Citat:
Ursprungligen postat av
ManZerManZour
Du kan inte säga att den skulle ha högre allmän intresse bara för att det är ett fällande.
Allmän intresse avgörs rimligen av:
1: Vad gäller det för brott?
2: Vem är det som är tilltalad? (Kommunalrådet eller städaren i stadshuset?)
Om ett kommunalråd står åtalad för ett brott är allmän intresset högt, man lär till och med skriva ut namn långt innan domen ens fallit.
Det spelar ingen roll vad folk i gemene tycker kring dessa register, folk i gemene är idioter som inte förstår vad en rättsstat är.
De som utför brott mott kvinnor och barn brukar få nya identiteter. Särskilt de som utfört brott av sexuell karaktär. De försvinner oftast från orten de tidigare bott i. Personligen, skulle jag skada en sådan person om jag fick veta vad de gjort.... Men, bara för att jag personligen skulle gjort något sånt betyder det inte att jag står bakom att rättsstaten ska uppmuntra det eller hänga ut ens dessa vidriga kräk....
Jag bryr mig inte om man har friats eller fällts, människor ska inte hängas ut av privata företag på detta sätt.
Att hänga ut någon med namn är alltid rimligare om personen är dömd än friad, det ser du varje dag i etablerad media, senast han som blev dömd för mordet på det gamla paret i Härnösand, först när han blev dömd kom det namn och bild men det skrevs mycket om honom innan dess men då utan att de namngav honom.
De du kallar ”gemene” man är folket och folket är de som utgör en demokrati. Finns många länder som hänger ut människor med register (USA som exempel är nog störst).
Genom pressen är Storbrittanien värst, där namnges allt och alla inklusive lokala rörmokaren om han misstänks för ngt, vad som mer eller mindre.
Farligt när juridiken kommer för långt bort från vad folket tycker, då brukar det ändras snabbt.
Se på prostituerade i Sverige, enda brottet där säljaren av något olagligt går fri, detta är enbart pga vad ”gemene” man tycker i Sverige, andra länder tycker annat och där blir båda dömda eller båda friade.
Men tillbaka till tråden om GDPR, här har vi lovat att följa EU och vill vi inte det får vi få EU att ändra sig och gällande denna frågan så kan ju Sverige försöka, kommer inte hända.