inte tro mig". Tänk om det faktiskt är så han tänker... Jag trodde det var dåliga undanflykter. Kanske är det mer som verkar så egendomligt i hans agerande som går att förklara med autism.

Om autism och våldsbrott (Källa: Autism Sverige)

"Det är i stort sett samma faktorer som påverkar risken för våldsbrott oavsett om en person har autism eller inte. Det kan bland annat handla om överlappande psykiatriska diagnoser och socioekonomisk utsatthet. Att peka ut autism i sig som orsak till våldsbrott är alltså felaktigt."

Han är inte en ”superautist”. Dessa kan inte kommunicera med tal överhuvudtaget.
Givetvis är han på spektrat, förmodligen kopplat till stark ångest i sociala sammanhang, kanske selektiv mutism.
Citera
2026-09-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Så länge JJ inte sjunger ut, någon träder fram eller det framkommer ny bevisning (om de ens jobbar på det), så får vi väl egentligen nöja oss med det vi vet om händelseförloppet nu. Samma bevisning och förundersökning kommer väl avhandlas i HR. Skillnaden blir väl om JJ helt ändrar sina svar/berättelse där.

Allt annat är spekulationer och teorier.

Har mycket svårt att tro att JJ kommer höras i HR. Vad skulle man få ut av det? Det skulle vara om det tillkommer nya bevis. Vilket man efter så här lång tid ändå måste säga är osannolikt. Det lilla hoppet är att HR även kan lyssna på hur JJ ljuger i TR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in