2026-09-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Jag har för mig att du nämnde att du var uthängd för friande dom, är du borttagen?
Stämmer bra, nej, krimfup kör fortfarande på och svarar inte på något.

Har själv skickat begäran till Verifiera enligt artikel 15 utan svar ännu. Uppmanar alla till att göra likadant för att skaffa ammunition.
Citera
2026-09-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315

Har själv skickat begäran till Verifiera enligt artikel 15 utan svar ännu. Uppmanar alla till att göra likadant för att skaffa ammunition.
.
Senast redigerad av Flaglosh 2026-09-11 kl. 18:29.
Citera
2026-09-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unowme
Både ja och nej, allmänintresset betydligt större om någon fälls än frias när det gäller personuthängning.

Och tanken i samhället är nog att en friande dom inte ska belasta någon, en fällande däremot är folk mer öppna för att de syns för mer personer, ett av baltlönderna har öppet straffrigister men du måste logga in med typ bank id tror jag, de har inte friande domar där.

Juridiskt väldigt lika men hur det uppfattas hos gemene man är nog väldigt olika.

Återfallsförbrytare mot barn och kvinnor borde däremot vara allmänintresse men hur man gör det juridiskt är en svår fråga som nog inte går med EU:s sätt att se på gdpr

Du kan inte säga att den skulle ha högre allmän intresse bara för att det är ett fällande.

Allmän intresse avgörs rimligen av:

1: Vad gäller det för brott?

2: Vem är det som är tilltalad? (Kommunalrådet eller städaren i stadshuset?)

Om ett kommunalråd står åtalad för ett brott är allmän intresset högt, man lär till och med skriva ut namn långt innan domen ens fallit.

Det spelar ingen roll vad folk i gemene tycker kring dessa register, folk i gemene är idioter som inte förstår vad en rättsstat är.

De som utför brott mott kvinnor och barn brukar få nya identiteter. Särskilt de som utfört brott av sexuell karaktär. De försvinner oftast från orten de tidigare bott i. Personligen, skulle jag skada en sådan person om jag fick veta vad de gjort.... Men, bara för att jag personligen skulle gjort något sånt betyder det inte att jag står bakom att rättsstaten ska uppmuntra det eller hänga ut ens dessa vidriga kräk....

Jag bryr mig inte om man har friats eller fällts, människor ska inte hängas ut av privata företag på detta sätt.
Citera
2026-09-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315

De kommer antagligen svara dig såhär vilket de gjorde mig när jag bad de ta bort och även redovisa varenda uppgift de eventuellt har om mig för någon vecka sedan:

Citat:
Tack för din skrivelse till Verifiera AB, org. nr: 556926–3394, som har uppfattats som en framställan om rätt till radering med stöd av dataskyddsförordningen avseende förekomst/er av personuppgifter.

Personuppgifter behandlas inom ramen för det utgivningsbevis som Verifiera omfattas av. Verifieras publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks yttrandefrihetsgrundlagen. Verifiera behandlar personuppgifter genom att följa den reglering av yttrandefrihetsgrundlagen och dess hänvisningar till tryckfrihetsförordningen. Det innebär att Verifiera inte omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR).

Högsta domstolen har i ett mål om sekretessförbehåll för offentliga handlingar tolkat den svenska dataskyddslagen. Beslutet innebär att dataskyddslagen inte förbjuder att domstolar inför sekretessförbehåll med hänvisning till GDPR.

Däremot gäller avgörandet inte hur brottmålsdomar generellt får behandlas eller publiceras. HD betonar att en sådan förändring kräver en lagändring.

Detta innebär att Verifiera fortsatt kan behandla brottmålsdomar med stöd av yttrandefrihetsgrundlagen.

