Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Snipan har en mycket ömtålig akter med badbrygga, pushpit, badstege, akerlanterna m.m. Allt där är helt oskadat. Aktern är helt orörd. Den kraftiga påkörningsskadan där färgavskrap från bulben säkrats är mitt på snipans babordssida.
Din beskrivning ovan är plausibel, ungefär som jag sa redan från början (även om trollen rasade i tråden över hur fel ute de bestämt påstod att jag var

) men den är inte förenlig med pappans förklaring att han såg bulben innan och att han hann gira åt styrbord.
Vi är ett par stycken som oberoende av varandra var för sig räknat ut att det skulle ta ungefär fem sekunder att reagera och gira för att undkomma att träffas av fartyget. Så det hade inte behövts mycket för att undkomma.
Jag tror inte pappan har upptäckt fartyget alls innan dom blev påkörda. Jag tror inte en enda sekund på att han har hört motorljud från fartyget på det vis som han påstår. Det är i princip helt omöjligt givet oljudet i hans egen båt, från hans egen motor som är under en plywoodlåda i utrymmet där han sitter och kör. Jag tror att fartygets bogvåg har tryckt snipan framåt varvid den har girat av sig själv så som båtar gärna gör när dom "surfar" okontrollerad ner för en våg, och visst kan han då ha upptäckt att något händer och girat, men det är liksom åt "fel håll" givet hur bulben träffat snipan. Pappans beskrivning går helt enkelt inte ihop, den tekniska bevisningen gör hans beskrivning fysiskt omöjligt.
Titta på bilderna en gång till så ser du att där finns skrapmärken i aktern precis babord om badbryggan.
Jag menar att det första träffen har skett här och det är denna träff som styrt om snipan så att den hamnade på tvären framför bulben med babord sida först.
Andra träffen har sedan skett på babords mitt och denna har pressat ner och kört över snipan.
Oavsett så upptäckte fadern MV för sent för att över huvud taget hinna göra något.
Fem sekunder hade inte räckt för en snipa att hinna ändra kurs och hinna undan. Möjligtvis för en snabb motorbåt med betydligt mer gas att tillgå, men då precis på marginalen.
Tänk att en snabb båt ska hinna plana innan den kan nyttja sin effekt fullt ut.
Sen att vissa skribenter här på forumet hävdar att snipan kunnat surfa på bogens våg. Detta är ren fantasi och skulle inte fungera i praktiken.
Även om så gick, vad skulle snipan göra sen? Fortsätta surfa på vågen till Norge?
Jag håller med om att faderns berättelse om hur han upptäckte MV är luddig.
Jag tror att han har känt av strömmar och vågor från bogen och därefter vänt sig om. Något i hans magkänsla har sagt att han bör titta bak, tyvärr allt för sent.
Det är inte ovanligt att berättelser blir luddiga just vid traumatiska händelser.
Så egentligen inget konstigt i detta.