Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Ge gärna ett exempel på någonting som du gör som strider mot dina åsikter så ska jag snabbt och enkelt visa att du inte alls gör det. Du kompromissar i ditt liv, men det är bara för att du råkar ha åsikten att det är viktigare med kompromisser än med fasta principer.
Determinismen innebär att alla människors liv är förutbestämda, vilket du också har skrivit under på. Alltså finns det alltid bara ett möjligt handlingsalternativ, det som man är orsakad att utföra.
När du säger att vi t.ex. kan reflektera över någonting så måste du alltså mena att bara de som faktiskt reflekterar kan göra det. De som inte reflekterar kan naturligtvis inte göra det, eftersom de genom orsak och verkan är förutbestämda att inte göra det.
Jag liksom alla andra behöver kompromissa hela tiden, det innebär inte att min åsikt i sakfrågan ändras.
Ibland har jag rätt, ibland fel, ibland ändrar jag åsikt under beslutsprocessen.
Det är den processen som är människans fria vilja.
Ja allt har en orsak och kan därmed förutspås, detta är inte samma sak som att vi människor saknar fri vilja. Vi är en aktiv del i den kausala händelsekedjan.
Självreflektion är en av människans grundläggande komponenter i hur vi tänker.
Tar man helt bort denna förmåga så diskuterar vi inte längre människor, eller i varje fall inte friska människor.
Jag har fortfarande aldrig fått ett vettigt svar på varför det skulle vara ett hinder för vår fria vilja att våra val har orsaker?