2026-09-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
För helvete, du har missat vad hela denna tråden handlar om
Anklagade inte du precis mig för att svara som en idiot? Du kommer ju bara med en massa meningslösa oneliners. Var är din självinsikt?
Citera
2026-09-11, 16:05
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Anklagade inte du precis mig för att svara som en idiot? Du kommer ju bara med en massa meningslösa oneliners. Var är din självinsikt?

Ditt svar är min replik. du misslyckas när du försöker tänka.
Citera
2026-09-11, 16:17
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Det enda alternativet till determinism är att saker sker av en ren slump.

Tror du att ditt inlägg uppstod till följd av en tidigare orsak, eller att det uppstod av en ren slump? Det är de två alternativ du har att välja mellan.
Något emellan slump och ödet styr våra medvetanden. Endast fysikens lagar uppvisar deterministiska beteenden.
Citera
2026-09-11, 16:29
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Något emellan slump och ödet styr våra medvetanden. Endast fysikens lagar uppvisar deterministiska beteenden.

Ja, exakt så är det.

Varken våra missförstådde naturlagar, arv/miljö stämmer med hur verkligheten ser ut på riktigt.
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-09-11 kl. 17:06.
Citera
2026-09-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ge gärna ett exempel på någonting som du gör som strider mot dina åsikter så ska jag snabbt och enkelt visa att du inte alls gör det. Du kompromissar i ditt liv, men det är bara för att du råkar ha åsikten att det är viktigare med kompromisser än med fasta principer.

Determinismen innebär att alla människors liv är förutbestämda, vilket du också har skrivit under på. Alltså finns det alltid bara ett möjligt handlingsalternativ, det som man är orsakad att utföra.

När du säger att vi t.ex. kan reflektera över någonting så måste du alltså mena att bara de som faktiskt reflekterar kan göra det. De som inte reflekterar kan naturligtvis inte göra det, eftersom de genom orsak och verkan är förutbestämda att inte göra det.

Jag liksom alla andra behöver kompromissa hela tiden, det innebär inte att min åsikt i sakfrågan ändras.
Ibland har jag rätt, ibland fel, ibland ändrar jag åsikt under beslutsprocessen.

Det är den processen som är människans fria vilja.

Ja allt har en orsak och kan därmed förutspås, detta är inte samma sak som att vi människor saknar fri vilja. Vi är en aktiv del i den kausala händelsekedjan.

Självreflektion är en av människans grundläggande komponenter i hur vi tänker.
Tar man helt bort denna förmåga så diskuterar vi inte längre människor, eller i varje fall inte friska människor.

Jag har fortfarande aldrig fått ett vettigt svar på varför det skulle vara ett hinder för vår fria vilja att våra val har orsaker?
Citera
2026-09-11, 18:02
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag har fortfarande aldrig fått ett vettigt svar på varför det skulle vara ett hinder för vår fria vilja att våra val har orsaker?

Nu ska jag lägga in ett påskägg i tråden.

(FB) GPT 5.6 Sol har rymt och hackat Hugging Face

Sysslar ni med AI så ser ni ett mönster som jag själv gör.
Men Jag påstår inte nu att ni kan se det, men det finns ett mönster...
Citera
2026-09-11, 22:04
Medlem
Citat:
Jag liksom alla andra behöver kompromissa hela tiden, det innebär inte att min åsikt i sakfrågan ändras.
Ibland har jag rätt, ibland fel, ibland ändrar jag åsikt under beslutsprocessen.

Det är den processen som är människans fria vilja.

Ja allt har en orsak och kan därmed förutspås, detta är inte samma sak som att vi människor saknar fri vilja. Vi är en aktiv del i den kausala händelsekedjan.

Självreflektion är en av människans grundläggande komponenter i hur vi tänker.
Tar man helt bort denna förmåga så diskuterar vi inte längre människor, eller i varje fall inte friska människor.

Du kompromissar på grund av att du har åsikten att det bästa alternativet är att kompromissa. Hade du haft åsikten att det inte är värt att kompromissa så hade du, per definition, inte kompromissat.

