2026-09-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det känns fittigt att betala en femhundring för taxi till återvinningen, men... Går, cyklar, åker kommunalt eller taxi, då slipper jag betala för gym, haha.
ÅVC brukar ha mobila stationer. Dvs då och då stannar dom till ute i bostadsområdena med några lastbilar. Och kan man promenera tid och dumpa, så länge det inte är alltför stora grejer.

Är det något dom inte tar, då kan man ju hyra bil en timme (bilpool). Lär gå under en hundring ifall det nu inte är en lastbil man behöver.

Men du har ju rätt i att det typiskt är en bra ide att skippa bil och hyra eller ta taxi. Speciellt där det är dyrt med parkering.
Citera
2026-09-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Så här mycket pengar har dessa - enligt privatekonomen latinon på Swedbank

För ett sammanboende par utan barn som bor i bostadsrätt i Västerås återstår 37 300 kronor i månaden när boendet och de levnadskostnader som ingår i bankens kalkyl är betalda. I Ängelholm är motsvarande summa 36 933 kronor. Det är därmed de hushåll i rapporten som har störst utrymme kvar till sparande och annan konsumtion.

I andra änden av skalan är marginalerna betydligt mindre. En ensamstående med två barn i bostadsrätt i Stockholms stad har enligt samma kalkyl 2 536 kronor kvar varje månad. För en ung person utan barn i bostadsrätt i Stockholms stad är summan 3 223 kronor.

Alla bor i bostadsrätt - ingen bor i hyresOrätt eller villa - dom räknas inte -
eller så har dom flera 100,000 kvar eller ingenting eller minus.

I kalkylen ingår kommunala resor - ingen har bil o särskilt inte mercedes s-klass tesla s eller
bentley continental GT

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/privatekonomi/1511647-hushallen-med-37-000-kronor-kvar-nar-manaden-ar-slut

hur många flashbackare har mer än 37,000 kr kvar när allt är betalt - o med allt ingår också
bil - och har ni barn hemma - en inkomst eller två - ni med barn hemma hur många o vad
har ni för jobb. JAG HAR DET INTE O HAR ALDRIG HAFT

37,000 kvar - på 16 år har man betalat en köpebostad på 7 miljoner - blir lite fel det finns räntor
också mer rättvist man sparar o lägger in 3.5 mkr hur lång tid tar det sen ink räntor

Beror lite på vad räknar att det som ska bli över ska gå till.

Vi är två vuxna, 3 barn (2 i övre tonåren) och bor i hus, 2 bruksbilar, en epa, nån hobbybil, några hojar.

Vi har drygt 70 ut, men det är mycket som kostar också.

Hus, mat och fordon kostar ca 35, av de 35 som är kvar går 15 till lite olika buffertkonton (semester, husunderhåll mm) men de går ju åt efterhand.

10k pension/barnspar

10k till nöjen, kläder hobbies osv

Ungefär så ser vår ekonomi ut just nu, kommer att bli lite bättre när barnen börjar flytta ut, samt frugan går snart upp en del i lön på sitt nya jobb.

Jobbar offentligt båda två.
Citera
2026-09-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Beror lite på vad räknar att det som ska bli över ska gå till.

Vi är två vuxna, 3 barn (2 i övre tonåren) och bor i hus, 2 bruksbilar, en epa, nån hobbybil, några hojar.

Vi har drygt 70 ut, men det är mycket som kostar också.

Hus, mat och fordon kostar ca 35, av de 35 som är kvar går 15 till lite olika buffertkonton (semester, husunderhåll mm) men de går ju åt efterhand.

10k pension/barnspar

10k till nöjen, kläder hobbies osv

Ungefär så ser vår ekonomi ut just nu, kommer att bli lite bättre när barnen börjar flytta ut, samt frugan går snart upp en del i lön på sitt nya jobb.

Jobbar offentligt båda två.