Verifiera hänvisar till beslut från IMY den 20 september 2024,

“Nyhetsbyrån Vivalto Information AB har beviljats utgivningsbevis för webbplatsen www.vivalto.se. Eftersom Nyhetsbyrån Vivalto Information AB:s verksamhet är grundlagsskyddad är dataskyddsförordningen inte tillämplig.“

Efter EU-domstolens avgörande i mål C-199/24, domen innebär inte någon förändring av det rättsläge som redan följer av Högsta domstolens avgörande från 2025. Verifiera har anpassat sig till det rådande rättsläget, även efter EU-domstolens nya beslut.

Med ett undantag saknas nu uppgifter om dig som omfattas av GDPR i bolagets databaser. Undantaget utgörs av de personuppgifter som förekommer i detta mejlsvar som kommer att sparas i ytterligare en tid till styrkande av din begäran.

Då har jag även åkallat varenda artikel som är relevant i GDPR vilka var följande:

Citat:
Art. 15 GDPR – rätt till registerutdrag och information om vilka personuppgifter som behandlas, varifrån de kommer och vilka de lämnats ut till.
Art. 17 GDPR – rätt till radering under vissa förutsättningar.
Art. 10 GDPR – särskilt starkt skydd för uppgifter om brott och domar.
Art. 19 GDPR – mottagare ska normalt underrättas om uppgifter raderas.
Art. 77 GDPR – rätt att klaga till IMY.
Art. 82 GDPR – rätt till skadestånd vid GDPR-överträdelse.
Art. 85 GDPR – journalistundantaget, som inte automatiskt gäller bara för att man har utgivningsbevis.
C-199/24 – EU-domstolens Lexbase-dom som klargör att utgivningsbevis inte i sig sätter GDPR ur spel

Så med andra ord även begärt att få den datan de eventuellt har om mig (vilket de inte ens svarade på). Man har rätten att få ut sin personliga data men de pissar även på den grundläggande rättigheten.

Långt svar men då vet ni deras ställning.

Har såklart lämnat officiellt klagomål till IMY med deras fina svar i där de ordagrant erkänner/konstaterar att de skiter i allt

Råder er att göra det samma när ni får deras vad jag antar är copy paste svar för att lägga lite mer ved på brasan
Senast redigerad av Tintangel 2026-09-11 kl. 20:03.
Citera
2026-09-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Du kan inte säga att den skulle ha högre allmän intresse bara för att det är ett fällande.

Allmän intresse avgörs rimligen av:

1: Vad gäller det för brott?

2: Vem är det som är tilltalad? (Kommunalrådet eller städaren i stadshuset?)

Om ett kommunalråd står åtalad för ett brott är allmän intresset högt, man lär till och med skriva ut namn långt innan domen ens fallit.

Det spelar ingen roll vad folk i gemene tycker kring dessa register, folk i gemene är idioter som inte förstår vad en rättsstat är.

De som utför brott mott kvinnor och barn brukar få nya identiteter. Särskilt de som utfört brott av sexuell karaktär. De försvinner oftast från orten de tidigare bott i. Personligen, skulle jag skada en sådan person om jag fick veta vad de gjort.... Men, bara för att jag personligen skulle gjort något sånt betyder det inte att jag står bakom att rättsstaten ska uppmuntra det eller hänga ut ens dessa vidriga kräk....

Jag bryr mig inte om man har friats eller fällts, människor ska inte hängas ut av privata företag på detta sätt.

Att hänga ut någon med namn är alltid rimligare om personen är dömd än friad, det ser du varje dag i etablerad media, senast han som blev dömd för mordet på det gamla paret i Härnösand, först när han blev dömd kom det namn och bild men det skrevs mycket om honom innan dess men då utan att de namngav honom.

De du kallar ”gemene” man är folket och folket är de som utgör en demokrati. Finns många länder som hänger ut människor med register (USA som exempel är nog störst).

Genom pressen är Storbrittanien värst, där namnges allt och alla inklusive lokala rörmokaren om han misstänks för ngt, vad som mer eller mindre.

Farligt när juridiken kommer för långt bort från vad folket tycker, då brukar det ändras snabbt.

Se på prostituerade i Sverige, enda brottet där säljaren av något olagligt går fri, detta är enbart pga vad ”gemene” man tycker i Sverige, andra länder tycker annat och där blir båda dömda eller båda friade.

