Det är absolut inte per definition brottsligt, varför tror du det?
Om en läkare i sin profession får en oro kring ett barns situation har denne tvärtom en lagstadgad skyldighet att orosanmäla. Det behöver inte ens vara något som är brottsligt. En tandläkare som aldrig får träffa en underårig patient har exakt samma skyldighet.
Det är inte fråga om ett falskt läkarintyg, läkarintyget, gissar jag, eftersom jag inte har sett det, är ju äkta. Däremot har han, för att hjälpa föräldrarna, överdrivet mängden näringsdropp. Givetvis inte bra men gissningsvis inte heller helt ovanligt, givet hur svårt det är att övertyga Försäkringskassan.
Slutligen att förvaltningsrätten ansåg att rekvisiten för MbP inte var visat innebär bara just det, det skrivs i domskälen att uppsåtet inte är styrkt. Detta betyder att domstolen inte tycker att det är visat att mamman skadade flickan med mening genom sina sjukvårdskontakter. Det kan alltså i en objektiv mening fortfarande vara fråga om MbP men man menade att det inte är bevisat på ett tillräckligt övertygande sätt. Du gör ju dig skyldig till fortkörning även om du inte passerar en fartkamera eller blir klockad av en polis. Jag ska också säga att jag inte har någon åsikt i frågan, innan du hoppar på mig om att jag anklagar mamman för ett brott som hon är frikänd ifrån.
Det spelar inte heller någon som helst roll för den rättsliga prövningen vad situationen kring barnet kallas. LVU är utformat kring risk och i förevarande fall tyckte domstolen att VH agerande utgjorde en sådan påtaglig risk för flickans hälsa och utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av
VildHasse5
Det hade varit klädsamt om du istället för att attackera mig hade bemött ugglans anklagelser om att din kollega utfärdat falska läkarintyg etc etc
Sen vet jag inte hur juridiskt kunnig han är när han inte förstår att anklaga nån för ett brott som mbp är fast man vet att det inte är sant är straffbart!
Jag vet inte ens om jag har frågat nån av er efter era professionella åsikter....