2026-09-11, 08:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Är du full eller?

Hur kom du fram att jag skulle använda AI för att försvara felaktiga slutsatser med ledande prompts när jag uttryckligen skriver: "När man läser en publikation och omedelbart kan se uppenbara metodfel, för snäva begränsningar, orimliga antaganden etc., ja då är det inte särskilt vetenskapligt skrivet"?

Jag skriver ju att jag läser själv. Hur dum får man vara?
Jag har då inte sett dig "läsa publikationer och se uppenbara metodfel", istället bör din metodik snarare kunna jämföras med en AI-psykos.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/urban-survival/202507/the-emerging-problem-of-ai-psychosis
"Chatbots' tendency to mirror users and continue conversations may reinforce and amplify delusions."

"This phenomenon highlights the broader issue of AI sycophancy, as AI systems are geared toward reinforcing preexisting user beliefs rather than changing or challenging them. Instead of promoting psychological flexibility, a sign of emotional health, AI may create echo chambers."
Detta är varför det är farligt att förlita sig på AI istället för källor.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-11 kl. 08:17.
Citera
2026-09-11, 08:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag har då inte sett dig "läsa publikationer och se uppenbara metodfel", istället bör din metodik snarare kunna jämföras med en AI-psykos.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/urban-survival/202507/the-emerging-problem-of-ai-psychosis
"Chatbots' tendency to mirror users and continue conversations may reinforce and amplify delusions."

"This phenomenon highlights the broader issue of AI sycophancy, as AI systems are geared toward reinforcing preexisting user beliefs rather than changing or challenging them. Instead of promoting psychological flexibility, a sign of emotional health, AI may create echo chambers."
Detta är varför det är farligt att förlita sig på AI istället för källor.

Nej, hur ska någon som är blind ha kunnat se det?
Och du har konsekvent undvikit att svara på alla mina anmärkningar om just metodfel.
Citera
2026-09-11, 08:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, hur ska någon som är blind ha kunnat se det?
Och du har konsekvent undvikit att svara på alla mina anmärkningar om just metodfel.
När man använder AI så kommer man längre och längre ifrån grundverkligheten ju djupare man kommer i en konversation. Den lär sig vad du vill få för svar och ger dig det vilket förstärker dina nuvarande övertygelser och vad du vill tro över tid. Eftersom svaren ser tekniska och självsäkra ut så kan det vara svårt att se vad som händer, vi människor är inte bra på att se sådant. Hur skulle en text som ser teknisk och självsäker ut kunna vara fel? Det blir en paradox för det mänskliga sinnet, det är så AI-psykoser uppstår. Man bara går djupare och djupare tills man till slut är övertygad om helt sjuka saker, och tror det är på något sätt verkligt.

Jag tror det är det som händer med dig. Varje gång du använder en ledande fråga så knuffar du AIn lite längre från grundverkligheten och lär den vad du vill höra. Det blir ett system som förstärker sig självt, till och med med relativt oberoende prompts händer detta över tid. Gör man det med riktiga ledande prompts och låter konversationen fortsätta länge kan man hamna i riktigt underliga övertygelser. När påhittade forskare och felcitat dyker upp med väggar av tekniska texter är det dags att ta lite avstånd och försöka komma tillbaka till verkligheten.

Fokusera på källor, och etablerad fakta.

Jag såg att du började igen med dessa AI-texter, så jag vill stoppa det innan det går för långt bara.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-11 kl. 08:40.
Citera
2026-09-11, 08:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
När man använder AI så kommer man längre och längre ifrån grundverkligheten ju djupare man kommer i en konversation. Den lär sig vad du vill få för svar och ger dig det vilket förstärker dina nuvarande övertygelser och vad du vill tro över tid. Eftersom svaren ser tekniska och självsäkra ut så kan det vara svårt att se vad som händer, vi människor är inte bra på att se sådant. Hur skulle en text som ser teknisk och självsäker ut kunna vara fel? Det blir en paradox för det mänskliga sinnet, det är så AI-psykoser uppstår. Man bara går djupare och djupare tills man till slut är helt övertygad om helt sjuka saker, och tror det är på något sätt verkligt.