Men tillbaka till tråden om GDPR, här har vi lovat att följa EU och vill vi inte det får vi få EU att ändra sig och gällande denna frågan så kan ju Sverige försöka, kommer inte hända.
Senast redigerad av unowme 2026-09-11 kl. 21:16.
Citera
2026-09-11, 22:26
Medlem
Lite allmäna svar
Om man blir idrottslärare för en förening så måste man enl lag uppvisa utdrag från belastningsregistret. 👍

Om man ska erhålla lärare läkare leg — samma sak

Varför finns lexbase,mr koll o verifiera??

Varför finns dessa bolag??
Citera
2026-09-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenissen2001
Krimfup fick anstånd igen till 16de….

https://oicointegrity.se/nyheter/imy-tillsyn-lexbase-krimfup-slutskedet/

Ja där ser man. Då vet vi då att till den 16de har krimfup att inkomma med svar. Dock står det inget om Mrkoll. Har inte haft tid att kolla upp, men ska försöka se vad som hänt där.
Citera
2026-09-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Ja där ser man. Då vet vi då att till den 16de har krimfup att inkomma med svar. Dock står det inget om Mrkoll. Har inte haft tid att kolla upp, men ska försöka se vad som hänt där.
Ja, det känns som att mrkoll inte får så mycket fokus. Kan dock bero på att de faktiskt har börjat sköta sig med hänsyn till artikel 17.
Citera
2026-09-11, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo78
Lite allmäna svar
Om man blir idrottslärare för en förening så måste man enl lag uppvisa utdrag från belastningsregistret. 👍

Om man ska erhålla lärare läkare leg — samma sak

Varför finns lexbase,mr koll o verifiera??

Varför finns dessa bolag??
Det är ju just där samtliga uthängningssidor som påstår sig göra samhällsnytta falller.

Vi har redan krav satta på tjänster och roller i samhället så den enda funktionen som uppfylls är att ge skvallerkärringar något att prata om och straffa folk genom att utsätta dom för ett utanförskap.

Det existerar inte något medborgargarde som övervakar samhället 24/7 så även om all information och uppgifter skulle finnas tillgängligt online skulle sjuka individer som inte kan vistas i samhället utföra samma brott igen. Tyvärr så är ett skinande exempel på detta Nytorgsmannen som inom ca 6 månader efter sin frisläppning återigen våldtog en 17 årig flicka och det är ett klockrent fall där man inte kan påstå att det inte fanns information att tillgå online för att förhindra detta.

Personligen är jag helt för hårdare straff där till exempelvis individer man anser har en alldeles för hög återfallsrisk inte ska släppas lösa tills man med säkerhet kan bedöma att dom inte är en fara för samhället men där ska det vara myndigheter som är ansvariga.

Uthängning däremot är bara negativt för samhället.
Citera
2026-09-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Ja, det känns som att mrkoll inte får så mycket fokus. Kan dock bero på att de faktiskt har börjat sköta sig med hänsyn till artikel 17.

Ja, mrkoll tar ju bort på begäran (eller hot om stämning). Men mrkoll likt legalnewsdesk (lexbase/verifiera), krimfup och upplysning är under tillsyn av IMY. Som jag nu förstått så har legalnewsdesk och upplysning inkommit med svar, krimfup fått anstånd till den 16/9, medan okänt status för mrkoll.
Citera
2026-09-12, 23:11
Medlem
Jag mailade MR KOLL för ca 2 veckor sedan att jag begörde borrtagning ifrån deras sida. Fick inget svar MEN är nu helt borttagen ifrån sidan och existerar inte där mer HALLELUJa🙏
Citera
Igår, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FCnerd16
Jag mailade MR KOLL för ca 2 veckor sedan att jag begörde borrtagning ifrån deras sida. Fick inget svar MEN är nu helt borttagen ifrån sidan och existerar inte där mer HALLELUJa🙏

Du har kunnat manuellt ta bort dig själv ifrån Mr Koll en lång tid nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in