2026-09-11, 03:41
Medlem
Då var man rensad från Lexbase som det ser ut, läste att de kommenterade på sin sida om svt:s senaste granskning med att ”de inte gör artiklar av friande domar”

Haft en friande dom som var bisarr att en åklagare drev och som jag skulle stämma lexbase för när avgörandet skulle komma från Attunda men nu slipper jag det, Krimfup däremot är kvar så får gå på dem.

Sen är google bättre nu, aldrig kontaktat dem om att de ska ta bort sökresultat, men nu har de ändå gjort det så ”rent” för min del där ☀️
Citera
2026-09-11, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unowme
Då var man rensad från Lexbase som det ser ut, läste att de kommenterade på sin sida om svt:s senaste granskning med att ”de inte gör artiklar av friande domar”

Haft en friande dom som var bisarr att en åklagare drev och som jag skulle stämma lexbase för när avgörandet skulle komma från Attunda men nu slipper jag det, Krimfup däremot är kvar så får gå på dem.

Sen är google bättre nu, aldrig kontaktat dem om att de ska ta bort sökresultat, men nu har de ändå gjort det så ”rent” för min del där ☀️

Frågan är dock om deras systerbolag Verifiera gör det: om inte så förstör det ändå jobbmöjligheter för dig (och andra).
Citera
2026-09-11, 06:40
Medlem
Citat:

Du bör absolut kräva ett registerutdrag enligt Artikel 15 från Verifiera då Lexbase och Verifiera ingår i samma koncern men Verifiera säljer informationen I det dolda till företag vilket kan resultera i problem vid jobbsökande/rekryteringsprocesser.
Citera
2026-09-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Du bör absolut kräva ett registerutdrag enligt Artikel 15 från Verifiera då Lexbase och Verifiera ingår i samma koncern men Verifiera säljer informationen I det dolda till företag vilket kan resultera i problem vid jobbsökande/rekryteringsprocesser.
Jag har för mig att du nämnde att du var uthängd för friande dom, är du borttagen?
Citera
2026-09-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Jag har för mig att du nämnde att du var uthängd för friande dom, är du borttagen?

De försöker få mer sympati tror jag för att överleva så nu tar de bort friande domar, rätt smart om de vill ha nån chans tror jag, men kort svar på din fråga är JA
Citera
2026-09-11, 12:50
Medlem
Det spelar egentligen ingen roll om de publicerar friande eller fällande domar. Det är behandlingen av personuppgifter som är intressant samt det allmänna intresset som är relevant. En friande dom skulle kunna vara av större intresse för allmänheten än en fällande.

Man kan ju fråga sig, om de nu sitter och rensar friande domar. Vad rensar de mer?
Citera
2026-09-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Det spelar egentligen ingen roll om de publicerar friande eller fällande domar. Det är behandlingen av personuppgifter som är intressant samt det allmänna intresset som är relevant. En friande dom skulle kunna vara av större intresse för allmänheten än en fällande.

Man kan ju fråga sig, om de nu sitter och rensar friande domar. Vad rensar de mer?

Både ja och nej, allmänintresset betydligt större om någon fälls än frias när det gäller personuthängning.

Och tanken i samhället är nog att en friande dom inte ska belasta någon, en fällande däremot är folk mer öppna för att de syns för mer personer, ett av baltlönderna har öppet straffrigister men du måste logga in med typ bank id tror jag, de har inte friande domar där.

Juridiskt väldigt lika men hur det uppfattas hos gemene man är nog väldigt olika.

Återfallsförbrytare mot barn och kvinnor borde däremot vara allmänintresse men hur man gör det juridiskt är en svår fråga som nog inte går med EU:s sätt att se på gdpr
Citera
2026-09-11, 13:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longjack1234
Är det någon som har domen till den kriminella armeniern Liam Stepanyan som ligger bakom krimfup? Han finns på Lexbase men någon som kan få fram domen?

https://www.lexbase.se/search?q=Liam%20Stepanyan&signature=2031693b705060 2e49a5045ce7f0773f561fba7f11d34d441e022fc877175a16
ge mig hans personnr eller brottsmåls nr så fixar jag den omgående
Citera
2026-09-11, 13:38
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:

så du menar google tog bort din sök väg till lexbase och krimfup utan du begärde det? Det tror jag inte en sekund på
Citera
2026-09-11, 13:43
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Både ja och nej, allmänintresset betydligt större om någon fälls än frias när det gäller personuthängning.

Och tanken i samhället är nog att en friande dom inte ska belasta någon, en fällande däremot är folk mer öppna för att de syns för mer personer, ett av baltlönderna har öppet straffrigister men du måste logga in med typ bank id tror jag, de har inte friande domar där.

Juridiskt väldigt lika men hur det uppfattas hos gemene man är nog väldigt olika.

Återfallsförbrytare mot barn och kvinnor borde däremot vara allmänintresse men hur man gör det juridiskt är en svår fråga som nog inte går med EU:s sätt att se på gdpr
Det är dock inte du som avgör vad allmänheten har för intresse utan det bestämmer normen
Citera
2026-09-11, 13:45
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Hur går det med Mrkoll, var inte de också under tillsyn?
även verifiera och upplysning är under tillsynf förutom lexbase och krimfup samt mrkoll
Citera
2026-09-11, 13:48
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Tvivlar det är allmänintresse bara för många tycker det. Lokalt kan det vara det. Regionalt? Nej.

Det är inte så svårt att klura ut hur man ska se på saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in