Jag tror det är det som händer med dig. Varje gång du använder en ledande fråga så knuffar du AIn lite längre från grundverkligheten och lär den vad du vill höra. Det blir ett system som förstärker sig självt, till och med med relativt oberoende prompts händer detta över tid. Gör man det med riktiga ledande prompts och låter konversationen fortsätta länge kan man hamna i riktigt underliga övertygelser. När påhittade forskare och felcitat dyker upp med väggar av tekniska texter är det dags att ta lite avstånd och försöka komma tillbaka till verkligheten.

Fokusera på källor, och etablerad fakta.

Jag såg att du började igen med dessa AI-texter, så jag vill stoppa det innan det går för långt bara.

Jaha, så man får inte skriva strukturerat lägre för att dela upp alla argumenten i logiska följder?

Och när ska du börja bemöta de faktiska argumenten i stället för att skicka väggar med länkar?

Kan du inte argumentera själv?

Är det därför som du är så AI-fixerad?
Citera
2026-09-11, 08:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jaha, så man får inte skriva strukturerat lägre för att dela upp alla argumenten i logiska följder?

Och när ska du börja bemöta de faktiska argumenten i stället för att skicka väggar med länkar?

Kan du inte argumentera själv?

Är det därför som du är så AI-fixerad?
Du får skriva strukturerat men det är ju inte du som skriver. Det finns inga argument i dina textmassor, det finns ingenting att bemöta. Dom är anpassade för att övertyga dig personligen om att du inte har fel, för alla andra är de meningslösa.
Citera
2026-09-11, 14:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du får skriva strukturerat men det är ju inte du som skriver. Det finns inga argument i dina textmassor, det finns ingenting att bemöta. Dom är anpassade för att övertyga dig personligen om att du inte har fel, för alla andra är de meningslösa.

Jösses, du vet tydligen inte vad argument betyder heller.

Ingen mening att ens försöka fortsätta att argumentera med dig längre då, men det förklarar i alla fall varför du aldrig svarat på något argument med motargument, trots att jag upprepade gånger bett dig att besvara de faktiska argumenten jag gett.
Citera
2026-09-11, 15:40
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Varför tjafsa om Turin-svepningen? Räcker det inte att konstatera att det omöjligt kan vara en svepning eftersom det är en perfekt 2-d-projicering (om man bortser från den orimligt långa underarmarna/händerna) samtidigt som förespråkarna hävdar att det ska vara från en svepning som går runt sagda objekt?

Det räcker. Vi kan se med våra egna ögon att det inte funkar.

EDIT: Det är ju plattjords-nivå på att förneka det som alla ser med sina egna ögon.
Citera
2026-09-11, 15:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Varför tjafsa om Turin-svepningen? Räcker det inte att konstatera att det omöjligt kan vara en svepning eftersom det är en perfekt 2-d-projicering (om man bortser från den orimligt långa underarmarna/händerna) samtidigt som förespråkarna hävdar att det ska vara från en svepning som går runt sagda objekt?

Det räcker. Vi kan se med våra egna ögon att det inte funkar.

EDIT: Det är ju plattjords-nivå på att förneka det som alla ser med sina egna ögon.
Strålning.
Citera
2026-09-11, 17:07
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Strålning.
Så du säger alltså att denna "svepning" var dels ett stycke som låg under Jesus och dels ett stycke som var uppspänt ovanför Jesus, och sen kom det strålning från honom som strålade enbart rakt uppåt och rakt nedåt?
Citera
2026-09-11, 17:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så du säger alltså att denna "svepning" var dels ett stycke som låg under Jesus och dels ett stycke som var uppspänt ovanför Jesus, och sen kom det strålning från honom som strålade enbart rakt uppåt och rakt nedåt?

Just det, och han menar helt allvarligt att strålning rakt uppåt och rakt nedåt inte det också skulle orsaka den missformning som kontaktöverföring skulle göra till exempel vid ansikte och lår.

För att det ska fungera så måste ju svepningen sväva som ett tak och inte alls vikas ner över ansiktet och låren vid strålningstillfället.
Citera
2026-09-11, 17:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jösses, du vet tydligen inte vad argument betyder heller.

Ingen mening att ens försöka fortsätta att argumentera med dig längre då, men det förklarar i alla fall varför du aldrig svarat på något argument med motargument, trots att jag upprepade gånger bett dig att besvara de faktiska argumenten jag gett.
Du kan här se att det är möjligt för grisar att flyga. Kan du bemöta mina argument?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-11 kl. 18:20.
Citera
2026-09-11, 18:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är en teori, men inte den enda. Geometrin kan fungera med flera modeller om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in