Just det - det finns många som Er men Ni får inte vara med - ni platsar inte
i latinons fantasivärld - o inte heller de som bor i hyresorätter - fattar inte
varför han ska låtsas att bråkdelsfolk är signifikanta för hela landets folk
Citera
2026-09-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
ÅVC brukar ha mobila stationer. Dvs då och då stannar dom till ute i bostadsområdena med några lastbilar. Och kan man promenera tid och dumpa, så länge det inte är alltför stora grejer.
Man kan inte kasta allt i återvinningen. Efter en tid så har man en del man inte kan kasta där.

Gamla halvtomma burkar med målarfärg, tomma spraydeos med mera. Men inga problem.
Citera
2026-09-11, 13:52
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Är det inte bättre att spara så att man kan göra en större resa? Köpa ett större hus? Få pengarna att växa? Varför leva från lön till lön? Låter efterblivet.

Vad tror du då? Hur mycket har gemene man på sparkontot?

Sant sant. Frugan och jag kör flera sparande. Köp av eget boende, bil, och långresan får en slant varje månad. Trevligt att flyga iväg och behöver inte fundera på fickpengar i sista minuten 😁
Citera
2026-09-11, 23:00
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Sant sant. Frugan och jag kör flera sparande. Köp av eget boende, bil, och långresan får en slant varje månad. Trevligt att flyga iväg och behöver inte fundera på fickpengar i sista minuten 😁
Ja, så ska man göra. Om man kan.
Citera
2026-09-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ditt argument är att du ifrågasätter att det förekommer eftersom du inte förstår varför någon skulle göra det.
Hela ditt argumentationssätt utgår i stort från "Jag förstår inte. Förklara det åt mig, förstår jag inte så har du fel"

Jag ger dig uppmärksamhet just nu, trots att jag inte vet vem du är...Spelar det någon roll?
Självklart inte.

Du har en personlig brist och kan inte förstå att folk gör saker du inte förstår, det är likaså ironiskt att du anklagar mig för att ljuga när jag påtalar det enkla faktumet att folk ljuger. Hade du verkligen trott på allt folk säger online hade du trott mig när jag påtalar för dig att folk ljuger.
Så snurrig som du är så börjar du väl snart yla om personangrepp på personer som ingen vet vilka de är på ett anonymt forum 😂😂😂.. ”folk online” har du fortfarande inte förstått att dessa folk är anonyma så de har inget att vinna på att ljuga eller skryta, hur korkad får man egentligen bli 😂🙄
Citera
2026-09-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så snurrig som du är så börjar du väl snart yla om personangrepp på personer som ingen vet vilka de är på ett anonymt forum 😂😂😂.. ”folk online” har du fortfarande inte förstått att dessa folk är anonyma så de har inget att vinna på att ljuga eller skryta, hur korkad får man egentligen bli 😂🙄

Du är gulligt naiv faktiskt...
Citera
2026-09-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Du är gulligt naiv faktiskt...
Naiv för att jag förstår att man har inget att vinna på att ljuga som anonym på ett anonymt forum? Du verkar dock lite smått förståndshandikappad så skall sluta göra bort och ned dig mer
Citera
2026-09-15, 11:15
Medlem
Det finns fler än 100.000 hushåll i Sverige med mer än 50 miljoner, sug på den!
Citera
2026-09-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad står det där, och vad vill du ha sagt?

Edit: Tittade, och citerar lite från SCB,
Från första kvartalet 1996 till första kvartalet 2024 har hushållens skuldkvot som andel av BNP dubblerats och gått från 43 procent till 88 procent. Under samma tidsperiod har den finansiella nettoförmögenheten som andel av BNP mer än tredubblats och gått från 75 procent till 246 procent. Det innebär att hushållens finansiella tillgångar har stigit i en snabbare takt än skulderna.
Jag fetade.

Det vore intressant att se motsvarande siffra eller kurva från andra länder.

Ja, svar på frågan.
Citera
2026-09-20, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det finns fler än 100.000 hushåll i Sverige med mer än 50 miljoner, sug på den!

Källa på det? Det finns ungefär 5 miljoner hushåll i sverige, så om ditt påstående stämmer så skulle var 50:e hushåll äga mer än 50 miljoner . . . skulle inte tro det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in