Självreflektion är dock endast möjligt när det orsakas av någonting. Varje gång en människa inte ägnar sig åt självreflektion så är det alltså inte heller möjligt att göra det, eftersom det bevisligen då inte orsakas av någonting.
Citera
2026-09-11, 22:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Du kompromissar på grund av att du har åsikten att det bästa alternativet är att kompromissa. Hade du haft åsikten att det inte är värt att kompromissa så hade du, per definition, inte kompromissat.

Självreflektion är dock endast möjligt när det orsakas av någonting. Varje gång en människa inte ägnar sig åt självreflektion så är det alltså inte heller möjligt att göra det, eftersom det bevisligen då inte orsakas av någonting.

Vem mer än du har den åsikten och kan kallas seriös?
Citera
2026-09-11, 22:40
Medlem
Citat:

Jag är av åsikten att val A är det bästa alternativet, man får inte alltid vad man vill i livet så som medlem i ett team blir jag tvungen att utföra alternativ B.
Det förändrar dock inte att jag fortfarande är av åsikten att alternativet A är det bästa.

Är det svårt att förstå?

Vet inte ens vad sista stycket syftar till, men självreflektion är en av de grundläggande egenskaper i människans medvetande. Inget magiskt om ditt yrande syftar på det. En människa helt utan denna förmåga är förmodligen svårt sjuk om det ens förekommer.
Citera
2026-09-11, 22:51
Medlem
Citat:
Jag är av åsikten att val A är det bästa alternativet, man får inte alltid vad man vill i livet så som medlem i ett team blir jag tvungen att utföra alternativ B.
Det förändrar dock inte att jag fortfarande är av åsikten att alternativet A är det bästa.

Är det svårt att förstå?
Det är lätt att förstå att du nu rakt av ljuger. Du är naturligtvis inte på minsta sätt tvungen att utföra alternativ B om du anser att alternativ A är det bästa.
Citat:
Vet inte ens vad sista stycket syftar till, men självreflektion är en av de grundläggande egenskaper i människans medvetande. Inget magiskt om ditt yrande syftar på det. En människa helt utan denna förmåga är förmodligen svårt sjuk om det ens förekommer.
Du vet precis vad stycket syftar till. Du ignorerar det bara eftersom du också vet att det fullständigt krossar hela din idé om fri vilja.

Du förespråkar en idé som du själv vet inte går ihop. Det är inget problem för dig eftersom du inte ser vitsen med att förhålla sig rationell.
Citera
2026-09-11, 23:08
Medlem
Citat:
Det är lätt att förstå att du nu rakt av ljuger. Du är naturligtvis inte på minsta sätt tvungen att utföra alternativ B om du anser att alternativ A är det bästa.

Du vet precis vad stycket syftar till. Du ignorerar det bara eftersom du också vet att det fullständigt krossar hela din idé om fri vilja.

Du förespråkar en idé som du själv vet inte går ihop. Det är inget problem för dig eftersom du inte ser vitsen med att förhålla sig rationell.

Jösses, så du tror inte det finns miljontals medarbetare som anser att chefens order är felaktig och att deras åsikt är bättre och mer korrekt men trots detta utför chefens order?

Kan de vägra? Absolut men väljer de flesta detta? Absolut inte.

Så jag är irrationell som hävdar att människan har en förmåga till självreflektion och att detta är en av våra grundläggande förmågor? Har du gått i skolan? Kanske är du åtta år och då ber jag om ursäkt för min hårda ton, är du vuxen så är det svårt att förstå dina kunskapsbrister.
Citera
2026-09-11, 23:19
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Jösses, så du tror inte det finns miljontals medarbetare som anser att chefens order är felaktig och att deras åsikt är bättre och mer korrekt men trots detta utför chefens order?

Kan de vägra? Absolut men väljer de flesta detta? Absolut inte.

Så jag är irrationell som hävdar att människan har en förmåga till självreflektion och att detta är en av våra grundläggande förmågor? Har du gått i skolan? Kanske är du åtta år och då ber jag om ursäkt för min hårda ton, är du vuxen så är det svårt att förstå dina kunskapsbrister.

Jag gillar dig och är inte dig endast jag nu attackerar.

Här i en tråd med snart 12 000 inlägg så är allting mest en dialog mellan två max tre medlemmar.

Och varför är det så?

Jo för de i "eliten" vägrar lyssna på någon annan är de andra 2-3 medlemmarna som de klarar av att "fajtas med".

En intellektuell härdsmälta.
Ni är samtliga losers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in